В Нови Искър се стягат за бунт заради северната тангента

С въвеждането на електронната винетна система по републиканските шосета ще може да се пътува без пътна такса само в отсечките, където пътува масовият градски транспорт, пише „Монитор“. Източници от пътната агенция, пожелали анонимност, уточниха, че така дори по по-голямата част от северната дъга на околовръстното шосе на столицата ще трябва се пътува с винетка.

В края на миналата седмица след преговори между представители на АПИ и Столична община се прие компромисен вариант, временно по въпросния път да не се искат винетки. От пътното ведомство обаче се опасяват, че подобен режим на движение
ще даде възможност на тировете гратис да заобикалят новата северна скоростна тангента, по която при всички положения режимът с пътните такси трябвало да остане.

Около София над 10 са линиите на масовия градски транспорт, които използват трасетата на републиканската пътна мрежа. Три от тях се движат по част от маршрутите си по стария първокласен път, свързващ София и Перник през прохода на Владая. На други, в посока към Кокаляне и Долни Пасарел, линиите им минават по второкласното шосе, водещо към Самоков и Боровец. Няколко от маршрутите на крайградските автобуси към населените места на север от столицата - Войнеговци, Подгумер, Курило, Кътина и Мрамор, пък минават по малка отсечка от спомената по-горе северна дъга на столичното Околовръстно шосе.
Именно жителите от тези райони на Столична община наскоро се възпротивиха на въвеждането на винетка, което би
усложнило ежедневното им пътуване до София с личните автомобили.

От пътната агенция и общината в петък обясниха за постигнатата договореност преговорите по проблема ще продължат още от първия работен ден на следващата година. От сега е ясно обаче, че от първите часове на 2019 г. за пътуване по северната скоростна тангента ще се изискват винетки. Обмислял се вариант до края на януари по въпросната автомагистрална отсечка да няма контрол, но дали това ще стане на практика, ще стане ясно след началото на новата година.

Междувременно жители на гр. Нови Искър, който е част от Столична община, вече обсъждат в социалните мрежи идеите си за протест срещу въвеждането на винетки по северната скоростна тангента и други републикански пътища, преминаващи през територията на София.

Експерти от Българска браншова камера „Пътища“ обясниха за „Монитор“, че северната скоростна тангента, строена с пари от ЕС
и според изискванията на еврофинансирането, до 2021 г. не трябва да се въвежда тол система и респективно винетки. От камарата припомнят, че за градовете с над 100 хил. жители, отсечките от републиканската пътна мрежа се поддържат от общините и за тях не се плаща пътна такса. Освен това проблемът може да се реши бързо със споразумение между АПИ и Столична община, както това е било направено преди време с гр. Банкя и Владая заради автобусите от градския транспорт. Припомня се още, че Северната скоростна тангента бе построена именно за извеждане на трафика от центъра на столицата, а с въвеждането на винетки има риск да се получи обратен ефект.