Национална агенция "Пътна инфраструктура" е направила компромис с построяването на първите два лота от Автомагистрала "Тракия", заяви временният изпълнителен директор на НАПИ Иван Атанасов на кръгла маса, организирана от новото ръководство на Агенцията. Това било задача на държавата. През януари стартира изграждането на третия Лот. Това ще стане след като Надзорният съвет на Агенцията одобри новия подход, по който ще се възлагат обществените поръчки.

Някои от тръжните документи по АМ "Тракия" не са били изрядни и е имало неточности, но след извършен одит през септември се даде увереност, че процедурата може да продължи. "Така, че могат да се сключват договори и да се превеждат аванси", бе категоричен Атанасов. Само че, по думите му, едва ли до края на тази година могат да бъдат получавани парите по проектите.
Освен това НАПИ се договорили с Министерството на транспорта да изградят Северната дъга на Околовръстния път на София. Това щяло да стане по Оперативна програма "Транспорт". "В етап на подготовка по техническото изпълнение на проекта сме. Вече сме говорили и със Столичната община", каза Атанасов.


По въпроса с АМ "Люлин" стана ясно, че може да бъде завършена до 2010 г., а може и да не стане това. "Затова в момента провеждаме куп разговори със собственици и изпълнители", категоричен бе Атанасов. За целта трябва да бъдат увеличени хората, които работят на обекта, смята той. Така "Люлин" ще бъде пусната в рамките на финансовия меморандум. По този меморандум парите за "Люлин" са 3-4 на сто от общо отпуснатите. Полагаме много усилия да спасим плановете за тази магистрала, защото в Бюджет 2009 са предвидени повече пари за АМ "Тракия", каза той.
НАПИ в момента подготвя проекта на пътния възел "Златна панега" на АМ "Хемус", който ще бъде официално открит на 12 декември.
По думите на Атанасов имало Областни пътни дирекции в страната, които били сключили 60 договора без те да бъдат утвърдени от изпълнителния директор. Те са за ремонт и реконструкция на отделни отсечки и не са за много пари. Но поради това, че не са по новите изисквания на Агенцията, няма да бъдат обезпечени.
"Вече е направена пълна инвентаризация на пътните съоръжения у нас", заяви от своя страна новият изпълнителен директор на НАПИ Янко Янков. Той заяви, че приоритетите на Агенцията ще бъдат на първо място усвояването на фондовете по европрограмите, обучението на персонала и пълната откритост на действията. До края на януари 2009 г. пък трябва да бъде внесен пакет с проекти за средносрочната програма на НАПИ.
Десислава Вангелова, БЛИЦ