Цените на колите втора ръка скочиха двойно, но...
Има чувствително „отпушване“ на пазара в сравнение с 2020 година, когато ковид пандемията смрази света, но доставките са все още недостатъчни нито като количество, нито като качество
„Ако харесате кола в автосалон, не се чудете дълго, а купувайте на момента. Утре може да я няма.“ Така говорят търговците на клиентите си и този път са абсолютно добронамерени, защото бързата сделка е от полза за двете страни, пише "Марица".
Предлагането на коли втора ръка е ограничено, а цените са непредсказуеми. Има чувствително „отпушване“ на пазара в сравнение с 2020 година, когато ковид пандемията смрази света, но доставките са все още недостатъчни нито като количество, нито като качество. А цените? Въпреки че всичко поскъпна - всеки ден с малки стъпки, на автомобилния пазар увеличението на цените беше рязко и неочаквано. И няма никакъв шанс да спре.
За миналата година в България са продадени 198 050 употребявани и 33 573 нови автомобили. И двете цифри са далеч от предковидните пикове. Не че нямаше мераклии за покупки, просто предлагането беше доста обрано.
Докато си стояхме затворени вкъщи, поспестихме доста пари
Но после кризата с вируса се развихри, дойдоха засечки с доставките, с производството на части, инфлацията… и стигнахме до настоящия пазар, който търговците определят лаконично като „странен с недобри перспективи“.
И търсене има, и предлагане има, но определено желанията на продавачи и купувачи се разминават все повече, коментира собственик на автосалон за коли втора ръка от Пловдив. В момента най-оборотни се оказват автомобили на цени между 8 и 14 хиляди лева, обобщава той. За тези пари обаче могат да се купят возила на възраст между 7 и 15 години.
Например - най-общо казано, на долната граница може да се спазари "Фолксваген Поло", произведен в далечната 2006 г. Любимият на перничани "Голф", произведен 2011-2012 г., отива към 12 бона. "Дачия Дъстър" на възраст 11-12 г. може да се спазари за 13-15 хиляди лева, в зависимост от конкретното й състояние.
По-новите автомобили (7-8-годишни) не се барат под 20 бона (виж таблицата)
Бензиновите са масово предпочитани. Дизеловите обаче имат превес в по-ниския клас като предлагане. Това се обяснява с ограниченията за влизане в големите градове в Европа, или т.нар. зони с ниски емисии, на стари дизелаци. Заради новите правила част от засегнатите граждани се отърваха от трошките си, които по веригата стигнаха до нашия пазар.
За една година цените се промениха в посока нагоре с между 40 и 50 процента за едни и същи модели. В България пък като малък пазар започнаха да се внасят все по-малко и все по-вехти автомобили. Причината е проста - хората в западноевропейските държави през последните години искаха да си сменят колите с по-нови, но не можеха - просто защото нямаше с какво.
Чакаха за ново возило на опашка с месеци, пък и не беше сигурно на каква цена ще дойде финално заради непрекъснатото увеличаване на разходите.
Това пък отвори луфт на по-бедните пазари, за какъвто се счита и нашият. Отваряме скоба, за да споменем, че масово европейците сменят колите си средно на 5-6 години.
Отново за една година транспортът до България поскъпна също драстично, дава още един нюанс нашият събеседник. Колите за продажба от Белгия, Холандия и Франция сега пътуват за 1500 лева на брой, а преди разходът е бил под хилядарка. Дава за пример, че ако миналата година за вноса на една кола от Италия е заплащал 620-700 лева, в момента сумата е същата, но в евро, че даже и отгоре. Освен Германия
Ботуша е предпочитана дестинация за внос у нас,
защото заради топлия климат колите нямат ръжди. Колкото по на север отиваме, толкова по-осезателно се виждат следите на времето по колите, казват майсторите. Колите от Италия са предпочитани на нашия пазар и защото разполагат с много екстри от рода на система за отключване и заключване от разстояние (кeyless), бутон за безключово стартиране и система против кражба (start stop), елстъкла и огледала, автоматични фарове и чистачки, подгряване на седалки и т.н. Напоследък митът, че италианците карат колите си много неразумно и ги амортизират бързо, издиша, посочват още търговците.
Забелязва се и още една тенденция - хората с повече възможности или по-големи спестявания се преориентират към „по-млади“ автомобили, но втора употреба - 3-, 4-, 5-, 6-годишни вместо инвестиция в чисто нов, разказват наблюденията си от друг пловдивски автосалон. Така получават сделка на мига, защото за кола от шоурума все още се чака с месеци.
Не колкото миналата година, но има такъв "празен период". Другият им плюс е, че може да се спестят и част от разходите, като например задължителното каско, ако колата е взета на лизинг.
Без трошки с Евро 1 в центъра на София, после и в Пловдив
В последната година има известно объркване у клиентите заради решението на ЕП за забрана на продажби на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г., посочват автотърговците. Така след 12 години ще бъде забранена регистрацията на нови автомобили - както леки, така и търговски, чиито двигатели отделят въглероден диоксид по време на движение. Единствената масова алтернатива ще станат електрическите превозни средства.
Това обаче не означава, че всички коли с двигатели с вътрешно горене ще изчезнат на мига. Експертите смятат, че това ще се случва поетапно и ще продължи поне до 2050 година, докато се изчерпа „жизненият цикъл“ на возилата.
На местна почва у нас шофьорите с тревога очакват повсеместното въвеждане на зоните с ниски емисии в големите градове. Засега такава е планирано да има в София. С решение на Общинския съвет от 1.12.2023 г. в малкия ринг в центъра на столицата се забраняват колите с екологична категория 1, но само за зимните месеци - декември, януари и февруари. За Пловдив нещата са още по-назад - за такива зони само се говори.
На автоборсата посрещат с 1000 лева отстъпка за "добър ден"
Автоборсите край Пловдив не изглеждат изпразнени, въпреки по-слабия внос на коли втора ръка, установи репортерска проверка. Търговците разбираемо са вдигнали цените, но обикновено още в началото на разговора успяват да намекнат, че са склонни на пазарлък, само и само да продадат харесаната от купувача кола. А понякога и в прав текст заявяват, че това, което пише на табелата, поставена на предното стъкло, може да се намали с 500 и дори 1000 лева.
Така например в един от автосалоните е обявен лъскав „Нисан Ноте“ на цена 11 990 лева. Колата е 10-годишна, но разполага с всички екстри на съвременните автомобили - климатроник, парктроник, навигация, хендсфрий, предни, задни и странични въздушни възглавници, GPS проследяване и още много други. Освен това колата е само на стотина хиляди километра и е 80 коня, което значи, че бъдещият - стопанин ще плаща малък данък.
Само че стои зад оградата от няколко седмици и продавачът - явно иска да я пласира по-бързо. Затова още докато обяснява хубостите на автомобила, небрежно подмята, че ще го даде само за 11 бона.
По същия начин друг търговец до Труд хвали джип „Пежо“, обявен на цена от 18 999 лева. Той е произведен през 2014 г., има 120 коня под капака си и е с пробег от 148 000 км. Автомобилът е „без забележки“, има всевъзможни екстри и глезотии и може да се пробва на място пред автосалона. И той обаче изглежда е залежал от близо месец, затова продавачът анонсира, че ще го даде с хилядарка по-евтино, стига купувачът да се навие.
Разбира се, среща се и обратният вариант, ако колата е от по-търсените модели. Така „Тойота Аурис“ от 2013 г., която е била обявена за „предстоящ внос“ на цена 18 500 лева, след пристигането - в България и козметичното почистване и пастиране изведнъж поскъпна на 20 бона. Трябва да си сложа и 1500 лева за превоза от Германия, обяснява търговецът.
Той обаче е спокоен, защото този модел японски возила изчезват от автосалона само за ден-два, след като бъдат пуснати за продан.