Д-р Атанас Илиев е специалист по заболявания на уши, нос и гърло. Завършва медицина през 2006 г., а след това и “здравен мениджмънт”. Няколко години е управител на ДКЦ в столичния квартал “Хаджи Димитър”. В момента работи в спешния УНГ кабинет на Университетска болница “Царица Йоанна - ИСУЛ”. Д-р Илиев сподели пред в. “Доктор” за голямото напрежение и проблемите, свързани със спешния кабинет и трите УНГ-отделения на болницата.
- Д-р Илиев, по колко души минават на едно ваше дежурство?
- Понеже сме единственият спешен УНГ-кабинет в цяла София, минават 80 - 90 на дежурство. Д-р Крумова е рекордьор в спешния кабинет. Направи 120 прегледа на 26 декември 2017 г. Тогава идваха да снимат от една телевизия, защото пациентите чакаха по 4 - 5 часа. Може би защото беше празник, но цяла София се беше изсипала пред кабинета. 
И аз, и д-р Давид, и д-р Хаджиев, и д-р Йорданов сме давали интервюта по подобен повод преди две години. Постоянно сме в напрежение. Не е нормално един доктор на дежурство да обработва УНГ-пациентите на цяла София - спешни и неспешни. Първа градска болница има спешност от 1957 г., но не обслужва нейния УНГ-кабинет. Другото спешно отделение, което работи на половин обороти, е в болница “Света Анна”. В “Пирогов” имат отделение, но в събота и неделя не работят по спешност. ВМА също има УНГ-отделение, но и при тях няма спешен кабинет със специалист по уши, нос и гърло.  Така че ние сме единствените в София и от това произтичат проблемите ни. 

- Обърнахте ли се за съдействие към Министерството на здравеопазването, към Българския лекарски съюз?
- Да. Преди две години подадохме колективна жалба, като заявихме, че не може да продължаваме да работим по този начин и че ще затворим спешния кабинет. От МЗ обаче не допуснаха това да се случи. Извиха ни ръцете, като казаха, че ако закрием кабинета, ще съкратят едно или две от нашите три УНГ-отделения в ИСУЛ. Това означаваше половината персонал да бъде съкратен. 
Лично аз и проф. Чалъков ходихме при председателя на Лекарския съюз д-р Грозев по този проблем, но така и не ни се помогна. 
Има постоянно напрежение в спешния кабинет - при струпването на толкова много хора често пациенти се карат, бият се. В такива случаи ние можем единствено да натиснем паник-бутона, за да уведомим охраната. Тя има директен телефон с Пето районно управление на МВР. Веднага идва патрулка и поема случая. Обещаваха от МЗ да назначат полицай, както в “Пирогов” и в други големи болници, но и това не стана. А кабинетът работи 24 часа в денонощието. 

- Как издържате на това напрежение?
- Трудно. Това е непосилна работа, непрекъснат къртовски труд, който дори и не се уважава от пациентите. Жалбите непрекъснато валят - “много чакаме”, “защо трябва да плащаме”.  Затова се борим за някакви права. Но за съжаление не можем да си ги извоюваме. 
Имаме и друг проблем. От година и два месеца стои празно ремонтирано отделение, но от министерството не отпускат пари да го оборудваме с легла, шкафчета и всичко необходимо, за да започне да работи. Ето защо двете ни отделения за възрастни са комбинирани. От една фирма ни подариха чисто нов апарат за операционна, който струва хиляди левове. Но ние не може да го използваме, защото новата операционна още не работи. Защо? Защото отделението не работи, ремонтирано е, но няма легла, няма пациенти. Върви медицински одит, назначен от Министерството на финансите, в четирите най-големи болници в София. Докато този одит не приключи, нашите сметки са блокирани и МЗ прави само най-належащите плащания. 

- Пациенти с какви оплаквания обикновено идват в спешния УНГ-кабинет на ИСУЛ?
- Основните спешни състояния в оториноларингологията са три: кръвотечение от носа, задух и чужди тела в горните дихателни пътища. Всичко останало, което минава през нашия спешен кабинет, като хреми, ангини, фарингити, болки в ушите и т.н., не се категоризира като спешност. Ние, разбира се, никого не сме върнали. Спазваме добрата лекарска практика. Пациентът е най-малкото прегледан. На всеки сме направили консултация, само че тези прегледи се заплащат. За да не се задръства кабинетът със случаи, които не са спешни, по наредба те трябва да си заплащат прегледа. Много често идват и пациенти с направление. Но това също е недопустимо в спешен кабинет. 

Пациентите обаче си мислят, че щом е спешен кабинет, няма да плащат. И постоянно имаме пререкания с тях по този въпрос. Дори днес имах такъв случай - дете с хрема. Понеже майката има допълнително здравно осигуряване, искаше да напиша на бележката, която изпращам до Касата, че е спешен преглед, за да може да си вземе парите по фактурата. Обясних й, че ако напиша спешно състояние, този преглед не трябва да се заплаща от нея. 

Имах и друг подобен случай. Баба доведе внучето си, което не беше в спешно състояние, и тя остана недоволна, че се е наложило да заплати прегледа. Бабата ни разказа, че през седмицата не е имала време да посети личния лекар. Но този лекар има сключен договор за спешност с някой медицински център или с кабинет в поликлиника. Според наредбата от ноември 2017 г. всички самонасочили се неспешни пациенти или препратени от консултативни центрове за консултация в нашия спешен кабинет по УНГ получават помощ, но заплащат за нея в касата на болницата.  

- Колко струва при вас прегледът на пациент, който не е в спешно състояние?
- В ИСУЛ работим с най-ниските цени - 30 лв. за преглед. В една частна софийска болница например взимат 60 лв., само за да прегледат гърлото и да установят например фарингит или ангина. Но понеже нямат УНГ-специалист, препращат хората при нас в ИСУЛ да назначим терапията, защото ние сме единственият специализиран спешен кабинет в София. Това е порочна практика, след като пациентът вече е платил при тях за преглед на гърлото. Друга порочна практика, която си позволяват частните болници, е да накарат пациента да плати за пълна кръвна картина и за някаква инжекция, като накрая пак го препращат в ИСУЛ. 

- Обяснете по-подробно състоянията, които са наистина спешни.
- Когато хората имат високо кръвно и кардиологичен проблем, стигат до изкървяване през носа - медицинската диагноза е епистакцис. Когато докарат такива спешни пациенти, от регистратурата ни сигнализират и ги преглеждаме веднага, дори да има 20 - 30 души пред кабинета. Правим манипулация тампонада и ако кръвотечението не е овладяно, приемаме пациента в наше УНГ-отделение. Следва оперативна намеса.

Второто състояние на спешност е респираторен задух, когато човек не може да диша нормално. Обикновено тези пациенти са с туморна формация в областта на ларинкса, хипофаринкса или мезофаринкса. Викам колегата от отделението, който идва на бегом с набор инструменти за трахеотомия. Отваряме трахеята и слагаме канюла, през която човекът да диша. Иначе  ще почине от задушаване 

След това в отделението взимат материал от тумора и го изпращат на патоанатомично изследване. Пациентът се предлага на онкокомитет, в който работим в екип с химиотерапевт и лъчетерапевт. Ако състоянието е операбилно, се отстранява целият ларинкс (гръклянът) и пациентът остава с трахеостомна дупчица, през която диша. 

Третото спешно състояние е попаднали чужди тела в носа, носоглътката, хранопровода. Случва се при хранене да заседнат големи парчета месо, ако човек има стесняване на хранопровода. Вадили сме парчета от химикалки, капачки, монети и всякакви дребни предмети. По Никулден редовно вадим рибени кости. Какво ли не сме вадили! При деца сме попадали даже на погълнати батерии. Когато батерията стигне долната част на хранопровода, я изваждаме, но след това детето отива за допълнително лечение в клиниката на доц. Шивачев по гръдна хирургия на “Пирогов”. Защото батерията е абсолютно окислена, почерняла. Това означава, че има пробив в хранопровода, и е нужна оперативна намеса.

Мара КАЛЧЕВА