Добротата у нас стана мръсна дума. Всички се мразят. Политиците са готови да се удавят един друг в капка вода, стига това да им донесе победа на изборите. Мразят се младите, борейки се за първо работно място – всеки е готов да изтика другия. Мразят се артистите, изяждат се един друг с парцалите, за да изместят колегата от ролята. Мразят се побелелите глави, когато им предстои пенсия – по-добре връстникът да се пенсионира пръв, аз – след него. Мразят се и децата, защото подражават на родителите.

Ковид пандемията ни се стовари неочаквано - икономическата криза, която тя провокира, сякаш задълбочи омразата. А в недалечното минало, когато вероятно сме били далеч по-бедни, добротата властва над омразата, дори в деликатната сфера на изкуството. Примерите не са малко.

Петя Герганова – топ актриса на всички времена, прочута с огромния си талант и със скандалния си характер,

закриля по-младите си колежки, съзирайки у тях искрицата на дарованието. „Петя беше феномен. Жертваше всичко в името на театъра. Видя ме веднъж уморена, капнала и ми се скара: „Ти робуваш на детето, на мъжете. Я стига толкова! Всеки да си знае мястото! Погрижи се за себе си, артистка си! Ето ти моите гримове, те са хубави. И стига си треперила над мъжа си, той да трепери за тебе! Ето, вземи моето червило, че е по-хубаво от твоето! Не допускай очите ти да подпухват“, разказва приживе голямата наша актриса Росица Данаилова, прочута с красотата си. Вместо да съзре у нея съперница, голямата Петя Герганова се старае да я предпази от разочарования, да съхрани душевния й комфорт.

Голямата оперна звезда Катя Спиридонова, овладяла до съвършенство белкантото при италианския професор Енрико Посони в Лайпциг, не ревнува ослепително красивата си колежка Цветана Табакова,

предпочитана за премиерите заради външния си вид. Напротив, радва й се! Дори се опитва да прикрие романа на Табакова с тенора Константин Каренин. Когато Табакова забременява от любимия и прави криминален аборт, Катя Спиридонова всеотдайно стои до тресящата се от висока температура Табакова, получила усложнения след интервенцията. Артистката умира в страшни мъки, а Спиридонова я гримира в саркофага. Каренин, ни лук ял, ни лук мирисал, напуска България, а меломаните губят любимката си.

Катя Спиридонова не спира да помага. Тя спасява от уволнение младата звезда Катя Попова, загубила гласа си заради неправилна постановка. С частни уроци срещу жълти стотинки Катя Спиридонова връща добрата й форма. Изпратена на специализация в Москва, Катя Попова й пише: „Скъпа госпожо Спиридонова, тук всички са очаровани от мен. Обяснимо е – справям се прекрасно, благодарение на нашата школа!“.

С тази школа Катя Попова извайва прекрасните си героини – Виолета в „Травиата“ на Верди, Мими в „Бохеми“ на Пучини, Манон в едноименната опера на Масне. Попова си отива в зловеща самолетна катастрофа през ноември 1966-а, а Катя Спиридонова ридае неудържимо редом с близките й над саркофага, изложен във фоайето на Софийската опера. Със същата щедрост голямата педагожка помага и на колежката си, мецосопраното Надя Афеян, да преодолее вокални проблеми. Чест прави на Афеян да го признае в автобиографичната си книга.

На Катя Спиридонова дължи много и световноизвестната оперна прима Анна Томова – Синтова, която продължава да сътрудничи със Софийската опера и подготви блестящо певците за трудната „Ариадна от Наксос“ на Рихард Щраус. Творчески продукт на Катя Спиридонова е и голямата певица Милкана Николова, която днес живее във Виена. Незабравими са нейните Аида и Чо чо сан, претворени на софийска сцена.

Образец на щедрост е и великият български бас Борис Христов

Той дарява на България къщата си в София, която днес е прекрасен музей. Там са портретите му, там са костюмите му, както и трогателните снимки с родителите му. Чудесно стопанисваният музей днес е място за изява на млади таланти от всички области на изкуството.

И оперната прима Райна Кабаиванска – най-добрата Тоска на всички времена, неведнъж проявява доброта

Когато нашите млади певици Благовеста Карнобатлова и Милкана Николова заминават на специализация в Италия, тя им подава ръка. В книгата си Благовеста Карнобатлова подробно описва как Райна Кабаиванска я измъква от хотела с лоша репутация, където неопитната Благовеста се настанява, без да знае какво се случва там. Не по-малко щедра и всеотдайна е и Милкана Николова - приятелката й от младите години. Благовеста Карнобатлова е бременна, когато губи майка си. С мъчителните задължения по погребението се нагърбва Милкана, така Благовеста успява да запази относително спокойствие в дълбоката скръб и да роди дъщеря си, Мария.

Самата Благовеста Карнобатлова, звезда с ярка международна кариера и опитен педагог, е прочута с дарителските си жестове

През настоящата година тя нееднократно помага материално на млада майка, отраснала в сиропиталище в малък град, останала вдовица с детенце на ръце.

Неведнъж е писано в пресата за баритона Георги Петков

– певец с големи качества, който се разделя млад с оперната сцена заради тежко сърдечно заболяване, последвано от успешна трансплантация на сърце. Със собствени средства той спасява гроба на легендарния тенор Аспарух Лешников, като заплаща таксите за запустялото гробно място на Малашевските гробища. В резултат на публикациите в пресата областният управител на Хасково се намесва да бъдат отпуснати средства за реновиране на гроба на Лешников, който е родом от този град. Неотдавна от Великобритания дойде внучката на Аспарух Лешников – певицата Джесика Лешников, и проля сълза на гроба на дядо си.

Гена Димитрова – глас, който се ражда веднъж на 100 години, щедро се раздава и на сцената, и в живота

Съдбата не е благосклонна към нея – Гена губи любимия си съпруг Георги Стойков в нелеп инцидент. Това може да й струва кариерата, но Гена се съвзема и продължава напред. Започнала да преподава, тя прибира в дома си младата монголка Баясгалан Дашням, дошла у нас като студентка. Баясгалан, която днес всички наричат Байса, завършва Музикалната академия, а после усвоява до съвършенство тайните на белкантото при Гена. Живее при нея, храни се на една маса с нея, наблюдава я как работи. Майсторски навлиза в нейния репертоар – изиграва блестящо Турандот в едноименната опера на Пучини – ролята, с която Гена вече бе покорила света. Днес Байса е българска гражданка, солистка на Софийската опера.

Слава на Бога, добротата не е погинала.

Кремена СТАНЕВА