От Мобилтел продължават да мислят, че с празнодумство и завиране на главата в пясъка бурята ще отмине
<em>М-тел ме иска зад решетките. Не са ме обвинили само в убийство, изнасилване и трафик на дрога, казва председателят на УС на Асоциацията на потребителите на телекомуникационни и интернет услуги /АПТИУ/, който доверява пред БЛИЦ, че мобилният оператор го е дал на прокуратурата</em><br /> <br /> <strong>- Г-н Ганчев, стана ясно, че срещу трите мобилни оператора са постъпили 2500 жалби в Комисията за регулиране на съобщенията само за първата половина на 2011 г. Това нормално ли е?</strong><br /> - Това отразява една малка част от проблемите на потребителите. Тези жалби са над два пъти повече в сравнение с цялата 2010 г. Те са основно за т.нар. преносимост на номерата и за проблеми с Мобилтел. Ето какво пише в последния доклад на ЕК от месец май: &bdquo;От около 1700 оплаквания, регистрирани в националния регулатор, 1000 са за смяна на оператор. Осталите са срещу най-големия оператор, където техническите проблеми доведоха до забавяне или грешно изчисляване на фактури и отказ от обслужване&quot;.<br /> <br /> <strong>- Вашата потребителска организация АПТИУ е автор на цяла глава в Закона за електронните съобщения /ЗЕС/, какво се случи с тези ваши предложения?</strong><br /> - С приемането на измененията на ЗЕС на първо четене бяха решени редица болни проблеми за потребителите и най-вече премахването на дискриминационните клаузи, възпрепятстващи свободния избор. В също време, такива като достоверност на трафичните данни и прекратяване на срочен договор, при справедливи за двете страни условия, остават нерегламентирани законово и тук ще е насочено нашето внимание в АПТИУ, като потребителска браншова организация, а така също и на Регулатора &ndash; КРС, в работата на който ще имаме все по-дейно присъствие, като член на постоянния Консултативен съвет в областта на електронните съобщения с решение от 6 април 2011 г. Приветстваме волята на правителството и парламента за тези промени, довели до приемането на най-справедливият за потребителите закон, за последните 15 години, но недоумяваме относно бездействието спрямо финансовия геноцид от страна на Мобилтел, на който са подложени потребителите.<br /> <br /> <strong>- Какво имате предвид под достоверност на трафичните данни?<br /> </strong>- Достоверност на трафичните данни е възможността абонатът да може да контролира своето потребление на ползваните от него услуги. Когато плащате другите обществени услуги, го правите на база на метрични уреди, до които имате достъп за контрол, -електромер, водомер, топломер. При телекомуникационните услуги абонатът такава възможност няма и може единствено да разчита на добросъвестност от страна на оператора. А ако той не е такъв?<br /> <br /> <strong>- Докъде стигна битката ви с трите мобилни оператора и най-вече с М-тел?<br /> </strong>- Ако трябва да отговоря с две думи, потребителите за пръв път печелят битката, лично аз може да се окаже, че ще трябва да платя цената на тази победа. АПТИУ от януари започна борбата срещу произвола на мобилните оператори и като резултат написа промените в новия Закон за електронните съобщения, който мина в НС на първо четене, това е победа за потребителите, след лятната парламентарна ваканция ще бъде приет на второ четене. Мониторингът ни показва, че стотици хиляди са потребителите, които Мобилтел ще тормози за плащане на нереално високи сметки в следствие на неработещата вече 11 месеца клиентска платформа, която не отчита безплатните разговори, а ги таксува по стандартна тарифа. Агенция БЛИЦ написа вече, че 150 000 души се отказаха &ldquo;Мобилтел&rdquo;. Ние сме убедени, всъщност те са в пъти повече. Самите служители споделят, че са разочаровани от продължаващото бездействия на ръководството на фона на катастрофата в М-тел. Потребители издигат лозунги &quot;М-тел, спрете с финансовия геноцид на българския народ&quot;. Процеса бих изразил най-ясно и лаконично с една епиграма: С Мтел така се случи, дружбата между нас приключи. След едногодишна драма, моя милост пътя хвана... Вече 11 месеца слушаме едно и също... Докога? &quot;Услугата е временно недостъпна. Екипът на М-Тел прави всичко възможно за възстановяването й. Благодарим Ви за разбирането!&quot;....лъжите и обещанията, с които от Мобилтел продължават да мислят, че с празнодумство и завиране на главата в пясъка&quot; бурята ще отмине...Е, и ние тогава казваме: &quot;Парите ни са недостъпни за вас. Благодарим Ви за разбирането! В Австрия, например, питам, такова безобразие може ли да се случи и да го търпят 11 месеца? Правното основание да оспорвате рекета на Ментел са Общите условия на М-тел и съответните точки в тях. Мобилтел информира абонатите си за изчерпване на кредитния лимит при достигане на сума, равна на 90% от същия. Това е неотменно задължение на М-тел, което той не е изпълнил, когато сметката ти многократно надвишава лимита, заложен в индивидуалния ти договор. Причините, поради които не изпълнил това свое задължение, е основание да искаш анулиране на разликата в сумите, поради непълна функционалност на предоставените от оператора услуги. Мнението на потребителите във фейсбук, може да се обобщи със следното: &quot;Ментел от мен открадна, а от теб?&quot; Тече Фейсбук-протест през летните месеци под надслова &quot;Нереални сметки няма да платим&quot;, а наесен - с песен... <br /> <br /> <strong>- Какво имате пред вид като казвате, че може би лично ще платите цената?<br /> </strong>- Мобилтел, след световния прецедент на въвеждане на нова клиентска платформа, отново демонстрира безпардонност и за пореден път доказа, че е далеч от добрите европейски практики, като сезира държавното обвинение и на тази база се провежда проверка на прокуратурата срещу Янаки Ганчев, в качеството ми на Председател на АПТИУ. Наглото им отношение се свежда до &quot;Няма смисъл да се жалвате, ние сме рекламодатели&rdquo;. След като никой в България не потърси сметка за срива с билинга, от компанията явно са решили, че у нас могат да си правят каквото си искат в това число да използват прокуратурата за реваншиски си намерения. След очевадната загуба на доверие, некоретното присъствие на пазара, неспиращите проблеми от всякакво естество, какво предприе гениалният мениджмънт на Мобилтел? И къде в Европа това може да се случи? Най-малко в Австрия, да поведеш вендета срещу потребителска правозащитна организация, обвинявайки я по целият спектър на НК без убийство, дрога и изнасилване...Да, това е реваншизъм, защото само ние от АПТИУ заедно с асоциация &bdquo;Активни потребители&rdquo;, казахме, че &quot;царят е гол&quot;. Казахме, че Мобилтел има срив на билинговата система и това води до ощетяване интересите на потребителите в особено големи размери. Ние инициирахме да отпадне в новия закон въведеното първо от Мобилтел робство с автоматичното преподписване на договорите едностранно от тяхна страна. В крайна сметка нашите действия в защита на интересите на потребителите и неадекватните реакции на ръководството на компанията доведоха до нечувана за нашия пазар миграция на стотици хиляди абонати към конкуренцията, процес който Мобилтел не може да спре с ретроградните методи от преди 10 години, когато беше монополист. Бойко, ако е пич, както постъпи с &bdquo;Лукойл&rdquo;, така трябва да отнеме лиценза на Мобилтел, докато не си оправят бакиите и компенсират милионите потребители, ако не &ndash; пренос на номера по избор на абоната! В този период от протеста, който направихме на 20 януари, в България започна зараждането на гражданско общество, от което предизборно всяка политическа сила желае да бъде припозната. За съжаление, това се прави по един доста елементарен и просташки начин, с опити да бъде възседната определена кауза и използвана като девойка от околовръстното. И понеже АПТИУ не се поддаде на подобни щения и опити да бъде използвана &quot;почасово&quot;, се премина към следващата фаза, опит да се инкриминира дейността й в защита на потребителите. От Мобилтел са свикнали да купуват с пари, а което не се купува с пари, с много пари, а именно - мълчанието на всички и всеки. В този случай удариха на камък и преминаха към репресивни форми, без да си дават сметка за последиците. Да приемем хипотетично, че бъда осъден за обвиненията, отправени от Мобилтел, в качеството ми на председател на АПТИУ, защото такова е естеството на сезирането на прокуратурата, което са предприели. След срива с клиентската платформа, който продължава вече 11 месеца, неадекватната политика за решаване на произтичащите от това проблеми за абонатите ти, да вкараш в затвора някой, който публично е защитавал потребителите, не е най-умният и далновиден ход, още повече, че сезиралият прокуратурата е не кой да е, а гражданинът на Австрия и шеф на Мобилтел Андреас Майерхофер. Такъв черен пиар никой не е в състояние да ти направи, освен ти самият с арогантно поведение от времето на мутренския период на демокрацията в България.<br /> <br /> <strong>- В какво сте обвинен от Мобилтел?<br /> </strong>- Шефът на Мобилтел Андреас Майерхофер собственоръчно е подписал обвиненията, но не мога да ги коментирам в подробностите, докато тече прокурорската проверка срещу мен, като пак подчертавам само и единствено в качеството ми на председател на АПТИУ. Мога да кажа само, че подписаните обвинения от Майерхофер будят само съжаление със своята тенденциозност и липса на обективност и предствляват тормоз, целящ да възпрепятства изнасяне на истината за реалностите около срива на билинга и доверието на Мобилтел. Заявявам, че АПТИУ не може да причина за срива на доверие в Мтел, за това отговорност носят само и единствено ръководството на компанията начело с г-н Майерхофер Заявявам, че АПТИУ не може да е причина за срива на доверие в Мтел, за това отговорност носят само и единствено членовете на ръководството на компанията, начело с г-н Майерхофер. <br /> <br /> <strong>Едно интервю на Мария Костова</strong><b><br /> </b>