Ужасяваща новина за асансьорите, които ползваме

Във високите блокове карат само с по един, свалят частите от другите

Половината асансьори у нас се поддържат нелегално. Това твърди председателят на Българската асансьорна асоциация инж. Валентин Маринков. Според него често подобна поддръжка е формална, пише "Монитор".

По думите му има фирми в бранша без лиценз за поддръжка, защото не могат да отговорят на определените изисквания. „Даже не може да се каже, че са фирми. На ордер пишат, че са взели петдесетте лева за абонамента, колкото да може касиерката да се отчете пред общото събрание на входа.

На такива техници не може да се търси отговорност, защото те нямат договор с етажната собственост.

Те не можело и да бъдат и санкционирани от ДАМТН, защото нямали лиценз, независимо от това, че става дума за съоръжения с повишена опасност и формалната поддръжка излага на риск живота и здравето на хората. Така вече 30 години без ред, правила и санкции“, категоричен е той.

„За това и стават трагични случаи, като този в блока на „Цариградско шосе” в София. Там аварията стана след ремонт, направен в противоречие с всички правила за извършването му. Инспекторът, приел асансьора сигурно не е ходил да види какво е направено и дали отговаря на изискванията“, добавя Маринков.

Той посочи и друг пример за безотговорно отношение на етажната собственост. В един от големите ЕПК-блокове в столичния „Младост-4“ от 3 асансьора работи само един, а от другите два се свалят части, за да го поддържат.

Според него около 120 000 са асансьорите в страната, като около 100 000 са стари, за които няма резервни части. 

Най-тежко е състоянието на асансьорите в Северозападна България

където цели градове могат да останат без поддръжка. В района Бяла Слатина техниците са трима души над 70-годишни. В Монтана са останали 5 човека за около 250 асансьора и те са също възрастни. Те обикновено разбират само от старите асансьори и не искат тепърва да се учат на новите, а младите пък нямат мерак да се поддържат и ремонтират стари. При старите има по-голям риск от повреда или злополука по време на ремонт. В София, където има 30-40 хил. асансьора, също има криза за работна ръка, добавя Маринков и пояснява, че дефицитът за техници е остър и в Средногорието, в област Благоевград и на много други места в страната.

По думите му на всеки 50 асансьора трябва да има по двама души или общо 4800 асансьорни техници, за да може съоръженията да се експлоатират съгласно инструкциите на производителите, а в момента общата бройка е доста по-малка - само 2000. Особено остър е дефицитът на кадри във фирмите, които поддържат стари асансьори, защото всеки бягал от отговорност да ги поддържа и ремонтира.