Ето каква идея се зароди при преговорите за правителство

До края на 2023 г. може да имаме дистанционно електронно гласуване

Представители на "Продължаваме промяната", "Има такъв народ", БСП и "Демократична България" обсъдиха темата за "Елетронно управление" като част от приоритетите на бъдещо управление.

На срещата беше постигнат първоначален консенсус относно създаване на министерство на дигитализацията, въвеждането на лични карти с чип през следващите 6 месеца и създаване на инфраструктура за електронно дистанционно гласуване в следващите 2 години, пише БНР.

Дистанционно електронно гласуване за избори и референдуми може да се случи до края на 2023 година, като в рамките на този срок ще се работи за изграждане на инфраструктура за подобно гласуване. Времето ще е нужно и за тестване на системата.

За срок настояха от ИНТ, а датата беше определена от ПП. БСП пък казаха, че тази тема минава през изчистването на избирателите списъци.

В бъдещия кабинет трябва да има Министерство на дигитализацията и администрацията, настояха от ИТН. В това министерство по-вероятно ще влезе съществуващата Държавна агенция "Електронно управление".

Ще бъдат взети и информационните и съобщителни функции от транспортното министерство. Съществуващите регистри също ще преминат към министерството.

От ИТН казаха, че 30 процента от европейските пари за възстановяване и устойчивост са за свързаност, като само едно такова министерство може да гарантира прозрачното изразходване на средствата.

Сред желаните цели са: облекчен режим на гражданите за електронни услуги, подобряване на качеството на услугите и по-добри условия за бизнес, за да се привлекат нови инвестиции.

За 6 месеца също така трябва да има въведена сигурна електронна идентификация в личната карта и в смартфон. Електронният подпис вероятно също ще бъде интегриран. Ще отпаднат всички печати и сканирани документи. Възможно е да има санкции, ако някой ги изисква.

Пощите пък да предоставят електронни услуги на граждани, които не могат да го направят сами. Да отпадне и задължението картоните, трудовите книжки и стикери да са на хартия, посочиха преговарящите.

От ДБ предлагат три мерки за реформи : да се обнови пътната карта на електронното управление, да се синхронизира с националните програми, в т.ч. и оперативни, както и да има единно ръководство на електронното управление, в т.ч. да се изгради единна административна структура.

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ