350 некадърници ни закопаха пред Европейската комисия. Не разбрахме езика на ЕК. Това заявява лидерът на ДПС Ахмед Доган в интервю за утрешния брой на в. “Труд”. Според него пословичното трудолюбие на българите се е оказало злокачествен мит. Членството в Европейския съюз означава “Слушкаш и изпълняваш!”, казва още лидерът на движението.
И шестият вот на недоверие към Кабинета не мина, но това не значи, че като управляващи трябва да се успокоим. Следващите 4-5 месеца ще бъдат особено тежки за правителството. И за първи път в рамките на този мандат аз не съм спокоен, на моменти изпитвам дори тревожност. И причините са дълбоки.
Първо, този вот е провокиран от евродоклада. За първи път ние имаме сканираща оценка от Еврокомисията. И тя е сурова. Независимо от различните интерпретации на евродоклада истината е една – той представя изключително критичната нагласа на ЕК към нашата действителност по отношение спазване на правила и процедури, на критерии и формати, които взимат решения. Аз очаквах дори още по-строги оценки, директиви и препоръки. Не само защото Европа се намира в етап на автокорекции, в търсене на ефективния модул, който да продуцира сигурност на управлението на финансовите средства и ефективност на инвестиционните потоци. А защото ние допуснахме достатъчно грешки, които се възприемат от ЕК като гафове и с които създадохме условия за резонанс на негативната енергия в ЕС по отношение на санкциониращи действия.
И второ – ние показахме пред чиновниците от ЕК отсъствие на такива санкциониращи действия, комбинирани с възможност за автокорекции и самоконтрол. Ние все още не разбираме, че на техния език изискването за “коригиращи действия” означава промяна на структурата, на кадровия състав, предефиниране на функциите на даден орган и нов режим на работа с оглед оптимизирането на целия процес при усвояване на дадени средства.
Това естествено включва и оставки и наказания. Те ни дадоха достатъчно ясни индикации в рамките на техните правомощия.
Направените промени в правителството след заседанията на тройната коалиция в Хисар (10 февруари 2008 г.) и в Катарино (11 май 2008 г.) бяха именно следствие от непокриване изискванията на ЕС за усвояването на тези средства. (На 22 април 2008 г. тройната коалиция взе решение за смяна на четирима министри: Румен Петков – на МВР; Нихат Кабил – на земеделието; Веселин Близнаков – на отбраната; проф. Радослав Гайдарски – на здравеопазването; и за създаване на нов вицепремиерски пост за еврофондовете, който пое Меглена Плугчиева). Смяната на тези министри и назначаването на вицепремиер като нов орган, отговарящ за контрола и координацията с ЕК, са в отговор на настояването за т.нар. коригиращи действия, заявява Доган.
Относно смяната на Нихат Кабил, лидерът на ДПС посочва, че министърът е бил свален от поста, тъй като “не е бил адекватен на компетентността, която изисква постът – в случая зададените параметри от ЕК”. Компетентността е за определено време и предполага саморазвитие, посочва Доган.
Нашите основни разминавания с очакванията на ЕК настъпиха след 1 януари 2007 г. До този момент включването ни в ЕС бе национална кауза. Казахме, че ЕС е европейският проект на България. И го приехме априори, инерциално. С какви ли не лобирания успяхме да се включим като реален член в европейската общност. След това настъпи едно ослушване, подценяване на проблема, което породи немарливост и некомпетентност. Това се отнася не само за народа, а за целия политически елит. Изпаднахме в успокоение, че “вече сме в отбора” и всичко е наред, което пък създаде условия за демотивиране как да играем в отбора.
Просто застинахме. И всеки зачака потоците да потекат. Тотално подценихме проблема (особено в първите 6-7 месеца), че ние фактически не сме подготвени, че стоим в ЕС със скръстени ръце и чакаме някой друг да ни свърши работата.
Така се породиха и още по-негативни явления като незаинтересованост, безхаберие, дори липса на стимул да бъдеш на равнището на ЕК от гледна точка на комуникация, координация, контрол и развитие. Не осмислихме, че веднъж постигната, целта ражда друг хоризонт от нови цели, от нови проблеми, нови стратегии, мерки и задачи.
Ние изпуснахме този момент. И това се оказа фатално за ситуацията към днешна дата.
Аз съм убеден обаче, че ако след 1 януари 2007 г. имаше предсрочни избори, каквато идея имаше тогава, ситуацията в държавата нямаше да е по-добра от сегашната, напротив – щеше да е по-лоша.
Подготовката и провеждането на избори губи от 3 до 6 месеца. В това време държавата спира да работи. На 1 януари 2007 г. ние нямахме необходимия административен капацитет, имахме само експерти и кореспонденти за предприсъединителните инструменти. За да може държавната машина да се настрои на еврорелси по усвояване на структурните фондове, са необходими около 2700 души – това е задължителният административен капацитет. В тях реално управляващите органи са около 300-500. Ако направим още една редукция към центъра и близката периферия на този капацитет, ще видим, че става дума за 20-30 висши административни ръководители и още 300 експерти, които осъществяват управлението, наблюдението и контрола на еврофондовете. Това са хората, които практически приобщават България към ЕС. И те не се оказаха на необходимото ниво. Този проблем е изключително важен и с него ще се сблъска всяко правителство.
Сериозно ме безпокои, че за този проблем не се говори.
ЕС има много ясно дефинирани мерки за “правилно – неправилно”, “ефективно – неефективно”, “оптимално – неоптимално”. И всичко това – проверяемо! Всичко трябва да отговаря на фактите и да показва истината! Принципът на верификацията е основен принцип на този чиновнически език, на който е написан доклада на ЕК за България и който ние все още не владеем.
Ако направите журналистическо разследване, ще видите каква е била кореспонденцията например между националния ръководител на еврофондовете (Димитър Ивановски, зам.-министър на финансите, подкрепян от НДСВ) и чиновниците от ЕК и ще разберете за какво разминаване става дума. Експертите от ЕК дават обективна оценка на една ситуация, дефинират мерките, които трябва да се спазват. Ние обаче не го правим.
Ние дълго време нямахме реална комуникация с ЕК от гледна точка на тяхното очакване за задължително изпълнение на препоръките им. Типично по балкански си мислехме: “Е, нали сме вече равноправен член – може и да не ги изпълняваме. Нали имаме национален суверенитет!”. И тук тотално се разминахме. Когато преди години говорихме, че членството в ЕС означава трансфер на суверенитет, мнозина не вникнаха в това. Днес на практика вече разбираме какво означава – слушкаш и изпълняваш! Не мислиш и не спориш! Защото си зависима страна. В комуникацията на нашите чиновници с ЕК има случаи на безпардонно спорене! Ние обвиняваме примерно чиновниците от ЕК, че те не са прави, когато харчим техните пари. Това е недопустимо! Някой да е разбрал по този начин критичните оценки в доклада? Никой! Нямаше едно изречение в дебата, заявява Доган.

По повод по-тежката оценка на ЕК – за ширещата се корупция по високите етажи на властта, лидерът на ДПС заявява, че това не е големият шамар за България.
Корупция има и в ЕС, и в ЕК. Големият шамар за България е слабостта на административния капацитет. Корупционните практики са следствие, не причина.

Доган посочва, че ако се стигне до предсрочни избори, те ще са през ноември – декември. Това означава до края на 2008 г. пълен банкрут на всички оперативни програми, партиите започват да се готвят за избори и държавата спира в положение “заспи”. После губим още шест месеца от 2009 г., докато се конструира новата администрация и докато новото правителство разбере за какво става въпрос. И те ще започнат от нула поради наличието на същата тази административна некомпетентност, която ние сега се опитваме да преодолеем. А лимитът за усвояване на структурните фондове е 2013 г.
Смяната на властта по формулата “стани да седна” няма да реши въпроса, а ще коства година време на застой в държавата.
Има желание за повторение на 1997 г., но реалностите са други. В страната няма политическа и икономическа криза. Днес българинът финансово е далеч по-добре от 1997 г.
Оценката ми за управлението по десетобалната система е 6-7.

Предсрочни избори не ме притесняват, притеснява ме нагласата за конфронтация в обществото.


Изобщо не виждам Бойко Борисов като следващия премиер. За мен Борисов е типичният пример как един случаен човек, изградил се чрез пиар в медиите и чрез известни спонсорски действия от различни бизнесмени, стана едва ли не изразител на протеста, на надеждата. Борисов е съвсем случайна личност, която иска да гарантира собствената си сигурност и личното си битие чрез политиката, заявява лидерът на ДПС. На въпрос дали след тези му думи не се притеснява, че Борисов ще му бутне оградата с барбекюто, Доган отговаря: "Ако Борисов действително е политик, няма да държи такъв език. За него политиката е нещо много желано. И колкото повече се заблуждава, че е достигнал това желано нещо, толкова то се отдалечава от него - политиката за него става все по-виртуална в битови измерения. Борисов е родено командирче, той е другото "Аз" на Костов. Двамата са равностойни в егоизма, суетата и самовлюбеността си. Но най-впечатляващата е приликата в диктаторските им маниери".
Костов признавам се разви. Но откакто е в опозиция се стресна, получи някакъв особен дълбинен психополитически морален стрес, който му обърна кофражното скеле. Той е пример как не трябва да се прави политика. Да е жив и здрав!

Ние може да не участваме в следващото правителство, но аз искам да излезем от властта със самочувствието на професионалисти, които са се справили с тежката ситуация. За мен това е голямото предизвикателство в следващата една година. Нямаме право на почивка. Правителството трябва да мине на ръчно управление – с изключително активното действие на премиера и на всички възможни етажи под него, заявява още лидерът на ДПС Ахмед Доган. /БЛИЦ