София е един от красивите български градове, но вместо красотата й да бъде грижливо подчертавана, системно се задушава! Столицата погрознява от неистов привкус на кич и шарения, които заливат центъра. Софиянци сякаш са свикнали с усещането за прекомерни атракции по улиците, но чужденците със сигурност леко се стъписват! Те първо се впечатляват от храм-паметника „Св. Александър Невски”, минават по жълтите павета, притаяват дъх по старата архитектура и Народния театър, след което възхищението им получава звучен плесник от всевъзможни рекламни послания, решени в съвсем неадекватни цветови комбинации.
  
Абсурдно е в центъра на една европейска столица да „блести” битак от разнородни стоки, греещи на всяка фасада, витрина, тротоар, чадър, маса, хладилник, че дори и кошче за боклук. Голи бебенца приканват да се тъпчеш с кренвирши, бирата извира като от вулкан навсякъде, а газираните напитки създават усещането, че са задължителни и най-полезни на света?! И тук проблем съвсем не са глупавите послания или зле измислените маркетинг стратегии, колкото тяхното количество и разпределение. На практика те са навсякъде!
И освен грозна, цялата тази рекламна дейност не отговаря нито на стандарти, нито на регламент! Истината е, че в повечето случаи е въпрос на договорка между компаниите и търговците на принципа – купуваме ти фризерите, слагай ги където си поискаш, само да се вижда марката. По същата причина няма празно място и на витрините на магазините, фасадите на сградите, а също и на самите улици – там или виждаме
 
крем против целулит, или кюфтета на скара, или чорапи
 
Засега с доста плахи усилия Столичната община прави опит да вкара в някакъв регламент външната реклама и преместваемите обекти (същите онези фризери и чадъри, скупчени по тротоарите). А ние си седим все така с надежда за промяна, която е познат рефрен още от времето преди промените.
На фона на безбройните
 
общински проблеми, които с години зеят като дупки на магистрала
 
в този случай общината все пак полага някакви усилия, за да подобри градската среда. За тези промени обаче, съвсем не се знае достатъчно. И ,разбира се, те не срещат подкрепа от търговците, които не желаят да освободят дори и минимална част от тротоарите – така, че те да се използват по предназначение, нито пък да въведат естетика на витрините – например бебетата с кренвиршите и тъпчещи дънери да изчезнат и фасадите на сградите.
 
Кислород вместо реклами!
 
В случай че подготвяните промени влязат в сила, то София ще започне отново да диша свободно, ако приемем метафорично, че сега е наложително на поддържащи системи. Ще има по-малко реклами по витрините и сградите, ще се разредят чадърите, масите, столовете и рекламни табла по тротоарите, особено в централната част на столицата. Част от предложенията са още и нови и по-конкретни правила за поставяне на преместваеми обекти, рекламни и информационни елементи. А също и по-детайлни изисквания за разположение и размер, на които всеки един такъв елемент трябва да отговаря в различните зони на столицата. Предвидено е да се въведе и по-голямо отстояние между билбордовете, а тези с видео и мигащи светлини ще се регламентират така, че да не създават опасност за шофьорите.
И като всяко добро намерение – и това не звучи никак зле, остава и да бъде реализирано, което у нас се случва много, много трудно.
 

Подготви: Анелия ПОПОВА