Потребителите, които имат проблеми с резервации по хотели, могат да подадат жалба срещу туристическата агенция или мястото за настаняване до 14 дни от момента на установяване на несъответствието. Това припомни основателят на платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова, предава "Марица".

Тя предупреди, че макар понякога туроператори или собственици на обекти да опитват да убедят туристите, че правят всичко възможно да решат проблема и да настояват да не подават официална жалба поне до завръщането си от почивката, по закон нямат право на това.

„При възникване на проблем е добре да се опитаме да го решим на място. Редът е да се обърнем към този, при който сме направили резервацията Ако сме ползвали посредническа услуга - към туроператора или турагента. Ако пък сами сме се настанили, тогава да търсим съдействие на рецепция или да поискаме среща с управителя, за да не търпим създалото се неудобство.

След провеждането на устен разговор на място или по телефон, да подадем и писмена жалба, за да има доказателства при евентуално по-нататъшно търсене на права по административен или съдебен ред“, разясни Руменова и препоръча да събираме документи и доказателства - като например писмената кореспонденция. Възможните решения са да ни предложат безплатно друга допълнителна услуга, която ние да потвърдим дали приемаме, или не.

Друг вариант е да ни възстановят част от парите, които съответстват на услугата, която не ни е предоставена изобщо или не е била качествена, посочва тя.  Туристите трябва да избират легитимни туроператори и места за настаняване, вписани в регистрите на Министерството на туризма. Да сравняват информацията за обекта в регистъра и тази в обявата или на сайта на търговеца - разминаването е индикация, че може да има проблем.

Особено внимание изискват обявите със съмнително красиви снимки - те може да са стари, откраднати или създадени чрез изкуствен интелект. Отзивите в интернет следва да се преценяват критично - твърде позитивните и неясни коментари може да са фалшиви.

В случай че тръгваме на организирана екскурзия, важно е договорът с туроператора да се чете внимателно, в него трябва ясно да са упоменати сроковете за уведомяване, неустойките при отказ от пътуване, както и условията при промяна на програмата.

„Професионалните“ туристи са си изградили нюх за измамните и заблуждаващите оферти. Друга група хора обаче избират по критерий най-ниска цена. Понякога заради разлика от 100-200 лв. са склонни да рискуват с оферти от хора, които не могат да бъдат идентифицирани.

Затова и найчестите нарушения, които се случват в сферата на туризма в последните години, са свързани не толкова с административни несъответствия, а поскоро с различен тип измами, които се случват, след като потребителят е попаднал на оферти в социалните мрежи, онлайн пространството или дори някъде навън и е дал парите си на ръка или ги е превел съвсем безотговорно.

След това не получава нищо, а често не може да си върне и парите", обърна внимание Руменова.

Експертът обясни, че когато турист избере дадено настаняване въз основа на подвеждаща информация, например различна от обещаната гледка, различна от заплатената стая и други, това се разглежда като нелоялна практика.

 „Когато сравняваме оферти, ние имаме предвид не само цената, но и това, което ни се предлага срещу нея. Когато сме били заблудени, ние сме избрали нелоялния търговец заради невярната информация и сме пренебрегнали коректната оферта на другия, който е дал малко по-висока цена, но наистина ще ни предложи това, което търсим“, коментира Руменова и добави, че санкциите за подобни нарушения могат да достигнат до 70 000 лева.