Ясен Филипов, представител на магазин на ул. "Пиротска": Избрах си нов доставчик на ток, защото по-ниската сметка ще ми даде възможност да работя
Изборът на доставчик на електроенергия от свободния пазар се очаква да понижи сметките на малките фирми до 20%
От 1 октомври над 500 000 търговски обекта, собственост на над 300 000 юридически лица, трябва да излязат на свободния пазар. Ще поевтинее ли токът за бизнеса след промяната и ще доведе ли това до по-ниски цени на продуктите и услугите за крайните потребители – отговорът потърси Георги Георгиев в рубриката "На твоя страна" по НОВА ТВ.
Ясен Филипов е собственик на магазин за сувенири в центъра на София. Всеки месец плаща между 150 и 500 лв. сметка за ток в зависимост от сезона. Обектът му е един от стотиците хиляди, които от началото на следващия месец трябва да излязат на свободния пазар на електроенергия. От няколко дни вече е избрал нов доставчик на ток.
„Нямаше много информация в публичното пространство, но подписах договор. Десетина дена беше цялата процедура – от първия контакт с доставчика до финализиране на процедурата – при това без да ходя до офиса им”, споделя опита си Филпов. „Това е един разход, който има всеки бизнес – в някой тежи повече в разходите, при други – по-малко. Факторите, които ми бяха важни при избора бяха репутация, цена и добро обслужване”, допълва той.
За нашите читатели малкият магазин за подаръци на Пиротска каза, че е избрал Гранд Енерджи дистрибюшън за свой доставчик. Очакват фактурите за ток да тръгнат надолу. Сметките му показват, че средно ще плаща с 20 % по-малко от сега.
За разлика от него обаче, повечето собственици на малък и среден бизнес все още не са направили важната крачка.
„Тук, където се намираме например, всички тези магазинчета на улицата трябва да излязат на свободния пазар, фризьорски салони, дърводелски цехове, сладкарски цехове, въобще всички фирми, които потребяват стопански ток.
Към момента интересът не е толкова голям – все още се колебаят, изчакват донякъде – искам да ги успокоя, че това е съвсем нормална процедура, няма от какво да се притесняват, просто да го направят и ще видят ползите още първия месец след като получат новата си фактура”, посочва Павлин Павлов, представител на Гранд Енерджи дистрибюшън
„За самия потребител няма административни спънки, тъй като цялата административна тежест я поема търговеца . С Гранд Енерджи дистрибюшън тази процедура е по лесна и от това да си поръчаш пица– нашите клиенти виждат точно колко спетяват и ако приемат цената, сключваме договор, а всичко останало е наш ангажимент
Основното е да гледат цената, второ - да видят дали е стабилен този доставчик – от колко години е на пазара – това е най-добрият атестат, защото либерализиран пазар има отдавна в България и имаме такива по-лоши случаи, когато се фалирали доставчици”, заяви Павлин Павлов.
И не само – бизнесът трябва да следи и за подводни камъни при сключването на договорите за новите цени на тока. И внимателно да чете условията в тях.
„Изключително е важно да сравняваме винаги крайни цени – за да нямаме проблеми и подвеждания, че в една цена не включена определена такса или друга – когато изискват оферти от доставчиците – да искат крайна цена, в която са включени и разходи за балансиране и други такси, така че да знаят какво сравняват и да не бъдат подвеждани”, посочва зам.-министър Жечо Станков.
Възможностите за избор са две - по-смелите компании могат да плащат по цени на борсата всеки месец, а тези, които залагат на сигурно – да преминат на по-дългосрочни договори с твърди цени. По-евтините сметки за ток, които бизнесът очаква, могат да се отразят и по веригата – като дадат възможност и за намаляване на цените на стоките и услугите, които те предлагат, категорични са експертите.
Специално за нашите читатели собственикът на магазина за подаръци на Пиротска каза: Не чакайте крайния срок, защото ще плащате високи сметки междувременно.
Ако можем да спестим от твърдите си разходи, ще направим една промоция повече, ще спечелим един клиент допълнително. Вижда ми се абсурдно в тежката икономическа ситуация, в която се намираме да пропускаме възможности. Ще ви дам пример – ние опаковаме безплатно артикулите, които нашите клиенти избират за подаръци.
Това им спестява време, да го правят сами и средства, а хората си тръгват от магазина с усмивка, удовлетворени от избора си. Защо да се отказват от това. Същото е и с търговците на ток. Гранд Енерджи ми дава добавена стойстост на бизнеса, като ми спестява време и пари.
Не виждам основание да чакам последния момент да сключа договор за покупка на ток от свободния пазар. Дори не обсъждам въпроса, че е съвсем различно да зададеш въпрос на частна компания, която се бори за всеки свой клиент, в сравнение с това да питаш някой от монополистите на пазара, нареден на опашка между 9,00 и 16,30. По ниската сметка за ток от Гранд Енерджи дистрибюшън ми дава възможност да работя и да правя това, което мога най добре.