Георги Гвоздейков: Влакът закъсня с повече от 25 години
НКЖИ не може да съществува като държавно предприятие, защото това е ангажиментът ни към ОИСР и за влизането в еврозоната, обясни той
„Има ангажимент към ОИСР и за еврозоната Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) да престане да е държавно дружество – ще бъде търговско дружество или агенция“, каза пред bTV служебният министър на транспорта Георги Гвоздейков.
„Ситуацията в железопътния транспорт в България е тежка. Относно злополуките си има разследващи органи, които да анализират целия процес и да излязат с извод. Има разследване на следствените органи и инспекцията по труда“, добави той.
„Възложих одит в НКЖИ, защото най-големият проблем идва от организацията и функционирането на предприятието. Дейността му изисква сериозна реформа, нови приоритети и цели. Европа си поставя за цел железниците да са гръбнак на транспорта“.
„Поели сме ангажимент към ОИСР и за влизането ни в еврозоната в България да няма „държавно предприятие“. Ангажиментът е тези предприятия да минат като търговски дружества или агенции в зависимост от дейността си. Това трябва да се случи сега. Това трябва да стане в следващите три месеца“, подчерта служебният министър.
„НКЖИ не може да съществува като държавно предприятие, защото това е ангажиментът ни към ОИСР и за влизането в еврозоната. То ще бъде друга юридическа единица – държавна агенция или търговско дружество. Трябва да се изчисти изцяло концепцията за това предприятие, за да имаме модерна и безопасна инфраструктура“.
„Не искам да всявам страх в хората. Положението е тежко от гледна точка на организационната работа. От гледна точка на безопасност – мерките се спазват стриктно. Аз се уверих вчера при пътуването ми от София до Бургас“, обясни той.
Влакът, с който служебният министър пътува по Подбалканската линия, закъсня с 5-6 минути, пристигайки в морския град.
„Влакът закъсня с повече от 25 години. По време на пътуването исках да видя къде бърка БДЖ. Успяхме да покажем, че за кратко време намерихме сили и средства и предложихме такова качество вагони с климатици и седалки. Време е и нямаме право на компромис да държим този транспорт на това ниво. Това е призив към хората и политиците“, каза Гвоздейков.
„Ще ми се германските вагони да изглеждат по този начин до края на ресурса си. Ароматизаторите, с които пристигнаха вагоните от Германия, бяха откраднати още в депото у нас. То не е смешно“, коментира служебният транспортен министър.
„Всички знаят, че в Плана за възстановяване и устойчивост има сериозни средствата за модернизация. 1,4 млрд. лева е сумата за целия проект за модернизация. Към момента сме сключили договор с фирмата за маневрените локомотиви, подписахме договора за двуетажните влакове, които са седем на брой. При наличие на финансиране можем да увеличим бройката до 10“, обясни Гвоздейков.
„Следващата седмица ще обявим коя компания е спечелила договора за 35 мотрисни влака. Водим разговори с Европейската комисия да сменим типа влакове по ПВО, защото „push pull” влаковете не могат да бъдат произведени до 2026 година“.
„Обществото трябва да разбере, че товарът е на неговите рамена. Докато не осъзнаем, че от нас зависи, ще вървим към пропастта“, каза той относно последните избори.
„Срам е, че активността е 30%. В Европа след сигналите за развитието на крайнодесните движения хората се активизираха и активността беше над 60%. Не съм се помирявал с „Продължаваме промяната“, защото не е имало конфликт. С Николай Денков си говорихме по време на кампанията. С Кирил Петков и Асен Василев не съм се чувал. Казал съм, че нямам лоши чувства. Нямам необходимост да се връщам към която и да е партия“.
„Не бих останал транспортен министър на всяка цена. Обичам да си изпълнявам поставените задачи и цели. Цената е да има ясни политики там, където работя. Ако има хоризонт на действие, бих останал министър, но не на всяка цена“, коментира Георги Гвоздейков.
С тези изпълнени три мисии медицинският хеликоптер изби своята цена – спаси три човешки живота, каза Георги Гвоздейков.
Сертифицирана е и черната кутия на хеликоптера. Гвоздейков е категоричен, че в момента машината лети според всички правила.
„Броят на автошколите трябва да се промени. Трябва да останат школите с най-добър резултат и най-много завършили“, коментира още транспортният министър.
Според него е необходимо слагането на таван от четири явявания на шофьорски изпит в рамките на половин година.
„Имаш едно безкрайно явяване на изпит. Очевидно да се явиш 20 пъти и да не го вземеш – има проблем. Когато се явиш четири пъти за шест месеца и си скъсан, връщаш се в изходно положение, за да учиш“, каза още Георги Гвоздейков в предаването „Защо, господин министър“.