Зловещата истина за асансьорите у нас
Те са най-опасни в Европа, а отделно има и дефицит на техници заради ниските заплати, алармира председателят на БАА Валентин Маринков
"За нито един асансьор от всичките 90 000 в масовите блокове в България не е извършен основен капитален ремонт. И са абсолютно опасни и неотговарящи не само на български, а и на европейските изисквания за безопасност", за това алармира председателят на Българската асансьорна асоциация (БАА) Валентин Маринков.
"Това е така, защото европейските норми изискват допълнително обезопасяване, което в България не е направено", уточни той.
Ето какво каза Маринков в интервю за "Телеграф":
- Г-н Маринков, до края на тази година всички асансьори в жилищните сгради трябва да имат защитни щитове под кабината. Толкова ли е опасно без такива щитове?
- Това е не просто безобразие, а безумие. Мога да дам пример от случай от 9 декември миналата година, когато човек при засядане на асансьор пада в шахта. Едва на 3 февруари от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) съобщава, че се е самосезирала и направила проверка, когато има вече репортажи в медиите за опасния асансьор.
Важно за всички, живеещи в блок! Асансьорът става златен, помпа таксата за входа!
Три месеца ДАМТН нито са чули, нито са разбрали, че в този вход е загинал човек, паднал в шахтата при излизане от кабината на асансьор, спрял между етажите. От агенцията са изискани писмени обяснения от управителя на етажната собственост и от обслужващата фирма. От тях установила, че асансьорът спрял при изключване на електрозахранването.
Мъжът, който пътувал с дете в кабината, опитал „да се самоевакуира“, паднал в шахтата под кабината и се пребил. Не е регистрирано повикване през аларменото устройство. Инспектори на Държавната инспекция извършили технически преглед и установили, че лифтът е „годен за безопасна експлоатация и е безопасен за хората“.
На страницата на агенцията отново се съобщава, че спирането на асансьора било в резултат на прекъсване на тока. Следва дежурното изречение, с което призовава гражданите при засядане в асансьор да не правят опити сами да излязат, а да използват монтираното алармено устройство. Възмутително е, че информацията внушава, че с асансьора всичко е наред, а хората сами са си виновни, падат и се самоубиват.
Това ме възмущава и вбесява. Тъй като близо 50 години аз се занимавам с асансьори и зная много добре, че ако асансьорът е конструиран и направен така, че да не бъде опасен за хората, този човек не може да напусне кабината, когато асансьорът е спрял между етажите.
Ще попитам и прокуратурата, ако асансьорът е бил безопасен и е имало защитен щит, по какъв начин този човек би паднал под кабината? Той е паднал и е станал на парчета, закарали са го в болницата и там е умрял. В кабината е останало неговото дете, което е на 5 или 6 години. И двете деца на този човек сега са сирачета.
- Възмутен сте.
- Да, защото това е поредното престъпно прикриване на състоянието на асансьорите, че заради лошото им състояние предизвикват смъртта на толкова много хора. Ще уведомя инспекцията в ДАМТН, Министерството на икономиката и прокуратурата и ще предложа да се направи следствен експеримент.
Защото, ако асансьорът е технически изправен, както е написано в съобщението, как и по какъв начин този човек е паднал и се е убил под кабината му.
От асоциацията също направихме проверка и видях, че такъв щит е монтиран върху предпазния праг на асансьора.
Аз предполагам, че този щит е сложен впоследствие, след като е паднал човекът, за да се прикрие престъплението. Защото аз твърдя, че ако този щит го е имало навреме и е монтиран, така както трябва и е с необходимата дължина, този човек по никакъв начин не може да падне под кабината на асансьора.
- В Плана за възстановяване трябваше ли да се включи и подмяна или ремонт на асансьорите?
- Да, но това е политическо решение. В Мадрид, в Испания, в Мюнхен, в Германия, сградите изглеждат все едно, че асансьорите току-що са монтирани. Няма боклук, няма полусъборени сгради, няма това чудо, което е в София и в други градове у нас. Защото има закони, които се изпълняват. А тези закони са, че всяка една сграда трябва да има на 5, 10, 15 години одит.
У нас това беше отменено с решение на предишния служебен министър на регионалното развитие. Отмени паспортизацията на сградите, защото било много скъпо за хората, щели да бъдат обрани и да им свалят по три кожи, а в други държави това се прави от десетки години редовно.
В Испания през определен срок жилищните сгради трябва да минават през паспортизация. Минава одиторът и първо преглежда конструктивната здравина на сградата, след това се проверяват съоръженията – включително асансьорите. Следва оглед на външния вид на сградата и ако отговаря на съответните изисквания, се издава документ и продължава нейната експлоатация.
Но ако има някакви забележки, се правят предписания със съответните срокове за изпълнение. А ако сградата е в състояние, което не отговаря на никакви изисквания, се разпорежда да бъде съборена за сметка на собствениците.
- Невъзможно, как това ще стане у нас?
- Като типичен българин попитах испански одитор – какво ще стане, ако собствениците на сградата му кажат – „Гледай си работата. Няма да изпълним предписанията. Никой не може да ми каже копче, защото тази сграда си е моя.“ А той ми отговори: „За 25 години стаж нито един път не ми се е случило.“ „Добре как ги принуждавате, го попитах“ . А той: „ Ако не се изпълнят предписанията в посочения срок, първо, глобата за тази сграда се повишава десетократно. Второ, се спира от експлоатацията. Няма да могат да се използват имотите, не могат да се продават, прехвърлят, наследяват, дават под наем. Да се прави каквото и да било с тях. Цената им пада драстично и хората след известно време трябва да я напуснат. При това положение никой за 25 години не си е позволил да не изпълни предписанията в указания срок.
- Да се върнем към асансьорите. Какво ще правим с тях?
- Бившият асансьорен завод на Гара Искър и всеки производител е длъжен да издава инструкция за експлоатация. В нея пише, че всички асансьори трябва да преминават през определено сервизно обслужване, характерно за всяка група, като едната са административни сгради, хотели и общежития над 9 етажа.
После са асансьорите на сгради над 15 етажа. Третата група са жилищни сгради от 10 до 15 етажа. В четвъртата са масовите, които са близо 90 000 в жилищни сгради до 9 етажа. Именно те трябва на определен период да минават през функционални технически прегледи, малки ремонти, средни ремонти и основни или капитални ремонти.
Най-дългият срок, който е поставен за масовите асансьори до 9 етажа за капиталните ремонти, е 15 години. Инструкцията е задължителна за българските асансьори и те трябва да минават през капитален ремонт на всеки 15 години.
- Какво представлява този капитален ремонт? Нашият асансьор в панелен блок май въобще не е минавал през такъв.
- При него трябва да се разглоби целият асансьор, всички възли и детайли. Да се закарат в работилница с лаборатория и износените, както и тези с минал срок за годност, да бъдат ремонтирани или подменени. Асансьорът трябва да придобие първоначалните си технически характеристики, е записано в наредбата.
Аз твърдя, че на нито един асансьор от всичките 90 000 в масовите блокове, монтирани в жилищните сгради в България, не е извършен такъв основен капитален ремонт. И затова смятам, че са абсолютно опасни и неотговарящи не само на български, а и на европейските изисквания за безопасност. Защото европейските норми изискват допълнително обезопасяване, което в България не е направено.
- Какво е то?
- Първо трябва да се сложи врата на кабината. Ако в случая с пребилия се мъж имаше врата – нямаше да може да я отвори, за да падне отдолу. След това – да има предпазен щит. В 2014 година наредбата разпореди да бъде поставен такъв, но оставиха 10 години срок. Той приключва в края на 2023 г. Повечето жилищни асансьори към момента нямат щит.
Асансьорната поддръжка е нежелан труд. Техниците отговарят за живота и безопасността на хората, а асансьорите станаха много опасни. Една от причините е и нежеланието на хората да плащат за елементарната им поддръжка.
- Но в последните месеци таксите за поддръжка растат непрекъснато.
- Асансьорните такси на месец са между 50 и 80 лева на лифт. В един вход с 9 етажа живеят около стотина човека. Ако разделите тези 50 лева на 100 човека, се оказва, че те плащат по 50 стотинки на човек, за да ползват асансьора. Ако е 80 лева – 80 стотинки. Част от асансьорните фирми искат да ги направят 100 или 120 лева на месец.
Това означава по 1,20 лв. на човек на месец. Вие ми кажете, като влезете в магазина, какво можете да си купите за 1,20 лева. Срещу тези мизерни такси в нашия бранш ние нямаме никакви кандидати за работа. Асансьорите са доказано опасни и хората не искат за някакви мизерни заплати от 800, 900 – 1000 лева да отговарят за живота на другите, които не искат дори да им плащат редовно и тази такса.
Да не говорим за ремонтиране, модернизация или подмяна, което трябва задължително да се случи.
- Колко ще струва модернизацията на един асансьор?
- За да се направи модернизацията на един асансьор, тя ще струва някъде около 3000 лева, което разделете на 100 души, значи по 30 лева на човек. Ако трябва да се подменят асансьорите, трябваше това да влезе в програмите за саниране на сградата.
Защото цената за подмяна на асансьора е между 3 и 5% от общата цена за санирането на сградата. Това е пренебрежимо малко, а ще осигури на хората за следващите 30 години безопасно придвижване с нормални съвременни асансьори.
- И при новата програма за енергийна ефективност в жилищни сгради асансьорите са изключени.
- Направиха си оглушки, защото съобщението от ДАМТН за случая с убит човек, констатират, че всичко е наред и асансьорът е технически изправен. Но асансьорите наистина трябва да се подменят. Дали 100 процента ще бъде финансирано, е едно на ръка. Но дори асансьорите да бъдат подменени със собствени средства, това ще струва по 300- 400–500 лева на човек, в зависимост от вида им.
Но много не се замислят, когато вадят по 1000-2000 лева за телефон, а от асансьора зависи животът им. Решили сме да сезираме прокуратурата и европейската комисия за това, което се случва в България, защото тук са най-опасните асансьори в Европа. Такива асансьори няма дори в Македония и Сърбия, да не говорим за другите страни на ЕС.
Това е той?
Роден е през 1952 г. в София
През 1971 г. завършва техникум „А. С. Попов“
През 1979 г. завършва Висшия мишинно-електротехнически институт в София (сега Технически университет)
45 години работи в асансьорния бранш
От 2009 г. до момента е председател на Българската асансьорна асоциация
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук