Газ до ламарината, законът е на пауза!
ТИР-овете летят по българските пътища като на автопилот – а глобите са платени предварително
Откъде да започнем, като няма свършване? Как отново да говорим за проблеми, които отдавна са ясни, но никой не прави нищо по въпроса? Защо пак се въртим в познатия омагьосан кръг, от които излизане няма?
Ще говорим! Ще питаме! Ще търсим обяснение – и ще го правим до откат, докато думите се превърнат в дела, а делата – в норма, с която всички се съобразяват!
Безопасността е лукс, който България не може да си позволи!
Ако си мислите, че фокусът върху тема, дъвкана стотици пъти, няма силата да промени нещо, грешите. Защото силата на постоянството побеждава дори най-дълбоко вкоренените деформации!
Пътната мрежа в България често се превръща в арена на тежки инциденти. Всеки ден говорим за това. Но по-конкретно – тежкотоварните автомобили (ТИР-ове) газят закона по невъобразим начин, превръщайки ситуацията от тежка – в направо абсурдна!
Нарушенията на правилата за движение от страна на тези превозни средства не само застрашават живота на всички участници в движението, но и все по-често нанасят необратими щети на инфраструктурата.
Наглед необратими – защото всичко търпи корекции, освен моментите, в които се случват фатални инциденти. А след тях, каквото и да се прави, е вече „след дъжд – качулка“.
"Незабавно" не означава, че има време!
За да не стигаме отново до тежкия прочит на добре известни поговорки, е нужна промяна, при това спешна, а натиска за нея трябва да е безотказен. За да дойде ден, в който пътищата ни да спрат да водят до трагедии.
Тежкотоварните автомобили днес все по-често приличат повече на подвижни бомби, ускорени до скорости, които нямат нищо общо с ограниченията, отколкото на участници в движението.
Когато един ТИР, движещ се с 90 км/ч на място с разрешената скорост 50, не просто нарушава закона – той застрашава животи! А цифрите са дори и още по-фрапантни.
Само през последния месец имаме поредица от фрапиращи случаи на тежки инциденти, предизвикани от ТИР-ове. В социалните мрежи постоянно валят оплаквания за недобросъвестни практики. А това положение продължава и продължава…
На 16 април 2025 г. край село Микре ТИР навлезе в насрещното и удари челно лек автомобил – двама загинаха на място.
На 22 април на АМ "Тракия" тежкотоварен камион, управляван с превишена скорост, предизвика верижна катастрофа с 5 автомобила.
На 24 април в района на Ботевград товарен камион с румънска регистрация излезе от пътя заради превишена скорост и застраши живота на пешеходци на тротоара.
Няма как да не споменем и трагедията, при която загина 12-годишната Сияна от 31 март 2025 г. Тогава ТИР удари фатално колата, управлявана от дядото на момиченцето на пътя между селата Радомирци и Телиш.
И това са само част онези случаи, за които научаваме. А колко още остават между редовете в полицейските сводки?
Пак поглеждаме в закона, за кой ли път, но там думите сякаш не тежат. По-скоро звучат като шега на фона на системно причиняваните щети.
- За превишена скорост: от 50 до 200 лв. (ЗДВП, чл. 182)
- За претоварване: от 150 до 300 лв.
- За неспазване на маршрути и забрани: около 300 лв.
За сравнение:
- В Германия глобата за претоварване може да стигне до 700 евро + спиране на автомобила от движение.
- Във Франция глоби до 1500 евро, включително наказателно дело при тежки случаи.
- В Австрия – за претоварване и сериозно нарушение се налагат глоби от над 5000 евро.
- В Румъния, ако превишите скоростта с над 30 км/ч. над ограничението, директно ви взимат книжката.
А у нас плащаш няколко стотачки и продължаваш. Нали така беше?! И пътят е ясен – до следващото нарушение!
У нас ситуацията е различна. Чужденците отдавна са го разбрали – и затова именно те са най-честите нарушители. Тежкотоварни превозни средства с румънски, турски, гръцки и полски регистрационни номера най-често нарушават нагло закона. Влязат ли в България – газ до ламарината! Позволяват си го тук, защото знаят, че другаде това не минава.
Там, отвъд нашите граници, тези шофьори стриктно спазват правилата! Може би защото у нас контролът е по-скоро въпрос на шанс, отколкото на сигурност.
В България не само, че се допускат недопустими практики, но често се мисли и предварително за тях. Напълно съзнателно!
Съществува истина, която не фигурира в нито един официален доклад, макар всички в бранша да я знаят: спедиторските компании залагат специални бюджети за глоби!
Бюджет за беззаконие!
И това се коментира открито. Глобата се е превърнала не просто в наказание, а в планиран разход. „Газиш правилата, бързаш за доставката – ако те хванат, плащаш на границата и продължаваш!“ Чиста работа!
Така от нарушението се създава бизнес модел. Не заради липсата на закони, не заради липсата на регулации, а заради системното им погазване!
Товарът на беззаконието обаче е общ – и ако не започнем да го разтоварваме час по-скоро, ще ни смаже!
Въпреки въведените мерки, те очевидно не са достатъчно ефективни.
Да, в България има временни и постоянни ограничения за движение на тежкотоварни превозни средства над определена маса. Има и специални забрани – например през прохода "Петрохан" в пиковите часове на работните дни (5:00.9:00 и 16:00-19:00) и уикендите. По време на празници също се въвеждат сезонни ограничения за облекчаване на трафика.
В миналото съществуваха ограничения при високи температури, но те бяха отменени след преговори между транспортните организации и властите – решение, меко казано, спорно, предвид факта, че голяма част от пътищата у нас са компрометирани именно от тежкотоварния трафик при горещо време.
Остава незасегнат и въпросът с преминаването на ТИР-ове по второстепенни и планински пътища, които не са проектирани за такъв трафик. Това води до ускорено износване на настилките и повишен риск от тежки инциденти.
Все още остава неизпълнена идеята за изграждане на обходни маршрути и специализирана инфраструктура за тежкотоварни превозни средства.
За разлика от България, в други европейски страни вече са предприети конкретни действия:
- В Германия се изгражда национална мрежа от бързи зарядни станции за електрически камиони, с цел декарбонизация на транспорта до 2045 г.
- В Каталуния, Испания, тежкотоварните камиони с четири или повече оси са забранени по националните пътища и са пренасочени към платени автомагистрали.
- Във Франция от октомври 2025-та само камиони с екологичен стандарт Euro 6 или по-висок, ще могат да превишават 40 тона.
- В Норвегия е напълно забранено преминаването на тежкотоварни камиони по определени второстепенни и планински пътища без изрично разрешение, като при нарушение следва незабавно връщане за сметка на собственика.
В България подобни инициативи остават на етап "добри намерения".
Нужни са спешни стъпки:
- Изграждане на обходни маршрути за тежкотоварния трафик.
- Ограничаване движението на ТИР-ове само по магистрали и основни пътни артерии.
- Въвеждане на по-строги регулации за движение в чувствителни райони и в пикови часове.
Тези мерки могат да осигурят по-добра защита на инфраструктурата, по-висока безопасност и по-малко натоварване върху околната среда.
Липсата на ясна стратегия за регулиране на тежкотоварния трафик у нас не води само до ежедневен риск на пътя, но и до милионни загуби за държавата.
Според данни на Агенция "Пътна инфраструктура" само поддръжката и авариен ремонт на деформирани настилки струва над 100 милиона лева годишно – значителна част от които заради щети, причинени от тежкотоварния трафик.
Освен преките разходи, тежкотоварният трафик ускорява износването на мостове, причинява пропадане на банкети и увеличава разходите за обезопасяване на пътищата.
Вместо да инвестира в инфраструктура, контрол и превенция, България харчи средства в режим на "пожарно гасене" – закърпване след всяка поредна катастрофа или авария.
И така, камионите безнаказано продължават да газят законите на страната!
Ако България иска да бъде на картата на модерните и безопасни транспортни коридори на Европа, трябва спешно да смени курса: от толериране на беззаконието към системен контрол и стратегическо планиране.
Иначе тежестта на бездействието ще бъде непоносима – както за пътищата ни, така и за бъдещето ни.
Анелия ПОПОВА/БЛИЦ
Последвайте ни
5 Коментара: