В момент на криза Столичният общински съвет (СОС) е дал над 5 млн. лв. на частна фирма, която ще обслужва нови автобусни линии в София. Това заяви общинският съветник от ДСБ Христо Ангеличин след заседанието на СОС. Освен това двете фирми “Карат - С” и “МТК Груп” возят почти цяла София, държейки 63 автобусни линии, въпреки споразумение линиите да не се дават на частни фирми.

По думите на Ангеличин съществува договор между общината и синдикатите градският транспорт да не бъде даван на частници. Фактът, че е сключен договор с частна фирма, е нарушение на споразумението със синдикатите. Към СОС има създадена комисия, която да бори злоупотребите и която има 6 становища по казуса. “До този момент никой не се е произнесъл, че ще вземе под внимание становищата на комисията”, възмути се Ангеличин. По неговите думи фирмата Карат – С си позволява да има подизпълнител – “МТК Груп” за четири автобусни линии – 72, 73, 90, 30. Обаче в договорите между общината и "Карат-С" не се допуска прехвърляне на дейността на подизпълнители, твърди Ангеличин. Така фирмата, която е подизпълнител за четирите столични линии, няма договор с общината. 
По думите му вече е решено кой да наеме линиите в столицата без да е правен конкурс, както пише в наредбата за отдаване на линии към Министерството на транспорта. “Карат – С” ще имат договор за 4 години, но по думите на Ангеличин не правят нищо, а за това ще получат крупна сума. Между 100 и 200 хил. лв. ще получават само за една линия, без да си мръднат пръста. Според него най-лошото е, че СОС не може да проверява собствеността на автобусите, еконормите, дали в автобусите има телевизори и т.н. По думите на Ангеличин още на 10 януари новият зам.-кмет по транспорта Александър Цветков е изпратил запитване към Държавната автомобилна инспекция по транспорта чия е собствеността на автобусите, на каква възраст са и каква е цената на километър, но уви, още няма отговор. “Ние поръчваме музиката и не можем да следим какво се случва”, гневи се той. В договорите, които СОС е сключил има клаузи, че когато възлага някаква поръчка, може да проверява и контролира, дали се изпълняват договорите, но това остава само на хартия.  


Ангеличин не си спести критиките и към други две компании – “МТК” и “Юнион Ивкони”, като заяви, че не спазват конкурсните условия. Тъмносините общински съветници са дали тези нарушения на Прокуратурата и сега чакат нейния отговор. Освен това, те са установили и, че много органи в СОС не са си свършили работата, но до този момент няма оставки. 
Обсъжда се вдигане на плащанията на километър и на транспортните дружества. Това каза председателят на съвета Андрей Иванов. Прави се всичко възможно да се намери начин за обновяване на транспортните средства. Тази година е заложено обновяване на 10% от парка и с това може да стане повишаването на плащанията на километър, за да може дружествата да закупят нови транспортни средства. По думите му най-вероятно няма да има стачка на автобусните шофьори. 
Десислава Вангелова, БЛИЦ