Белев и Игнатов пързалят софиянци за Витоша
Преписват от новия План за управление на Природния парк, срещу който от години протестират
Старият, но действащ План не допуска изграждане на въжени линии за достъп до туристическите центрове
В документа е записана и забрана за нови ски писти и лифтови съоръжения, която и до днес е в сила
Витоша да се развива чрез разработването на Подробни устройствени планове (ПУП). Тази идея предложиха кандидатът за кмет на София от коалицията „Демократична България“ Борислав Игнатов и номинираният за общински съветник Тома Белев, пише "Труд".
Странното е, че ПУП-овете са заложени и в новия План за управление на Природния парк, срещу който от години протестират Белев и „еколозите“ от „За да остане природа в България“.
По време на дискусията в София участниците пропуснаха да споменат, че новият ПУ вече четвърта година не се приема заради „природозащитниците“.
Вместо това Игнатов и Белев опитаха да изпързалят събралите се хора как ще „върнат Витоша на гражданите“.
Справка на „Труд“ във все още неприетия ПУ показа, че в него са заложени Специализирани устройствени планове (СПУП). Те се изработват, когато трябва да се определят режимите за специфични територии (земеделски, горски, защитени), каквито са тези в ПП „Витоша“.
Борислав Игнатов не благоволи да обясни специализирано идеите, а представи Белев като експерт и кандидат за общински съветник и му даваше да думата непрекъснато.
Така и не спомена, че лесовъдът в продължение на 13 години, от 1999 до 2012, е директор на Дирекцията на парка. Под негово ръководство планината потъва в разруха и става недостъпна за жителите и гостите на столицата.
Партийни интереси
От години начело с Белев партийните „еколози“ от „За да остане природа в България“, която е едно с формацията „Зелено движение“, част от „Демократична България“, правят всичко възможно да не бъде приет новият ПУ на Витоша.
Сега парадоксално и по нескопосан начин взимат параграфи от него, а техните „експерти“ ги представят за свои по време на предизборната кампания.
Въпреки твърденията, че Борислав Игнатов е голям специалист и архитект, което предполага перфектно познаване на Закона за устройство на територията (ЗУТ), на разговора си пролича точно обратното.
Според „специалистите“ на „Демократична България“ ЗУТ в момента не действал на Витоша напълно, защото ставало дума за горска територия. Но в нея има урбанизирани територии, за които трябва изработка на устройствени планове.
Защото налице са съществуващи сгради с цялата прилежаща инфраструктура, която вече е в ужасно състояние. За да се ремонтират, трябва да се е направи СПУП-ове.
Тоест всичко, което касае строителство и възстановителни дейности на съществуващи съоръжения и постройки в ПП „Витоша“, препраща към ЗУТ. А от „Демократична България“ твърдят, че той не „действал“ в парка, което е абсурд.
Саботажът срещу новия план
Съдбата на новия План за управление, който трябваше да влезе в сила през 2015 и да действа до 2025 г., до днес се решава от Белев и „еколозите“.
Въпреки че навремето в него са отразени техните становища, „природозащитниците“ организират протести и официалните власти не придвижват документа.
Затова в момента действа старият ПУ, който е редактиран под натиска на Белев и „За да остане природа в България“.
Документът е удобен за „природозащитниците“, защото е пълен с противоречия и невярна информация, които се използват за заблуда на обществеността.
Старият ПУ е и в колизия със Закона за устройство на територията (ЗУТ) – за да се подмени стар лифт с нов по същото трасе, трябва да се сменят фундаментите (така наречените стъпки – б.а.). на стълбовете. Тази подмяна според ЗУТ е строителство.
А действащият План за управление забранява новото строителство и се получава омагьосан кръг – единият документ допуска, а другият забранява.
Противоречията
Докато Тома Белев и Борислав Игнатов говореха как ще „върнат Витоша на гражданите“ и приоритетът им е възстановяването на Княжевския и Драгалевския лифт, които дори не са собственост на Столична община, а на „Витоша ски“ АД, „Труд“ потърси истински експерти за противоречията в действащия План за управление.
Те посочиха много примери. От тях се вижда защо всъщност няма как да бъдат модернизирани въжените линии, докато този ПУ е в сила.
Например в графата „Подмяна на лифтови съоръжения“ на страница 194 от Плана е записано: „С настоящия План не се предвижда изграждането на нови ски писти и лифтови съоръжения“.
По-надолу четем: „Необходима е подмяната или демонтирането на морално остарелите и представляващи опасност лифтови съоръжения…“.
В тези две точки има противоречие, замаскирано в думата „подмяна“ – такъв законов термин няма. Той е вкаран умишлено, за да блокира всякаква модернизация.
В случая се получава следното – от една страна остарелите въжени линии трябва да се „подменят“ или премахнат, а в същото време изграждането на нови е забранено няколко реда по-нагоре.
А в Закона за устройство на територията никъде не се дава разрешение за подмяна – дава се разрешение за строеж.
След това е записано още: „Капацитетът на лифтовото съоръжение не може да надвишава капацитета на пистата, която обслужва“.
На дискусията Тома Белев обяви, че на Витоша има много писти. Това не отговаря на истината. На практика в планината официално има само една – „Витошко лале“.
Всички други трасета, по които се карат ски, са така наречените „снежни полета“. За да станат писти, те трябва да се трасират. Но както вече стана ясно по-горе, това е забранено, защото ПУ не позволява нови писти.
Поредното недомислие е в точка 158 и оставя в безизходица Драгалевския лифт, който е въведен в експлоатация през 1956 година. Неговото модернизиране е невъзможно, защото според ЗУТ дейностите, за да заработи отново, са ново строителство, а то е забранено в действащия План за управление.
По същата причина Княжевският лифт не може да бъде ремонтиран. Той беше 4-местна кабинка. За ремонта му трябват нови фундаменти (стъпки). Това, разбира се, е ново строителство според ЗУТ, а то не се разрешава от ПУ.
Една от идеите, които получават одобрение от обществото, е трасето на Княжевския лифт да бъде удължено – сегашната крайна станция „Копитото“ да стане междинна, а трасето да стигне до „Офелиите“ и „Конярника“.
На дискусията за Витоша Борислав Игнатов каза, че тяхната програма предвижда единствено възстановяване на лифтовете (което в момента е невъзможно), без да се правят нови просеки.
Но в разговора се включи Виктор Чаушев, който също е кандидат за общинар от „Демократична България“.
Той обяви, че Княжевският лифт може да се удължи от Копитото до Златните мостове. Въпросът е кой лъже – Игнатов и Белев, които „няма да позволят нови просеки“, или техният съпартиец, който каза, че ще има поне една такава.
Истината е, че цялата дискусия за „Витоша“ беше измама, защото именно Тома Белев и „еколозите“ обжалват всички актове, свързани с модернизирането на планината. А сега щели те да я „спасяват“.