Над 15 млн. лева е събрала Топлофикация София от потребителите в столицата само през миналата година чрез започнатите дела срещу 21 хиляди столичани, заяви омбудсманът Мая Манолова в ефира на Bulgaria ON AIR. Тя обясни, че в тези производства дружеството е поискало минимум 300 лева пред съда, 350 лева пред частен съдебен изпълнител, дължими са и 300 лева по исковото производство.
За нея притеснителното е злоупотребата с редица правните институции у нас, което по думите на омбудсмана е неприемливо. Манолова допълни, че &bdquo;за съжаление подобни действия си позволяват и Софийска вода, мобилните и телекомуникационните оператори&quot;.<br /> <br /> &quot;Топлофикация по дефиниция следва да предоставя на хората една социална услуга, която е от първа необходимост и ни моат да получат от друго дружество. Вместо тази социална обществена услуга те получават рекетьорско отношение&quot;, коментира омбудсманът.<br /> <br /> Манолова посочи, че Топлофикация се нуждае от актуализацияна базата данни, защото от там се завъртал порочният кръг със събиране на дългове и завеждане на дела срещу клиенти, които често не са осведомявани за своята задлъжнялост към дружеството.<br /> <br /> &quot;Гражданинът изобщо не разбира за какъв период е неговият дълг, кога е даден на арбитражен съд, кога е бил осъден... В случаите, когато гражданин е получил обаждане, трябва незабавно да изясни тази ситуация. Неполучаването на съобщения и призовки и тяхното неглижиране е най-лошото което може да направи един гражданин&quot;, подчерта Манолова.<br /> <br /> След като вече се пристъпи към отмяна на юрисконсултските такси, събирани от Топлофикация за заведени дела, предстои да бъдат предложени промени в Закона за международния търговски арбитраж и в Закона за защита на потребителите, каза още омбудсманът. Манолова посочи, ме в момента арбитражните съдилища се създават без всякакви правила. Липсва задължение да се пази архив, както и правила, чрез които да обединяват страните по делото.<br /> <br /> &quot;Хората се чувстват беззащитни и ощетени от държавата. Това очевидно е връщане към едни стари времена. В част случаите с ощетените клиенти, те са минали през арбитражен съд&quot;, обясни Манолова. /БЛИЦ<br /> &nbsp;