Бурна радост на Лена и Асен за мракобесния закон, който ще пази властта на ПП
Проектът бил съгласуван и с правосъдното министерство, където отдавна чакали Василев да напише българския вариант на “Магнитски”.
Мракобесен закон написа финансовият министър Асен Василев. Текстовете развързват ръцете на изпълнителната власт за терор и милиционерщина. Властта смята по доноси да замразява сметки и икономически ресурси. Намеренията са да бъде приет от Министерски съвет на подпис и внесен в Народното събрание.
Първите коментари на водещи юристи бяха, че “управляващите нямат друг начин да задържат властта, освен чрез терор, облечен в закон”. Някои от тях определиха текстовете като сталинистки проект, в който се усеща стилистиката на Лаврентий Берия.
Законът е писан от Асен Василев и Лена Бориславова, пише “Труд”, позовавайки се на свои източници. Разказаха как имало бурна радост от сътвореното и коментарите на двамата били, че с този закон ще сложат ред в държавата. Проектът бил съгласуван и с правосъдното министерство, където отдавна чакали Василев да напише българския вариант на “Магнитски”.
Проектът е с гръмкото заглавие Закон за мерки за превенция и защита на националната сигурност от рискове за икономическата и финансовата система на държавата.
Мерките предвиждат създаване на Междуведомствен съвет към Министерски съвет, който ще бъде оглавяван от финансовия министър. Съветът ще съставя национален черен списък, в който ще бъдат вкарвани хора без съд и присъда.
Достатъчно били следните обстоятелства:
1. че “осъществяват дейност, насочена срещу интересите на България”
2. че са налице данни за ползване с престъпни цели на високотехнологични финансови продукти, като разплащания чрез интернет (в т. ч. чрез криптовалути), което създава допълнителни рискове от опити за трансфери на финансов ресурс, генериран от престъпна дейност
3. са налице данни за злоупотреби и измами в киберпространството
4. са налице данни за нерегламентирана дейност на инвестиционни посредници, в т. ч. чрез интернет сайтове
5. са налице данни за опити за трансфер през българската банкова система на финансов ресурс с неустановен/престъпен произход
6. са налице данни за нередности и злоупотреби при усвояването на средства от ЕС;
7. са наложени санкции спрямо лица от компетентните органи на друга държава.
Юристи коментираха, че никъде в текстовете не е посочено по какъв начин ще се установяват този тип нарушения. Те предупредиха, че проектът е некадърно написан и позволява и по доноси да бъдат предприети предвидените мерки по замразяване на “всички средства и икономически ресурси, принадлежащи или във владение, или държани от физическо или юридическо лице, група или образувание, включени в Националния списък”.
В проектозакона е посочено е, че “на политическа партия или коалиция, на която учредител/председател е лице, включено в Националния списък на лицата или в Националния списък на свързаните лица, не се предоставя държавна субсидия по чл. 25 от Закона за политическите партии (регламентиращ кои партии имат право на държавна субсидия).”
Пламен Киров, професор по конституционно право: Законопроектът издава откровено фашистки наклонности
Този законопроект ми се струва някаква шега, но ако не е шега, говори много зле на нашите управляващи, тъй като не става дума за художествена самодейност, творци на която се някакви народни представители. Той издава откровено фашистки наклонности у тези, които са го написали. Философията му е перверзна.
Тук става въпрос за някаква инициатива, която произхожда от изпълнителната власт в една държава-членка на ЕС, която се смята за демократична, правова и социална, така както е записано в българския Основен закон. Най-вероятно създателите на този законопроект, ако той наистина съществува, не познават нито българската конституция, нито Европейската конвенция за правата на човека, нито индивидуалните договори, по които България е страна.
Най-вероятно не са го съгласували с министъра на правосъдието и неговия ментор Христо Иванов, който претендира да води борбата за въвеждането на високите принципи на правовата държава, върховенство на правото. А цялата програма на въпросната политическа сила, която е коалиционен партньор в правителството, се основана на идеята за правова държава.
Ако този законопроект е съгласуван с министъра на правосъдието, това говори много лошо за последния. Освен това философията на този законопроект е сбъркана. Той представлява законодателна делегация, тоест да се даде възможност на правителството да посочва кои са обществените врагове и да предприеме каквито сметне за необходими мерки спрямо тях и тяхното имущество.
Не става дума само за икономическите врагове, които са обвързани с някакви си списъци отвъд Океана, тъй като това беше, както се казва подводният камък, който беше използван от други Министерски съвети, служебни например, за въвеждането на рестрикции спрямо лица, които нито са осъдени, нито заподозрени, нито пък има доказателства за някаква престъпна дейност, само защото са имали общо с лица от списък на чужда държава като Магнитски.
Те бяха вкарани в такива забранителни, ограничителни списъци. Фактически този законопроект представлява естествено продължение на въпросните списъци, само че става въпрос за институционализация и за делегиране на извънредни пълномощия на правителството, тоест превръщането му в една чрезвичайна комисия. Най-вероятно в кабинетите на тези министри, които стоят зад законопроекта, не висят портретите на Ботев и Левски, а по-скоро на Феликс Едмундович Дзержински. Това, разбира се, оставям на свободната преса да разбере, ако има достъп до тези документи.
Радомир Чолаков, юрист, депутат от ГЕРБ-СДС: Властта ще определя враговете си и ще ги подлага на репресии
Изумен съм, че след 30 години демократичен преход в България изобщо може да се напише толкова репресивен закон. Това е просто брутално изземване на права от страна на изпълнителната власт да определя кой е враг на държавата. Ако прочетем внимателно проектозакона, това си е Закон за защита на държавата, така, както си го представя изпълнителната власт.
Този законопроект ѝ дава възможност да обявява хора за врагове по смисъла на закона, да ги вписва в списък, да им запорира сметките, да им отнема имущество и да ги подлага на всякакви други възможни репресии. Като на тях им е дадена възможност, ако искат да се оплачат на Върховния административен съд, пък той някога да реши. Това не спира изпълнението. Това е просто закон за репресия.
Чл. 3 т. 1 е с много неясна формулировка за някакви нарушения и за някакви престъпления. Много е интересна точката за злоупотреба с европейските фондове. Ако това нещо бъде прието, по този член абсолютно всяко лице - физическо и юридическо, което някога се е докосвал до европейски средства, може да бъде поставено в списъка по желанието на администрацията на Министерския съвет, да му бъдат запорирани сметките и оттам нататък - колко му трябва да един едноличен търговец - 2,3,4 месеца и е ликвидиран.
Мисля, че този законопроект много ясно показва характера на изпълнителната власт в момента и много ясно показва докъде тези хора са готови да стигнат. Ние трябва да спрем да ги подценяваме, да видим общата картина и да разберем най-после, че докато се шегуваме с роклите на жените им и с любовниците им, всъщност зад тези шеги и тези закачки има план за разрушаването на политическата и парламентарната система. Това го повтарям още от 45-ия парламент, за съжаление, започваме да виждаме ясно контурите му.
Политическата система е разпадната и на мен ми дали интересно е използвайки напрежението и личната омраза, която бе натрупана и насадена между политическите партии в парламента, дали един такъв законопроект може да събере мнозинство и да бъде приет. След което тези, които са го приели, също да бъдат ликвидирани.
Ясно е, че първо ще бъде ликвидирана опозицията, след което ще бъдат ликвидирани тези, които са го приели този закон Така че в момента политическата система е пред изпитание може ли да защити себе си. Или тези болшевики, които взеха миналата година властта на абордаж, ще ликвидират политическата система.