Защо се разрешават строежи на къщи в близост до бомби?
Кариерите в Белащица стимулират развитието на региона, а политически интереси жертват и бизнеса, и здравето на хората
Тв разследването „Селото отишло при кариерите“ на журналиста Валя Ахчиева по тв Евроком разбуни духовете и достигна до същината на проблемите в пловдивското с. Белащица, които съвсем не се оказаха близките кариери, както се внушава на обществеността.
През последните 10 години то се разраства неимоверно. Новите луксозни къщи растат като гъби, в района се заселват богати и влиятелни хора, които искат да избягат от градския шум на Пловдив. В това нямаше да има нищо укорително, ако пустеещата някога земя около Белащица, обособена неслучайно като такава заради близостта й с кариерния комплекс, не се е превърнала тихомълком в урбанизирана територия.
Не само че там се издават по 30 ПУП-ве на месец (според признанието на главния архитект на община Родопи в разследването), но и всичко това се случва в нарушение на Наредбата за отстояния до складове с взривни материали на МРРБ. Наредбата регламентира строежите на сгради непосредствено до взривни дейности, каквито се извършват в близките кариери. Върху имот на единия от концесионерите по неговите думи е разположен и напълно законен и лицензиран склад за съхранение на взривни вещества. С оглед безопасността на хората обаче наредбата задължава най-близките къщи да са на не по-малко от 1100 м., а тв разследването доказа, че това разстояние е едва 407 м.
„Спомняте си аварията в завод Миджур, с. Горни Лом, през 2014 г., нали? Предприятието за преработка на боеприпаси. Тогава при взрив телата на 15 души буквално се изпариха във въздуха. Ще си припомняме тази страшна трагедия, щом толкова бързо забравяме“, казва Валя Ахчиева във филма. Разбира се този мрачен сценарий в резултат на дейността на кариерите е малко вероятен, тъй като взривните дейности се извършват напълно контролирано и от професионални екипи. Но инциденти извън това никога не са изключени и работа на институциите е именно да мислят за тях и да съблюдават наредбите, а не сами да ги нарушават.
Пример, че всеки си строи, каквото си иска, на територията на Белащица е и строежът на естетичния хирург д-р Енчев, който също е в нарушение на наредбата- само на 800 м. от взривния склад. Първоначално това трябвало да е завод за биосайдер, в последствие д-р Енчев променя инвестиционното си намерение и вече строи многопрофилна болница. „Когато на мен ми се съобщаваше този проект за предприятие за биосайдер, котата беше 10 м. Сега, в момента, по мои изчисления, котата е плюс 19 м.“, възмущава се съсед, обяснявайки че разрешени за селото са строежи до 6.5 м.
Д-р Енчев е сред шумните противници на кариерите до с. Белащица заедно с членовете на ИК „Стоп на кариерите в Белащица“, сред които има бивши и настоящи общински съветници, повечето от които са свързани с политическия проект „Кауза за Пловдив“ на Дани Каназирева и нито живеят в Белащица, нито имат бизнес там. На тяхна страна еднозначно застава и кметът на община Родопи Павел Михайлов, избран с подкрепата на БСП и АБВ, който ясно казва в разследването: „Не им харесва, естествено, да са близо до кариерата. Харесва им мястото. Защото все пак там има хубава природа. Има прекрасен изглед към Пловдив. И към Балкана. Така че, там са избрали да бъде новият им дом… И тъй като общият срок, според Закона за подземните богатства е 50 години, а кариерите работят от 1972-ра година, би трябвало да не се подновява този концесионен срок“, казва в разследването кметът.
50-годишният срок обаче тече от началото на концесията, а не на експлоатацията на кариерите, т.е. кариерите имат поне още 25 години ефективен законен живот.
Другият начин, по който местната власт и ИК се опитват да възпрепятстват удължаването на кариерите, е установяването на санитарно-охранителна зона с карстови извори, заради която да бъде отказан ОВОС.
През 2019 г. обаче проучване на БАН категорично доказва, че карстови извори в района няма, а единият от концесионерите спечели съдебното дело в тази връзка и казусът вече е във ВАС. Междувременно в продължение на месеци местната власт и полицията в Белащица толерират неколцината протестиращи, които без разрешение за протест ежедневно спират камионите на концесионерите да извозват законно добития инертен материал по Околовръстния път.
Инертният материал трябва да стига до текущите ремонти на Околовръстния път на Пловдив, до Кукленско шосе, до Коматевско шосе, до пътя Пловдив-Асеновград и мн. др., които се ползват ежедневно от стотици хиляди пловдивчани, както и от целия транзитен трафик. Така областта се превръща в заложник на неспособността на местната власт да балансира между хората в Белащица и нуждите на бизнеса.
533 са действащите концесии за добив на подземни богатства, част от които са и инертните материали, според регистъра, публикуван на страницата на Министерство на енергетиката. Почти всички са в близост до населени места и хората и местната власт там ги приемат със съзнанието, че са необходими за развитието на икономиката на страната и благосъстоянието на всички.