Терминал 3 на Летище София ще е без ръкави към самолетите
Бъдещият Терминал 3 на Летище София ще е без ръкави за извеждане на пътниците към самолетите. Това обяви за TravelNews изпълнителният директор на„СОФ Кънект“ Хесус Кабайеро, която компания е концесионер на аеропорта. Пътниците ще излизат пеша директно до самолетите от Терминал 3. Ръкави не са необходими, защото ще бъде ползван основно от нискотарифните авиокомпании, обясни Кабайеро. Според него те съответно търсят по-ниски цени, а и са основният пазар на летището.
Терминал 3 ще бъде пряко свързан със сегашния Терминал 2, на когото ще бъдат увеличени ръкавите с три, като ще могат да посрещат и най-големите самолети от типа А380 и Боинг 747. Изграждането на новия терминал 3 ще започне през 2024 г. и трябва да влезе в експлоатация през 2030 г., както е записано в концесионния договор.
Концесионерът на Летище София – „СОФ кънект“ обяви преди два дни, че започва основен ремонт на терминал 2 от следващата година, който ще продължи до средата на 2024 г. „Работата на терминала през цялото време няма да спира и ще обслужва пътниците. Предварително се извиняваме за неудобствата и строителната площадка, в която ще се превърне терминалът“, заяви той. От следващия месец започва ремонт на паркинга, към който са проявили интерес над 20 строителни компании. Престои да бъде избран изпълнител. По време на реконструкцията на паркинга ще бъдат осигурени нови външни паркоместа.
На терминал 2 ще бъде внедрена нова система за управление на багажа, която ще доведе до самостоятелното му поставяне на лентите при онлайн чекиране. Гишетата ще бъдат променени и увеличени. Зоната за вътрешни полети ще бъде преместена, за да имат пътниците достъп до търговската зона и заведенията. Линиите за проверка на личния багаж ще бъдат увеличени от 6 на 11 пункта. Предвижда се удвояване на багажните ленти в зоната за пристигане, подчерта Хесус Кабайеро. Търговската част ще бъде увеличена на 2000 кв. м с нови магазини, ресторанти, кафенета. От 1 юли 2022 г. швейцарската компания Dufry ще поеме безмитната търговия на летището. Новите Duty free магазини трябва да заработят до края на тази година или началото на 2023 г.
За ресторантската част и заведенията ще бъдат обявени търгове, като засега са проявили интерес 7 компании, от които 3 международни и 4 местни. Новите обекти ще заработят от догодина. Бизнес салоните ще бъдат преместени на ниво 2 над информация, като ще имат гледки към Витоша и към самолетите. За чистотата на летището вече се грижи външна фирма – германската Sasse Group, която обслужва 12 летища в Европа.
Докато тече ремонтът на терминал 2, ще продължава да работи и терминал 1. След завършването на реконструкцията, първият и най-стар терминал ще бъде затворен за пътници. Самолетите ще бъдат пренасочени към терминал 2, който ще може да обслужва до 15 млн. пътници на година. Терминал 1 ще бъде обновен и ще обслужва малки частни самолети и ВИП гости. Сегашната ВИП зона ще бъде също ремонтирана.
Концесионерът „СОФ Кънект“ е консорциум, създаден специално за участие в търга за концесията на летище София. В него влизат френският инвестиционен фонд Meridiam с 99% дял и с 1% базираната във Виена строителна компания Strabag. Техен партньор е летище "Мюнхен". Компанията трябва да инвестира общо 624 млн. евро в Летище София за 35 години.