След Нова година репродуктивно число, което показва средно колко души заразява един човек в България, се повишило и е 0.99. В момента поддържаме доста стабилно ниво. Изглежда ни като спад, но в момента имаме плато на случаите. Това каза пред БНР математикът Лъчезар Томов и допълни, че платото е предвестник на нарастване.

Според математика не е време за разхлабване на мерките, защото имаме повишаване на случаите при децата, а връщането в училище трябва да е съпроводено с много строги мерки.

„Обществото не е дисциплинирано и това не позволява сериозно отхлабване на мерките”, коментира той. Според него няма воля за налагане на мерките, особено в провинцията.

Лъчезар Томов сравни ниския дял на желаещите да се ваксинират преподаватели на този етап с модата. „Това е като модата със скъсаните дънки. Известно време много малко хора носят скъсани дънки. Изведнъж се оказва, че те са навсякъде. По същия начин ще се смени мнението за ваксините“, смята той.

По думите му не сме поставили бързата имунизация като приоритет с цел отварянето на икономиката и на обществото. Според Томов правителството трябва да ускори ваксинацията.

Проблемът на образованието според математика не е дали е присъствено или е онлайн. По думите му първият проблем е дисциплината, а вторият – начинът, по който се преподава и който отказва деца от учене и това не може да се промени с факта, че са отдалечени.

„Има много сериозни системни проблеми в образованието, което се отразява и на грамотността на населението, дори на учителите“, коментира преподавателят.

Според Томов периодът на затваряне е могъл да се използва за преосмисляне на цялостната концепция на преподаване, включително формалното оценяване според грешките и наизустяването на учебен материал.