Такъв ужас по магистралите у нас не се бе случвал
Пътната агенция пести от базови дейности - аутобаните тревясаха, а знаците са скрити
Магистрали тревясват, ремонти на пътища се спират, повредени знаци чакат подмяна заради финансова дупка в Агенция „Пътна инфраструктура“. Положението е критично и никой не знае кога агенцията ще се захване ритмично със задълженията си по поддръжка и строителство на пътищата у нас, пише в. "Телеграф".
Орязване
Проверка показа, че в момента в агенцията се пести от елементарни дейности по поддръжка, сред които дори обезплевяването на банкетите и разделителните ивици по магистралите. Най-трагично е положението по втората най-натоварена магистрала у нас - „Струма“, в участъка от Сандански до Петрич току по пътя за ГКПП Кулата и Гърция, където тревата бавно и неотклонно завзема платното.
Причината далеч не е в мърлява работа на фирмата, отговорна за текущото и зимното поддържане на аутобана и мижав контрол от пътната агенция. Оказа се обаче, че причината е липса на пари. Всъщност фирмата, конкретно в случая ДЗЗД „Пътно поддържане област Благоевград 2018“, което отговаря за поддържането на всички републикански пътища в област Благоевград, дори и да иска да обезтревява няма как.
„Дейности по премахване на излишната крайпътна растителност в сервитута на магистралата и средната разделителна ивица ще бъдат възложени след осигуряване на финансов ресурс“, казаха от пътната агенция. Оттам обясниха, че фирмата няма да бъде санкционирана, тъй като косене въобще не й е възлагано. „В случая поради липса на средства не е възлагана подобна дейност през месеците юли и август“, допълниха от агенцията.
Повредени или пък скрити от растителност пътни знаци ежедневно се качват в многобройните групи в социалните мрежи, посветени на пътната безопасност, без да е ясно кога ще бъдат оправени.
Пауза
Пари няма и за доста по-обемни дейности. По тази причина са спрени и ремонтите на над 140 километра от републиканските пътища във Варненско. Работата по девет от тях е започнала още през миналата година и трябва да приключи до края на есента, съобщиха в началото на годината от Агенция „Пътна инфраструктура“.
Директорът на Областно пътно управление във Варна Румен Илиев подчерта тогава, че третокласната пътна мрежа е много важна, защото свързва минимум 4 или 5 села в едно с републиканската пътна мрежа. През лятото в превантивен ремонт бяха девет обекта на територията на областта и до края на септември трябваше да бъдат приключени. Ремонтните работи са на обща стойност близо 118 милиона лева.
Писмо
Преди 2 месеца обаче с писмо от Агенция „Пътна инфраструктура“ до Областно пътно управление – Варна, бяха преустановени всички ремонти дейности на пътищата на територията на област Варна. Ремонтите бяха спрени до второ нареждане. Според писмото „ще бъде съставена комисия, която да установи възможността за временно спиране на ремонтните дейности така, че да се осигури нормална проходимост по пътните участъци. Ако не бъде осигурено безопасно движение, ще бъде създадена организация за ограничаване на движението“.
Сред спрените ремонти са и по първокласните пътища 1-2 и 1-9. Първият е от границата на област Варна с Шумен до гробищния парк. Става въпрос за отсечка от 51 километра, чийто ремонт е на стойност 48 милиона лева. Вторият първокласен път е т.нар. Северно платно от Слънчев бряг до спирка „Евксиноград“ и „Долна Трака“. Стойността на тази отсечка е 1 милион и 600 000 лева. Другите важни и дълго чакани ремонти са в община Вълчи дол и включват селата Добротич, Михалич и Искър, както и между селата Калиманци, Изгрев, Левски, Суворово и Ветрино, Панорамния път от "Баир баши" край Аксаково до Куманово, от „Харамията“ до селата Здравец, Аврен и Синдел, от Генерал Киселово до границата с Добрич и от Владимирово до границата с Добрич и Балчик.
Спорове
Казусът с финансирането на пътищата виси и след последната среща на властта с представители на пътностроителния бранш. На нея правителството и фирмите се разбраха, че нямат спор, че държавата им дължи 222 млн. лв. за вече извършени дейности. Продължава обаче неяснотата около това как точно ще бъдат разплатени тези средства. Проблемът по думите на строителния министър арх. Виолета Комитова е в това, че при бюджет на АПИ за текущ ремонт и поддръжка в размер на 382 млн. лв. кабинетът „Борисов 3“ е възложил работа за 1,5 млрд. лв.
Околовръстното на Пловдив под въпрос
Продължаването на строителството на Околовръстното шосе на Пловдив е под въпрос, след като АПИ спря финансирането на ключови пътни ремонти около Пловдив. Освен Околовръстното, е спряно строителството и на пътищата Лилково и Ситово, Югово – Лъки, Асеновград – Кърджали, Асеновград – Първомай, както и на части от пътя от Пловдив за Карлово. Заради тези спрени ключови пътни участъци през юли от Областната управа в Пловдив излязоха със становище. В текста се казва, че Областната администрация в Пловдив незабавно е предприела мерки, целящи недопускане забавянето или преустановяването на работата по тези обекти.
Счупен надлез чака
16 месеца да го оправят
Изкъртен при инцидент на 12 юни 2020 г. надлез на изключително натоварения път от Стара Загора към прохода Шипка очаква ремонт вече 16 месеца, а районът е с ограничителни конуси, които създават допълнителни проблеми за пътуващите. Още същия ден бе съобщено, че предстои изготвянето на план за авариен ремонт, а от АПИ възнамерявали да си търсят щетите от фирмата превозвач. Поставени бяха ограничителни знаци, но до ремонт така и не се стигна, без да бъдат съобщавани причините. Сходни проблеми има на десетки места в Старозагорска област, обикновено се вземат палиативни мерки „изкърпване на асфалта“, и то след протести на живеещите в близост както беше по път ІІІ-5504 край село Обручище, откъдето минава огромен поток с автобуси за работещите в комплекса „Марица-изток“. След няколко протеста на жителите през юни т.г. от старозагорското пътно управление „позагладиха“ трапищата и обещаха по-цялостен ремонт в необозримо бъдеще.