Създателите на най-популярните предавания у нас готвят стачка, научи "168" часа. Исканията на продуцентите са отправени към законотворците, така и към шефовете на телевизиите. Продуцентите ще настояват за увеличаване процента на българската продукция в националните телевизии. Друго искане е създателите на предавания да получават процент от промоционални съобщения. Според някои източници дори ще се настоява приходите по тази линия да са изцяло за продуцентите. Ще се настоява и за авторски права върху рекламните клипове на предаванията.
Ако исканията не бъдат удовлетворени, най-големите продуцентски къщи заплашват да спрат предаванията си в знак на протест.
Инициативата идва от новосъздадената браншова организация Асоциация на телевизионните продуценти /АТП/, президент на която е шефът на "Глобъл Вижън" Маги Халваджиян. В организацията вече членуват над 15 продуцентски къщи, сред които и най-големите производители на телевизионна продукция, без Слави Трифонов. В продуцентските среди вече се говори, че световната финансова криза е накарала свирепи конкуренти до момента вече да "заговорят на един език".
"Гилдията започва да се обединява и да не се връзва на номерата на телевизиите. Медиите използваха това, че всеки продуцент гони рейтинг и се бори за място под слънцето, за да ни настройват един срещу друг. Това време вече отмина", твърдят участниците в обединението.
"Промените в закона са наложителни! Когато медийният и Законът за авторското право са правени, понятието "продуцент" не е съществувало. Тези закони изобилстват с безумни текстове, които изобщо не защитават продуцентите", разказват от гилдията.
Дават и конкретни примери. "Вземете Закона за авторските права. Кой в България ги плаща?-Никой. Заснел съм над 700 клипа, които се въртят по всички телевизии. Ако ми изплащаха правата поне върху част от тях, отдавна щях да съм се пенсионирал и да си лежа под някоя палма на екзотичен остров, възмущава се президентът на продуцентската гилдия Маги Халваджиян. Според него медиите през последните години медиите в България били свикнали "да получават продукт, за който да не плащат".

Това изказване ядоса част от телевизионните ръководители. "Болшинството продукции са собственост на медиите! Ние плащаме големи пари за лиценза. Ако продуцентите не искат, криейтив отделите на самата телевизия ще си снимат клиповете за предаванията. Няма никакъв проблем", отсякоха от големите частни медии. По думите им продуцентите евентуално биха могли да имат такива претенции само ако сами "се бръкнат" и си платят лиценза на предаванията. Такива в момента са в общи линии само "Господари на ефира", "Стани богат" и "Море от любов".

Основното искане на създателите на предавания е свързано с увеличаването на българската продукция в националните телевизии от 10% на 30%. "Ако това не се случи, много продуцентски къщи ще фалират. кой по-напред да се вмести в тези 10%", възмущават се от гилдията.
При отказ на телевизиите да се съобразят с исканията им, те не изключват възможността да спрат предаванията. Казано в прав текст това означава, че от ефира да паднат най-гледани продукции като "Сървайвър", "Мюзик айдъл", "Биг брадър", "Господари на ефира".
Това, освен че ще се окаже пагубно върху рейтингите, ще постави под въпрос и съществуването на бТВ и Нова телевизия.  В лиценза им като национални медии е записано, че те трябва да имат 10% произведена в България продукция. Ако всички продуценти свалят предаванията си, то двете телевизии вече няма да покриват изискванията на лицензите си", коментират продуцентите.

Докъде ще стигне инициативата на Асоциацията на телевизионните продуценти, е трудно да се прогнозира. В гилдията вече пълзят слухове, че от есента - когато телевизиите закупят новите формати и търсят нови реализатори, всичко ще се окаже "буря в чаша вода". /БЛИЦ