Пет пъти е разликата в цените за зимното чистене на пътищата в отделните области. Това става ясно от публикуваните документи на сайта на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ).
Най-скъпо пътната агенция плаща за чистенето на снега в областите Плевен &ndash; 2586 лв./км и Монтана &ndash; 1515 лв./км. Най-евтино е в Благоевград и Пазарджик &ndash; 540 лв./км. Цените са за чистене на снега по първокласни пътища в участъци с равен терен.<br /> <br /> В Плевен шосетата се чистят на обединението &ldquo;Пътно поддържане Плевен 2010&rdquo;, в което влизат &ldquo;Видапът строй&rdquo;,&rdquo;Виагрип&rdquo; и &ldquo;Инжстрой&rdquo;. За пътищата в Монтана отговаря &ldquo;Пътинженеринг - М&rdquo;. &ldquo;Видапът строй&rdquo; и &ldquo;Пътинженерингстрой &ndash; М&rdquo; са част от &ldquo;Холдинг Пътища&rdquo; на Васил Божков. Плевенското обединение беше санкционирано с близо 40 хил. лв. за ноември и декември, защото пътната агенция установи, че не разполага с нужната техника и материали. Компаниите отнесоха санкции и за първите дни на януари.<br /> <br /> В Благоевград пътищата се чистят от обединение &ldquo;Пътно поддържане област Благоевград&rdquo;, в което влизат &ldquo;Агромах&rdquo;, &ldquo;Благоустрийствени дейности&rdquo;, БКС, &ldquo;ГБС Инфраструктурно строителство&rdquo; и &ldquo;Пиринстройинженеринг&rdquo;. За пътищата в Пазарджик се поддържат от &ldquo;Пътища Пловдив&rdquo; и ихтиманската &ldquo;Престиж-Паунов&rdquo;.<br /> <br /> Високи са и цените за чистене на магистралите. Държавната компания &ldquo;Автомагистрали&rdquo;, чието ръководство беше сменено в началото на годината заради блокиране на движението по магистрала &ldquo;Хемус&rdquo;, я чисти средно на цена от 3500 лв./км, докато за &ldquo;Тракия&rdquo; получава близо 3000 лв./км. &ldquo;ПСТ Холдинг&rdquo; на Васил Божков пък взима за чистенето на магистрала &ldquo;Люлин&rdquo; по 3257 лв./км. При чистеното на магистралите обаче трябва да се отчете, че техният габарит е по-голям спрямо останалите пътища, защото има по три платна за движение във всяка посока, коментират от АПИ, цитирани от &quot;Медиапул&quot;. <br /> <br /> Кърпене на дупки от 24 до 650 лв./тон. Разликата в ръчно кърпене на дупките със студена асфалтова смес пък е 26 пъти между най-ниската и най-високата цена. В Ловешко кърпят срещу 24.30 лв./тон, докато за дупките в Кюстендилско дават по 650 лв./тон.<br /> <br /> До края на март държавата ще хвърли 250 хил. лв. за запълване на 10 000 кв.м дупки, за да се гарантира безопасността на пътя. Това запълване на ямите обикновено трае около два, три месеца и на практика са пари, хвърлени на вятъра, призна миналата седмица регионалният министър Лиляна Павлова. По тази причина пътната агенция го възлага само по необходимост, когато става въпрос да се гарантира сигурността по пътищата.<br />