Важно за всички шофьори! Ето кога отварят тунелите на АМ "Хемус"
Основният ремонт на двата тунела в тръбите в посока Варна започна през ноември миналата година. Тунел „Топли дол“ е в експлоатация от 1985 г., а „Правешки ханове“ от края на 90-те години на миналия век и досега не са основно ремонтирани
Движението в тунелите „Топли дол“ и „Правешки ханове“ на АМ „Хемус“ в посока Варна ще бъде пуснато през юли, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“.
Ремонтът на тръбите напредва. Изпълнението на дейностите в съоръжението продължават. От строителите е изискано да работят с пълен капацитет, за да може през следващия месец, когато трафикът става още по-интензивен движението и през двете съоръжения да се осъществява без ограничения.
В момента в тунел „Топли дол“ се работи по укрепване на евакуационните галерии. Дейности се извършват и по електрическите инсталации и системите за сигурност, като в съоръжението ще бъдат поставени близо 20 км кабели. Предстои да бъдат изпълнени асфалтови работи, а след това да се положи и пътната маркировка.
В „Правешки ханове“ на АМ „Хемус“ се изграждат тротоарите, както и осветлението, заедно със захранващата с електричество прилежаща инфраструктура. Предстои полагане на последния асфалтов пласт и на пътната маркировка.
През есента ремонтът на двата тунела ще продължи в тръбите за София. Очаква се той да бъде окончателно завършен през лятото на 2025 г. Ремонтните дейности бяха инспектирани от инж. Стоян Николов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Основният ремонт на двата тунела в тръбите в посока Варна започна през ноември миналата година. Тунел „Топли дол“ е в експлоатация от 1985 г., а „Правешки ханове“ от края на 90-те години на миналия век и досега не са основно ремонтирани.
Тунел „Топли дол“ е при 39-ти км на автомагистралата. Дължината на тръбата за Варна е 883 м, а в посока София е 878 м. Рехабилитацията на съоръжението предвижда изграждане на нова хидроизолационна и отводнителна система, нова облицовка и тротоарни блокове. Ще се извърши реконструкция на пътното платно и на порталните участъци на тунела, както и разширение на тротоарите в тръбата за Варна.
За повишаване на безопасността на съоръжението се изграждат две пешеходни евакуационни напречни връзки между тръбите на съоръжението. Ще се обновят асфалтобетоновата настилка, хоризонталната маркировка и вертикалната сигнализация. Ремонтът е възложен след проведена обществена поръчка по ЗОП. Изпълнител на основния ремонт на тунел „Топли дол“ е „ОРС - ИНФРАСТРУКТУРА“ ООД. Договорът е на стойност 42 617 853,59 лв. с ДДС.
Тунел „Правешки ханове“ е при 54-ти км на АМ „Хемус“ и е на около 1,8 км от пътния възел за Правец. Дължината на тръбата за Варна е 834 м, а на тръбата за София е 830 м. Двете тунелни тръби ще са с нова облицовка, съвременна дренажна и хидроизолационна система и тротоарни блокове. Предвидено е подобряване на отводняването.
Ще бъдат основно ремонтирани вече изградените 7 напречни връзки, свързващи двете тръби на тунела, което ще позволи те да бъдат използвани за аварийни изходи.
Тунелът ще разполага с комбинирани аварийни ниши с хидранти, SOS телефони, пожарогасители и др. Ремонтът е възложен след проведена обществена поръчка по ЗОП. Изпълнител на основния ремонт на тунел „Правешки ханове“ е ГБС-Инфраструктурно строителство“ АД. Договорът е на стойност 47 756 186,84 лв. с ДДС.
От стартирането на строително-монтажните работи до момента през тръбите за София преминава двупосочно целият трафик. За осигуряване на проходимост, ограничаване на предпоставките за затруднения в пътуването и задръствания в пиковите часове, когато много хора тръгват на път, движението на моторните превозни средства над 12 т се отбива по път I-1 София – Ботевград.
Агенция „Пътна инфраструктура“ се извинява на шофьорите за причиненото неудобство, но строителните дейности са необходими, за да се осигури безопасността на движение през съоръженията и те да отговарят на всички европейски изисквания.