Правителството ще направи всичко възможно през следващите две години да осигури финансиране за необратимост на процеса по подобряване на морската и речна пристанищна инфраструктура. Това бе заявено на среща на премиера Бойко Борисов, министъра на финансите Симеон Дянков и зам.-министъра на транспорта Камен Кичев с шефовете на портовете във Варна и Бургас и на „Пристанищна инфраструктура".
След две години влиза в сила разпоредба, според която България ще трябва да иска разрешение за каквито и да е промени в пристанищната инфраструктура от Румъния и Гърция, посочи министър-председателят. Той изказа съмнение, че страните биха подкрепили наши проекти за сметка на техни пристанища в Пирея, Солун и Констанца. <br /> <br /> Развитието на българските пристанища през последните 20 години е умишлено подтискано, каза още премиерът. Той допълни, че изводите, които се налагат са, че през тези години не се е работило България да бъде транспортен център и да извлича максимално своите приходи като държава, а е работено, така че пристанищата в Гърция и Румъния да се развиват бързо като ползват европейски пари.<br /> <br /> Причината съседните държави вероятно да не съдействат за инфраструктурни промени е, че с европейската солидарност са ползвали над милиард евро европейски пари да направят Констанца например. През това време страната е затънала в заеми и освен разликите във валутните курсове е принудена да плаща и лихвите по тях, каза още Борисов. &bdquo;Правете си сметка кое пристанище е по-добре, което е използвало европейските безплатни пари от европейската солидарност или пристанището, което се е задължило със заем.&quot;<br /> <br /> На срещата беше засегнат и въпросът с терминал 2А в Пристанище Бургас, който е бил построен, за да обслужва &bdquo;Кремиковци&quot;. Това е схема за източване на пари от държавата, заяви премиерът. Той допълни, че принципът е взимане на заем, построяване на пристанище, за да може няколко години да се експлоатира завода и след това да се продаде на безценица като погасяването на заема остава за държавата. В момента тече процес за подготовка на терминала за концесия, уточниха от управата на пристанището.<br /> <br /> В допълнение на думите си, че през последните 20 години не е работено по транспортната инфраструктура, премиерът посочи, че за този период няма нито една новопостроена магистрала. Той допълни, че правителството ще направи всичко възможно до 2012 магистрала &bdquo;Тракия&quot; да е факт, а до 2014 да стартира &bdquo;Хемус&quot;. Дава се начало и на магистрала &bdquo;Струма&quot;, защото най-важната връзка в момента е Солун-Лом, а след това и Лом-Русе-Варна и Бургас.<br /> <br /> На срещата в морската столица шефовете на &bdquo;Пристанищна инфраструктура&quot; и портовете във Варна и Бургас представиха проекти за подобряване на инфраструктурата. За пристанището в Лом те са два и за тях са необходими инвестиции от около 40 млн. евро. Проектите за Русе са три, но за тях все още не са уточнени необходимите суми.<br /> <br /> Технологичното обновление и построяването на нови контейнерни и зърнени терминали значително ще подобри работата на Пристанище Варна, ще помогне за увеличаването на контейнерния поток и ще облекчи трафика в града, заяви директорът на порта в морската столица Данаил Папазов.<br /> <br /> /БЛИЦ<br /> <br />