Забравени от бога: Защо десетки общини 30 години чакат да им се построи път

Не само финансирането е проблем, а и комуникацията община-държава, както и административните процеси по одобрение на тези проекти

60% от общинските пътища имат необходимост от ремонт, става ясно от след проучване на Националното сдружение на общините в България. Общината е тази, която е отговорна за състоянието и поддръжката, но те разполагат с много малко пари, които трябва да разпределят.

Най-често бюджетът им отива за осветление, почистване на пространства, отопление на детски градини. За поддръжката и ремонта на пътищата те разчитат на държавата, съобщава bTV. 

Общинските пътища всъщност са точно половината пътищата в страната и са също толкова важни като другите.

Не само финансирането е проблем, а и комуникацията община-държава, както и административните процеси по одобрение на тези проекти.

Кърджалийски села попадат в Южния-централен район, който е с най-дълга пътна мрежа. Пътят между селата Дъждино и  Македонци е само километър и половина, но шофирането по него е равносилно на офроуд. Дупка до дупка и  на места с пропадания.

От последната къща на Дъждино Ахмед Шабан посреща всяка кола, потеглила по счупения път. „Този асфалт е направено 1987 г., това значи по бай Тошово време, а след това само кръпки са направени. С всеки изминат ден става още по-лошо, а движението е огромно. Не прилича на европейски път. А претендираме, че сме европейци. Според  мен много сме далече от европейците“, казва мъжът.

Пътят е общински, но общината няма пари за цялостен ремонт.

„Общината няма заложени такива средства в своя бюджет. За съжаление политическите партии винаги са много благосклонни да обещаят, че ще имаме по-голяма финансова самостоятелност, когато са в опозиция, когато дойдат на власт и нещата се променят. Това е общинска собственост. Това трябва да остане и трябва да бъде такава, защото само общината, кметът на общината са най-близо до хората и те знаят всяка дупка. Тази собственост трябва да си остане на общините.

Проблемът, който трябва да решим, е нейното финансиране – трябва да имаме много по-голям целеви ресурс на държавата и по-големият въпрос – да получаваме част от преките данъци – данъкът от  доходите на физическите лица, данъкът печала, които значително ще увеличат нашите собствени приходи, с които да разполагаме“, обясни Силвия Георгиева, изпълнителен директор на НСОБ.

И шофьорите нямат, но им се налага да ремонтират колите си заради лошия път. „На нас ни се иска община и държава да имат много по-бърза комуникация, за да се случват по-бързо нещата, защото кметът е този, който е на терен ... и когато от едната страна работата може да се свърши бързо, а от друга страна разрешителните режими вървят бавно – нещата не се случват с необходимата бързина, която очакват гражданите“, каза Георгиева.

„Нашата голяма идея, която се надяваме да се осъществи наистина много скоро, е този фонд за общинско развитие и сближаване, в който да бъдат заделени 1 милиард лева. За съжаление е необходимо време този фонд да бъде структуриран, защото трябва да се изработи нормативната база. Това би означавало обаче да пропуснем строителния сезон на тази година, именно поради тази причина решихме да отделим част от този бюджет около 500 000 000 лв., с който да подпомогнем общините още сега незабавно.

Половината ще бъде за общински пътища, а другата половина за ВИК мрежи. Решили сме, обаче да дадем приоритет за първи път на по-слабо развитите райони – северозападната част, Родопите наистина страдат от липса на финансиране от десетки години“, заяви Явор Пенчев, МРРБ.

В Кърджали общинската пътна мрежа е 256 километра. За поддръжката й в бюджета са заложени 600 хиляди лева. Парите стигат само за кръпки, и то не навсякъде.