Скоростта на движението на колите в центъра на София достига тази на пешеходец в пиковите часове. Това става ясно от анализ за транзитния трафик през града на проекта „Визия за София“, цитиран от в. Монитор.

Анализът започна да се разработва преди две години с цел да предложи дългосрочна стратегия за развитие на столицата. В проекта са начертани 384 мерки за бъдещата работа на кметството, който ще бъде внесен в Столичния общински съвет за гласуване. 

От анализа става ясно, че в най-натоварените часове на места в центъра на София колите се движат с 5 км в час. Средната скорост на надземния градски транспорт е 14 км в час, а заедно с метрото достига до 21 км в час, а от инициативата предлагат в следващите няколко години да достигне до 25 км в час.

„Средната скорост на придвижване в пикови часове през централната градска част е изключително ниска и това показва, че централните булеварди са изчерпали капацитета си на поемане на трафик. Препоръчва се търсене на решение за намаляване на непрекъснатия транзит най-вече на товарните автомобили.

Сравнението с другите подобни на София градове, показва, че са успешни политиките за „изнасяне“ на повече автомобилно движение от центъра към периферията на града“, се посочва в анализа.

От „Визия за София“ предлагат цената на разрешенията за строеж в София да имат различни такси обвързани с района на инвестицията.

„В момента цената им почти не зависи от района, за който се издава документът“, изтъкна арх. Любо Георгиев, който е ръководител на екипа, разработил „Визия за София“.

Според него обаче има значение дали една нова сграда се прави в центъра на София, в някой от жилищните квартали или в крайградските територии.

Предлага се също ново изчисление на такса смет на база генерирания отпадък, а не както е в момента спрямо данъчната оценка на имота. Според експертите трябва да има повече съдове за разделно събиране, защото отдалечеността им е сред проблемите за гражданите.

Предлага се и в Столичната община да бъде сформирано звено, което да контролира и модерира общинските проекти.

„Случаят с ул. "Граф Игнатиев" показа, че необходимостта от това е належаща“, заяви Георгиев. Звеното по думите му трябва да спре и честата безконтролна практика първо да се асфалтира улицата, а после да се полагат тръби.

За справяне с проблема с мръсния въздух се препоръчват глоби за отопление на дърва и въглища и в същото време стимули за използването на газ и парно.

„Когато живееш в голям град, където хората са близко един до друг, не може да си правиш каквото си искаш и да ползваш дърва или въглища само защото ти харесва повече“, коментира арх. Георгиев.

Според екипа на „Визия за София“ гражданите трябва да бъдат включени по-активно във формирането и изразходването на бюджета на София. Оттам предлагат всички бюджети, както и разходите за публичната среда да се публикуват онлайн, за да е ясно как и за какво се харчат средствата.