Зам. военният министър разкри какво се случва с офертите за нов изтребител

Единствената опасност би била, това, което ни се предлага, да не можем да си го позволим, обяви пред bTV зам.-министърът на отбраната ген. Атанас Запрянов по повод отварянето на офертите за нов изтребител. Той ръководи делегацията на МО, която посети за консултации по предоставянето на предстоящите оферти САЩ и Швеция.

В проекта за инвестиционен разход, одобрен от Народното събрание, се предвижда за проекта за модернизация на ВВС с нов тип боен самолет, да бъдат отделени 1,8 млрд. лева с ДДС за 8–9 самолета. Като примерна схема е предложено машините да се изплащат разсрочено в следващите 9 години.

Първите изтребители с наземното оборудване, въоръжение и обучение, трябва да са доставени до 3 години от подписване на договора. На исканията за информация са предоставени 15 отговора за нови и употребявани самолети от 7 държави. Предстои в понеделник да разберем колко от тях ще отговорят с оферти и ще изпратят документи до 12 часа на обед.

Колко оферти очаквате да получим утре за нов боен самолет? 
Ако съдим по досегашните контакти с поканените държави и предвид моите посещения в САЩ и Швеция, може да кажем, че всички държави много сериозно са се отнесли към нашите искания за предложения и работят.
Твърдо може да кажем в понеделник в 12 часа, когато изтича срокът за предоставяне на офертите, ще имаме оферти от много от тези държави, почти от всички. Очаквам от всички, най-добре.

Имам твърдо уверение от държавния секретар по отбраната на Швеция,  че те са завършили подготовката на техните документи в хода на моето посещение. Консултацията, която извършихме, показа, че те се интересуват повече от правните и процедурните аспекти, отклкото от военно-техническите, така че имаме уверение от Швеция, че тяхна делегация ще връчи предложение по нашето искане.

Искам да благодаря на екипа на МО и ВВС. Оценката за качеството на нашето искане за предложение е много висока според тях. Това е толкова добре и качествено разработен документ, че за тях много малко въпроси са останали да бъдат питани допълнително. Това е обнадеждаващо, че държавите ще подадат качествени оферти.

А консултации или подобряване на офертите целеше това пътуване до САЩ и Швеция?
Това пътуване и пътуването до Америка целеше консултации – подпомагане  на нашите партньори да подготвят качествени оферти, да разберат нашите изисквания.

Качествените изисквания са улеснили и американската, и шведската страна, и надявам се останалите държави. Подобряване на офертите може да има чак, когато завърши оценката на междуведомствената комисия. Тогава може да има доуточняване на други въпроси и част от тях може да си подобрят офертите. Сега на този етап говорим за документи, които те ще връчат. Ние не знаем тяхното съдържание. Тепърва ще оценяваме техните предложения, но не можем да говорим за подобряване.

Какво би станало, ако някоя друга държава реши да оспорва, че са посещавани САЩ и Швеция?
Искам да отбележа и да се разбере съществената особеност, която и шведската, и американската страна, подчертаха. Ние имаме отношения между правителствата, компаниите не са част от преговорния процес. Ние преговаряме правителство – правителство. Договорите са правителство – правителство. Ние не се намираме в процедура на поканени компании по закона за обществените поръчки, за да могат те да искат прилагане на всички порцедури на търговски преговори, така че компаниите ще участват, но по покана на правителството и чрез правителствата ще ни предоставят или нова техника или ще участват в ъпгрейда на предложенията.

Не може да има негативна реакция – напротив, има позитивни сигнали за това,  че сме били отворени в периода на офертите, че сме били готови да консултираме по въпрос или чрез посещение.

Беше много натоварен този конкурс с политически очаквания, критики и т.н. Въпросът е оттук нататък очаквате ли този път наистина да има решение за българските ВВС? 
Много сериозно се надявам, че този път ще имаме резултат. Ето Швеция заяви, че тя ще ни предостави оферта. Това е показател, че имайки много оферти, ние ще можем да направим информиран анализ и да се спрем на решение, което може да даде способности на ВВС и да можем да си позволим и ресурси и да ги осигурим.

Според мен моментът е исторически, защото ние не можем да си позволим да отлагаме повече модернизацията на ВВС, нито на СВ, нито на ВМС и аз се надявам искрено ние в МО да имаме качествени оферти. Единствената опасност би била това, което ни се предлага, ние да не можем да си го позволим, но аз очаквам, че всички са се съобразили с изискванията и че ще имаме оферти, които да ни позволят да започнем преговори.

Има задължителни основни изисквания в проекта за инвестиционен разход. Какво става, ако някоя държава с офертата си не се вписва като цена, срок на доставка или наличност?
Поради тази причина, след като се направи пълен анализ на всички оценки, ще можем да водим допълнителни разговори по офертите с отделните държавите, за да получим от тях окончателно предложение – как те мислят да участват с тези оферти, ще подобряват ли предложенията. Но аз не очаквам всички оферти да не съответстват на основните изисквания. Аз очаквам повечето оферти да отговорят на основните изисквания, даже бих се радвал да сме затруднени, всички оферти да съответстват на основните изисквания и да избираме между равностойни оферти коя е най-добрата.

Зависи ли от производствени решения и капацитет да бъдат доставени тези самолети до 3 години? Мисля, че срокът за доставка е до 2024 окончателно, но на първо време?
Аз говоря за основното изискване да ги доставят до 2024 г., както схемата на плащане, така и времето, би могла да се договаря. Тя не влияе на окончателната способност. Би било неприемливо за нас, ако някой не може да достави 8 самолета до 2024. Тогава това би било пречка.

Има ли срокове комисията, която ще анализира офертите, да се произнесе и какви биха били процедурните решения, ако има отсрочка?
Единственото неизвестно, понеже споменахте отсрочка, ако някоя от държавите се възползва от обявената в искането за предложение  възможност за удължаване на срока, ако не се е справила с подготовката на документацията – тогава ние трябва да се произнесем и да обявим окончателен срок и след този окончателен срок, трябва отново да отворим офертите. Ние ще трябва да спрем отварянето на офертите – аз  не искам да изпадаме в тази хипотеза. Надявам се утре в 12 часа всички поканени държави или да предоставят оферта, или тези, които са сметнали, че не покриват условията, да не предоставят. Но ние имаме процедура заложена  в искането за предложение.

Да се надяваме поне тези, които сте посетили да предоставят?
Аз имам твърдо уверение, че тези, които сме посетили, както и други, че ще предоставят оферти, все пак имаме 6 държави. САЩ – нови или стари F–16 и F–18, от Швеция – стари или нови „Грипен”. Мога да кажа, че Швеция с голяма вероятност ще участва само с предложение за нов самолет. Имаме Италия „Eurofighter”, Франция –„Rafale” и втора ръка F–16, попитали сме Португаля и Израел. Три месеца през лятото администрацията на тези министерства е работила за нас. Работата е много обемна и редица специалисти работят продължително във времето на отпуските. Затова искаме да отдадем уважение на всички, които ни предоставят оферта и ние искаме прозрачно, компетентно да анализираме тези оферти и да вземем информирано решение. 

Ще има ли класиране на тази оферти? 
Трябва да има логика, и ако ги разглеждаме в контекста на изискванията, и те отговарят, няма как да класираме. Трябва да има оценка кои оферти покриват основните изисквания и кои не покриват. Кои оферти биха се подобрили и чак накрая комисиите да вземат решение коя оферта от няколкото, покриващи изискванията, е най-добра.

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ