От неправителственото сдружение Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт изпратиха до медиите писмо, с което остро протестират срещу решението на Столична община да нареже за скрап годни за използване автобуси „Икарус”.
От сдружението разполагат с документ с номерата на предвидените за нарязване автобуси &bdquo;Икарус&rdquo;, които вместо да бъдат реновирани или най-малкото оставени като музейни и атракционни експонати и да привличат туристи, както се случва във Виена, Будапеща и на други места, по всяка вероятност ще станат плячка на фирмите за скрап. <br /> <br /> &bdquo;Нашата инициатива многократно алармира в последната 1 година за случващото се рязане на подвижен състав в Столичния авто- и електротранспорт (бяха нарязани 40 броя български трамваи, а бяха закупени едва 20 бр. полски. В проекта за закупуването на нови тролейбуси беше записано, че: &bdquo;Чрез новите тролейбуси ще се намали размерът на тролейбусния парк&rdquo; , пишат още от инициативата.<br /> Същото се случва и в автотранспорта с унищожаването на емблематичните автобуси &bdquo;Икарус&rdquo; модел 280. Те продължават да се експлоатират успешно в Унгария, и там има цели клубове по интереси, които колекционират подобни превозни средства, а и самите общински и държавни власти насърчават запазването на стар подвижен състав. <br /> Там могат да бъдат видени автобуси отпреди Втората световна война. В София, от друга страна, имаме запазени само 3 трамвая отпреди 1944 г. Нямаме запазен нито един автобус от тези, които са се движили в София отпреди 1980 г. Нямаме запазени нито един тролейбус от тези, които са се движили отпреди 1980 г. <br /> <br /> &bdquo;Ние настояваме в Столична община и Столичен автотранспорт да бъде извършен публичен одит с поканени независими експерти, които да оценят дали всички автобуси действително са изцяло амортизирани и невъзможни за ремонт, или за пореден път се извършва &bdquo;захранване на определени кръгове от фирми&rdquo;, пишат още от НПО-то. <br /> <br /> Според тях продължава да не се коментира въпросът защо нито едно от депата/гаражите на Столичен електро/автотранспорт не е със закрити халета. Това означава колосално пилеене на обществени средства, тъй като превозният състав е изложен на всякакви метеорологични условия (дъжд, сняг, лед, вятър) и се износва и поврежда много по-бързо, отколкото ако би бил поставен на сухо и закрито. <br /> <br /> София е може би единствената европейска столица с подобно отношение към подвижния автобусе, тролейбусен и трамваен парк. Интересното в този контекст е, че за сметка на това за метровлаковете са осигурени такива закрити халета. <br /> &bdquo;Можем ли да считаме, че съдбата на Икарусите (издържали над 25 години по разбитите софийски улици и без необходимата поддръжка и резервни части) ще последват и новите автобуси, които бяха закупени наскоро? Показателно е, че автобуси, закупени от Столична община през 2003 и 2005 г., вече са тежко амортизирани и със системна липса на поддръжка&rdquo;, казват още от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт.<br /> <br /> &bdquo;За нас е необяснимо как може след 1993 г. Столична община да не е увеличила и с едно превозно средство своя подвижен състав на наземния обществен транспорт (бройката автобуси, трамваи или тролейбуси на практика се запазва същата или се редуцира).<br /> Скандална беше реакцията на Транспортната комисия към Столичен общински съвет, където въпросът по наше писмо е бил разискван, без ние вносителите да бъдем известени и поканени, за да защитим позицията си. Съответно, решението за нарязване на подвижен състав е било потвърдено, като евентуално бъде запазено по едно превозно средство. Опитът от запазването на един-единствен екземпляр се е показал като неуспешен в София, тъй като много бройки трамваи, които са били обявени за музейни, впоследствие са нарязани на скрап. В момента например София няма нито един брой от българските трамваи &bdquo;ДТО&rdquo;, произведени преди 1944 г., като 2-та музейни експоната са били откраднати от депото преди повече от 10 години&rdquo;, завършва писмото. /БЛИЦ<br /> <br />