Защо бяха неподготвени голяма част от членовете на СИК?
Седмица след парламентарния вот - изводите за работата на изборната администрация са ясни. И този път станахме свидетели на масови смени на членове на секционни комисии, и този път - не всички бяха преминали обучение. Така грешките бяха неизбежни, съобщава в репортаж БНТ. Социологът Стефан Георгиев смята, че непрекъснатите промени на изборното законодателство в последните години поставят в трудна ситуация районни и секционни избирателни комисии: През последните години са се сменили поне 3 поколения членове на секционни комисии. Според политолога Антоний Гълъбов в началото те са били много по-мотивирани и подготвени, а с всеки следващ избор в комисиите имало все повече случайно попаднали хора: Създаване на професионална изборната администрация е едно от възможните решения според Стефан Георгиев: Антоний Гълъбов твърди, че ако се създадат Регионални преброителни центрове би могло да прекъсне опитите за контрол върху гласуването в малките населени места. Според експертите още в началото на мандата си на 44-тото Народно събрание ще му се наложи да прави промени в Изборния кодекс, което е възможност да се помисли и за правата и задълженията на секционните комисии и партиите, които посочват членовете им.
Това за пореден път отваря дискусия за статута на хората, които участват в провеждането на изборите, за тяхното образование и подготовка, но и за отговорността на политическите сили, които ги предлагат. Необходими ли са законодателни промени и какво би било най-доброто решение за българската действителност - говорят експертите.
"Да не говорим, че самата технология на гласуване стана по-сложна. Започнахме от цветните бюлетини преди 15 години. В момента вече сме в интегрална бюлетина, имаме възможност за преференция. На всичкото отгоре през последните 5-6- години започнахме и да съвместяваме различни видове избори."
"Другият проблем е свързан със статута на членовете на СИК - трябва да е ясно, че те в рамките на изборния ден са със статут на държавни служители. Следователно към тях могат да бъдат предявявани всички изисквания, които им дава този статут, включително и санкции."
"На второ място трябва да се помисли за някакъв вид санкции на парламентарнопредставените политически сили, които изпращат и които излъчват СИК. В момента в Изборния кодекс такава възможност не е предвидена, което развързва ръцете за политическите партии да правят това, която намерят за добре."