Всички пътуващи със самолет ще ликуват заради тази финансова новина

В момента тече обществено обсъждане за промени и модернизация на правата на пътниците в Европейския съюз

Пътниците да получават парите си обратно при отказ от полет в резултат на всякакви местни и международни кризи. Това е сред предложенията за промени и модернизация на правата на пътниците в Европейския съюз, които в момента текат на обществено обсъждане, пише "Телеграф".

Мащаб

Връщане на парите за пътуването в пълен размер при мащабна криза е конкретното предложение, което се разглежда, съобщиха от Европейската организация на потребителите (BEUC).

Като мащабна криза се дефинира всяко официално изявление от страна на държавна или междудържавна институция, която препоръчва да не се пътува до съответна държава или забранява такова пътуване.

Всяко такова съобщение, обявяващо война, пандемия, риск от зараза, терористична опасност или друг вид мащабна криза, ще води до автоматично връщане на парите на пътниците, отказали се да летят.

Проблемът изникна по време на пандемията, когато стотици хиляди пътници, които нямаха застраховка „Отмяна на пътуване“, бяха ощетени, тъй като не можеха да пътуват, но и не получиха обезщетения. Предложението предвижда превозвачите да са длъжни да информират пътниците кога имат право на безплатно обезщетение при мащабна криза. 

Фалит

При фалит на авиокомпания ще трябва да има механизъм за възстановяване на заплатените суми и транспортиране на пътниците, заварени на летища.

Затова авиокомпаниите ще трябва да предвидят финансова гаранция, покриваща  задълженията им към пътниците в случай на несъстоятелност. Гаранционната схема трябва да покрива възстановяване на платените от пътника суми. Ако пътниците са блокирани в чужбина, схемата ще трябва да покрие и пълните разходи за репатриране. 

Срокове

Очаква се да бъдат въведени твърди срокове за туристически оператори и посредници за разглеждане на жалби на пътници. Обмисля се да се въведат строги санкции въз основа на годишния оборот на авиокомпании и посредници, както и на периодични неустойки и лихви върху просрочените плащания в полза на пътниците.

Авиокомпаниите ще бъдат и длъжни до 48 часа след възникване на проблем с пътуване като закъснение, прекъсване или отмяна да съобщят причините на пътниците.

В момента връщането на парите при отказ от пътуване заради сериозен обществен проблем не е гарантирано.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук