Чобанов за Петков: Подценена инфлация, рекорден внос и липса на усет за държавност

Без да се промени бизнес средата и да се създаде някаква предвидимост по отношение на цените на енергията, силен икономически растеж е невъзможен, категоричен е експертът

Правителството в оставка на Кирил Петков, както и служебните кабинети, в които Петков и Асен Василев ръководеха икономическия блок, подцениха инфлацията.

Без да се промени бизнес средата и да се създаде някаква предвидимост по отношение на цените на енергията, силен икономически растеж е невъзможен. Вносът е по-голям от износа с 4,6 млрд. лева, което е един много висок търговски дефицит и той ще продължи да се увеличава.

Скандалът с „Джемкорп“ показа, че кабинетът в оставка няма усет за това, какво представлява държавата и какво означава защита на националната сигурност.

Това заяви в интервю за БГНЕС Петър Чобанов, депутат от ДПС и бивш министър на финансите.

Подценена инфлация

Чобанов посочи, че управляващите са подценили сигналите за инфлацията, които съществуваха още миналата година.

„През септември 2021 г. в 46 Народно събрание зададох въпрос за мерките, които служебното правителство мисли да предприеме по отношение на инфлацията.

Този въпрос бе насочен към икономическия екип на правителството Кирил Петков и Асен Василев, които впоследствие станаха премиер и вицепремиер и министър на финансите. Тогава отговорът подценяваше инфлация и възможността тя да се ускори“, припомни финансистът.

Още в началото на тази година Институтът по икономика и политики към УНСС, в който Чобанов участва, е излязъл с прогноза за икономическия растеж и инфлация, която се различавала от тази на правителството:

Ние бяхме прогнозирали над 11% инфлация по европейска методология.

Тогава имаше сигнали, че геополитическата ситуация може да се влоши, но войната в Украйна все още не беше започнала. Но дори тогава нашите данни бяха за почти два пъти по-висока инфлация от тази, която даваше кабинета“, каза бившият финансов министър.

На 23 февруари Асен Василев обеща, че инфлацията няма да бъде двуцифрена и ще е малко по-висока от тази в ЕС. Тя ще бъде на нива от 5,6%. Последната прогноза на БНБ е за инфлация от 15% и икономически растеж от 1,9%.

„Нищо не се свърши през цялото това време, за да се предотврати инфлацията да влезе в цените на производителите, а оттам в потребителските цени. По тази причина сега наблюдаваме как тя достига все по-високи и по-високи стойности“, заяви Чобанов.

По отношение на икономическия растеж отново нищо не е направено за подобряване на бизнес средата.

Без подобряване на бизнес средата, без промяна на регулациите в посока тяхното облекчаване, без създаване на някаква предвидимост за бизнеса по отношение на енергийните цени – както за електроенергията, така и за газа – не може да очакваме кой знае какъв икономически растеж. 

В момента сме изправени пред много голяма несигурност“, каза депутатът от ДПС и добави, че прогнозите, които се правят за икономическия растеж в низходяща посока, могат да не се сбъднат. „Може да се изправим пред сериозна криза и дори рецесия“.

Рекорден… внос, голям търговски дефицит

Три са стълбовете на износа в момента – оръжия, горива и електроенергия. За първите два, за съжаление, спомага и трагедията, която сполетя Украйна. Войната на Владимир Путин срещу Киев доведе до унищожаване на голяма част от украинските рафинерии и страната ни се превърна в един от доставчиците на горива.

Чобанов подчерта, че се изпуска факта, че освен рекордния износ имаме и не по-малко рекорден внос. Той се дължи на факта, че българският експорт съдържа „много сериозна вносна компонента“.

„За да произведем количества за износ, първо трябва да внесем, тъй като не сме толкова богати на суровини, включително на енергийни ресурси. Това, което се наблюдава през първите пет месеца на годината е голямото увеличаване на търговския дефицит. 

Т.е. вносът на стоки е по-висок от износа с 4,6 млрд. лева, което е един много голям търговски дефицит. Той ще продължи да се увеличава“, подчерта Чобанов.

Според него трябва да се направят допълнителни анализи, които да покажат на какво се дължи този голям внос и дали не става дума за проблеми с конкурентоспособността на българската икономика.

Случаят „Джемкорп“

Петър Чобанов е член на Временната парламентарна комисия „Джемкорп“, която беше създадена, за да установи дали има нарушения във връзка с подписания меморандум за развитие в енергийната сфера в присъствието на премиера Кирил Петков. Малко след като това стана факт избухна скандал.

Авторитетното британско издание „Файненшъл Таймс“ излезе с разследване, в което се разкриват връзките на „Джемкорп“ с руски олигарси и хора от близкия кръг на президента Путин. Тази и друга съмнителна информация доведе до разследване на ДАНС, които изготвиха доклад.

Той е готов още през април. Малко след като депутатите поискаха миналата седмица изслушване на Петков, Василев и Александър Николов за „Джемкорп“, премиерът в оставка обяви в ефира на една от националните телевизии, че меморандумът е прекратен.

На въпрос на БГНЕС дали Чобанов и комисията са виждали това правителствено решение, той отговори: „Не, не сме виждали това решение. Изпълнителната власт предостави много малко обективна информация на комисията.

Въпреки нашите писмени въпроси и желанието от над три седмици да изслушаме представителите на изпълнителната власт, нямаме отговори. 

Приближаваме се до евентуално изслушване, което ще се проведе на 28 юли в 16.00 часа, но финансовият министър и вицепремиер е посочил, че няма как да присъства, тъй като е в годишен отпуск.

Очакваме премиерът и енергийният министър да дойдат и да дадат отговор на тези въпроси“.

Това, което според Чобанов е обезпокоително е, че „не разполагаме с информация по каква точно процедура е сключен меморандумът, както не разполагаме с каква процедура и с каква документация той ще се прекрати“.

„И в двата случая сме почти сигурни, че става въпрос за нарушена процедура. Не са спазени редица изисквания при сключване на меморандума да бъде съгласуван и да бъде приет като решение на МС, да бъдат проверени източниците на финансиране на компаниите, които участват в меморандума.

Освен това е налична клауза за арбитраж, която, ако имаме някаква ефективни действие и правнообвързващи по отношение на меморандума, би мога да се входира“, предупреди бившият финансов министър.

Той подчерта, че подобни меморандуми са много важни и те позволяват на компаниите, които участват в тях да ги използват и да излизат на международните пазари.

„Те си го закачат като значка на ревера и оттам могат да получават допълнителни позитиви от него без реално да са вършили дейност“, добави Чобанов.

Той потвърди, че се е запознал със секретния доклад на ДАНС, която се е самосезирала по случая.

Когато и на международно ниво авторитетна медия като „Файненшъл Таймс“ излиза с подобна статия, това вече е достатъчно обезпокоително и показва, че някой не си е свършил работата, не са спазени процедурите.

Въпреки че се намираме в сложна обстановка, не се е променил самият алгоритъм на работа на институциите. За де се промени трябва да има чувство на държавност и какво е държавността и национална сигурност у тези, които ръководят.

А през последните седем месеца се доказа, че такъв усет няма. В тази нова ситуация беше абсолютно задължително да бъдат проверени капиталите, да бъдат оценени компаниите, доколко изобщо имат възможности да действат и да се избягва подобно скандално поведение, което е разобличено и в чуждестранни медии.

Никакви изводи не са направени от тази ситуация, изпълнителната власт ги е подценила, което доведе до това да поискаме да бъде прекратен този меморандум, но по начин, при който бъдат прецизирани всички рискове. Все още не разполагаме със съответната документация дали меморандумът е прекратен“, заяви Петър Чобанов.

Според него правителството в оставка е показало, че няма никаква последователност в своите действия, никаква ангажираност с проблемите и съответно няма никакви резултати.

„Дали ще го квалифицираме като проруско управление, то е силно хаотично и дори да са имали други намерения, това, което виждаме като резултати се разминава с тези намерения“, обобщи той работата на отиващия си кабинет.