Известната във Врачанско лекарка по ушно-носно-гърлени болести Ирена Мазнева се пребори с COVID-19 и написа в социалната мрежа фейсбук покъртителен пост за всички с конспиративни теории и недоволни от медиците в COVID отделенията, пише "Конкурент". 

Д-р Мазнева изрази възмущението си от упреците към колегите й във въпросните отделения и точно и ясно припомни каква е ролята на лекарите. Тя призова тези, които не вярват- да доброволстват в тези отделения.

Ето точно какво написа в профила си д-р Мазнева:

„Днес, в последния ден от карантината ми бих искала да ви споделя малко мои мисли. Прескочих тази гадост. Утре ще видя на изследванията доколко има още да се боря с последиците от болестта. Беше тежко, повярвайте ми. Не стигнах до болница, може би защото постоянно бях контролирана по телефона от колеги, може би защото бях позитивна, може би си е било писано да не се влошавам. Макар, че имаше 2-3 дни, когато се отчаях, но тогава просто не говорих и не споделях с никого.

Както и да е. Като пооправих перушината, няма как-бях в Интернет. Потрес! Колебания между хора, които смятат, че ги пръскат по въздуха пилоти от Монтана/не щата, бившия Михайловград!/, строгоспециализирани статии за вируса, които  дори за мен бяха трудни, оплаквания от хора, лежали в Ковид-отделения, вопли на хора, загубили близки в пандемията. И разбрах едно-Сит на гладен не вярва! Всеки е седнал на различно високата си в ментално отношение камбанария и излива абсолютно непрофесионални тиради.

И ми се роди /и на мен!/ идея. Тези, които не вярват- да доброволстват. И на най-големите тъпанари не бих пожелала да се разболеят, за да разберат. Ама не да доброволстват като санитари- да мият, да дезинфекцират, да носят на гръб болни ако се наложи. Не! Идеята ми се роди, когато разбрах колко страдат близките на болните, че не получават информация за близките си болни. Никаква информация. Или ако накрая някой от Ковид-отделението вдигне изобщо телефон-ги навиква грубо и безобразно.

Та така. Искам във всяко отделение, работещо с такива болни, да се разкрие телефон за връзка с интересуващи се. Доброволецът да се облече с предпазни средства, да мине на визитация с лекаря и сестрата и да си записва-"Иван-прва/първо-еди си какво. Стоян, първа, второ-еди си що". Каквото му кажат за болния, да си записва. През това време няма да преглежда, да преслушва, да изслушва, да преценява изследвания, да интерпретира общата картина, да сменя терапия, да успокоява. Няма да поставя абокати, да включва и изключва системи, да мери температури и още поне 10 показателя на всеки болен, като ги записва на листове, определени за това къде от отделението, къде от Здравната каса. Няма да се налага да преценява състоянието на всеки и дали за някого се налага да вика лекар. Няма да сменя подлоги, памперси, да измива болните по леглата, да мие на 2 часа подове и всякакви други повърхности. Няма да тича с лекарства и материали от склад и аптека, няма да придружава болния до рентгеновото отделение, няма да изхвърля боклука, или да почиства инструменти.

Като мине визитацията да се разсъблече и да седне на телефона. И да дава инфо, на всеки, който се притеснява за състоянието на близкия си в отделението. Ама да е любезен!!! Да не се дразни, че 100 пъти / дано да са 100 само!/ ще го питат едно и също, да подкрепя, да изслушва, да успокоява близките. Да вдъхва кураж или да съчувства на тези, при които нещата не вървят и не върват и ....да.

Знам, ще кажете не може да проработи това заради GDPR изискванията. Заради нерегламентираното изнасяне на медицинска информация. За това, че по телефона не може да си сигурен кой и с каква цел търси информация за болния. Не може, защото колкото и близките да са разтревожени-никой не е длъжен да им дава информация за гражданин, който е пълнолетен и в юридически смисъл ДЕЕСПОСОБЕН.

Но идеята е добра, нали. Непримиримите ще се примирят. Ще останат без глас от говорене по телефона. Ако в едно отделение има 20 болни, по 5 човека да звъннат днес, по 5 мин. само да се говори...

А сега си представете, че това го очаквате от персонала. Който има задължения да лекува и да се грижи за болните. Защото са ви взели телефон за контакт. И не разбирате защо не ви звънят. Не разбирате защо не ви обясняват... Имам новини за вас, които изисквате. Телефона за контакт е за да/не дай Боже!/не се свържат с вас.

Аз искам някой да доброволства само за телефон...

Колко му давате да издържи?

А колко очаквате да издържи персонала в отделенията? Тези, дето ни наричате бяла мафия и убийци в бели престилки....

Връщам ви по камбанариите ви. Вашата гледна точка винаги променя пейзажа. Вие го виждате така, друг го вижда по друг начин. Къде е истината? Всеки има своята истина...

Сития на гладния не вярва....“