Ставаме мизерници и това голямо проучване в Европа го доказва
Сред хората в Европа се наблюдава страх от евентуален недостиг на храна, от което се опасяват 58%
Европейците са песимистично настроени за бъдещето. Една от причините за това е инфлацията, която води до промени в покупателната способност, пише Труд бг.
Според данни от голямото годишно проучване на BNP Paribas Personal Finance „Обсерватория 2023“, 54% от анкетираните 14 200 души в 15 страни казват, че покупателната им способност е намаляла.
Сред хората в Европа се наблюдава и страх от евентуален недостиг на храна, от което се опасяват 58%, и от прекъсвания на комунални услуги и ресурси като горива, ток и газ.
В резултат на това европейците потребяват все по-внимателно и разумно стоки и услуги и избират да пазаруват на ниски цени, без да се срамуват, показва анализът.
Този начин на мислене, разпространяващ се все по-бързо в Европа, създава сериозен потенциал за ръст на дискаунт бизнес моделите.
Например, 43% от европейците заявяват, че през следващите години ще купуват повече такива стоки. Най-големи ръстове се очакват при дискаунт веригите за търговия с храни, като 41% от хората казват, че ще пазаруват по-често в такива магазини, а при облеклата - 34%.
Пазарът на бюджетните стоки има голям потенциал за растеж и в България – по-малко от половината българи приемат, че той е добре развит в страната, докато средното за Европа е 60%.
Според сънародниците ни едно от най-важните условия за растеж на този сектор е да предложи по-добро качество.
Според данните от „Обсерватория 2023“ средната оценка за качеството на нискобюджетните продукти и услуги у нас е 6,1 от 10, което е най-ниското ниво за Европа и е много под средното от 6,8.
Проучването показва нарастващ песимизъм сред европейците. Според данните, средната оценка за състоянието на държавите се понижава до 4,9 от 10 възможни точки, което е близо до нивото от началото на 2021 г., когато беше разгара на Ковид кризата.
През 2022 г. 70% от хората са усетили чувствително покачване на цените, а 54% заявяват, че покупателната им способност е намаляла.
Предлагането на „базови“ стоки и услуги е една от отличителните черти на low cost бизнес модела. Според 77% от анкетираните той елиминира всичко, което не е важно и предлага само това, което е действително необходимо на хората. Европейците свързват този бизнес модел и с лесни за идентифициране и небрандирани продукти, при които не се плаща за марка, а само за стока.
Този бизнес модел ще става все по-популярен и с преодоляването на неудобството от пазаруването в дискаунтъри.
Според данните от „Обсерватория 2023“, едва 26% от хората намират използването на low cost услуги и продукти за „унизително“, докато останалите 74% твърдят, че няма нищо срамно в това.
Причината е, че този бизнес модел помага на хората да запазят нивото си на потребление на фона на очаквани затруднения - 82% от участниците в проучването споделят, че пазаруват в дискаунт магазини, а 77% казват, че купуват low cost продукти.
Според данните от проучването low cost бизнесът е едно от решенията за намаляващата покупателна способност на хората. Проучването показва, че 67% от хората в Европа вярват, че бюджетните брандове им помагат да подобрят покупателната си способност. Най-висок е този дял в Португалия и Великобритания – 77%, а най-нисък в България – 54%.
Възходът на low cost бизнес моделите водят до промяна на модела на потребление. В желанието си да запазят стандарта си на живот, хората пренареждат приоритетите на покупките си.
Една от тенденциите на пазара е, че от дискаунтъри пазаруваме по-често стоки за ежедневна употреба като храни и облекла. Според данните, през изминалата година 41% от европейците по-често са посещавали хранителни дискаунт вериги, а 34% - магазини за low cost мода.
В същото време, едва около 20% от хората очакват нарастване на покупките на нискобюджетни домакински уреди, потребителска електроника, инструменти за дома и градината, спортни стоки и други продукти за дълготрайна употреба.
Това показва, че в сектори като потребителската електроника хората са по-склонни да инвестират повече в по-висок клас техника с по-дълга гаранция, възможност за ремонт след изтичане на гаранцията или замяна с по-нов модел.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук