Ива Митева разкри как разчита знака, че беше избрана и от гласовете на ДПС!

"Това, което ме радва е, че нямаше обструкции по отношение на моята личност", заяви новата шефка на НС

Ива Митева е родена на 25 октомври 1972 г. Юрист. Дълги години е директор на дирекцията по правни въпроси в парламента. Председател на 45-ото НС, а от вчера - председател и на 46-ото НС. Духът на българския парламент е тук и депутатите трябва да заседават точно в сградата с надпис “Съединението прави силата”, казва Митева.

Ето какво разкрива тя в интервю за "Труд":


- Госпожо Митева, какво си казахте, когато влязохте за втори път в председателския кабинет отново като председател на парламента?
- Че трябва да сме консенсусни, по-спокойни. Трябва да сме силни и да търсим единството.

- За да работи парламентът обаче, трябва да излъчи правителство. Повече оптимист, или повече песимист сте за кабинет, гласуван в 46-ото Народно събрание?
- Не съм в преговорите и не участвам в съставянето на проектокабинет. Нека все пак президентът да изпълни процедурата по Конституция и когато бъде връчен мандат - тогава да се коментира. Надявам се проучвателният мандат да приключи успешно с предлагане и гласуване на структура и състав на кабинета. Нека да изчакаме още малко.

- Вие бяхте избрана за председател на парламента този път и с гласовете на ДПС. Как да разчитаме този знак - имаше ли предварителни разговори между ИТН и ДПС, от БСП ли ви се обидиха, че издигнаха Кристиан Вигенин срещу Вашата кандидатура? 
- Разговори поне аз не знам да е имало. Може би и затова от БСП издигнаха кандидат - това е една от причините, именно, че не е имало предварителни разговори.

Това, което ме радва е, че нямаше обструкции по отношение на моята личност. Мисля, че господин Кадиев го каза много ясно. Предполагам и че това е причината, да издигнат този път кандидат за председател на парламента. Що се касае до подкрепата - вижте, става дума за гласуване и никой не може да спре народните представители да гласуват.

В края на краищата те затова са избрани - да гласуват, това е редно и достойно. Отделно, председателят на парламента, знаете, че се предлага от партиите и коалициите, а парламентарните групи даже не са конституирани.

Така че тук гласуването е лично. Има и решение на Конституционния съд в тази посока - личността на председателя да е професионална, консенсусна фигура. И гласуването го възприемам по-скоро като гласуване на личен избор, а не като за политическо лице и политическо гласуване.

- Защо отново Правилника за работа на парламента е първа тема за обсъждане на първия Председателски съвет? Какво още коментирахте?
- Обсъдихме цялата процедура и взехме решение в четвъртък да се приеме решение на народното събрание, че започваме да пишем нов Правилник за работа на парламента. До вторник той да е готов, за да не се бавим и след това да имаме два дни за предложения и текстовете да влязат за гласуване и в пленарна зала, за да не забавяме и работата на комисиите в народното събрание.

Има доста неща, които трябва да се огледат доста внимателно и да се вземат съответните решения. В края на предишния парламент бях възложила няколко одита, резултатите от тях вече са готови и можем да направим и при интерес на журналистите, след като и аз много внимателно се запозная с докладите, да изнесем информация по тях.

- А може ли да кажете в момента поне какво касаят тези одити?
- Единият одит беше за ремонта на почивната станция на Народното събрание във Велинград, другата проверка е за Пленарната зала в бившия партиен дом, а третият одит - за възнагражденията на служителите на Народното събрание. Това, за което уведомих също Председателския съвет, е за причините, поради които не можем да заседаваме в другата сграда, тъй като там в момента има и ремонт.

Имаше обструкции за това, да работим там, но залата не е готова за работа, това беше казано и предишния път в 45-ото Народно събрание. Няма система за озвучаване, няма система за гласуване.

Най-лошото е, че едната обществена поръчка за системата за гласуване се обжалва след като е била прекратена веднъж, а втора въобще не е тръгнала за гласуване.

Отделно, както споменах, тече и ремонт в половината сграда. Аз поне не познавам парламент, в който да тече ремонт в половината му част и той да заседава в другата. Обикновено такива парламенти ги изнасят в други сгради за съответния период на ремонта. Имаше много неща, които изговорихме и в тази посока.

- Вие сте с много богат правен опит по отношение на законодателството- с промените в Правилника няма ли да се отворят вратите за лобистки поправки на коляно и други не толкова добри процедури? 
- Не, защото не става дума за по-къс срок за законодателство. Напротив. Комисията, която ще бъде излъчена, една седмица ще работи само по Правилника. Като идеята е да огледаме всички текстове в него. Запознала съм се с практиката на много други държави, как са уредени техните правилници за работа. Но много внимателно, точно затова, да не се бърза с приемането на законите, искаме да прегледаме отново текстовете.

Да нямаме период, в който законите да се гледат само в комисия, след това да влизат само в зала, защото в момента в правилника е променен спадащия кворум, може и само лично да се гласува, което предполага комисиите да не бъдат в един и същи ден. Искаме да помислим много внимателно и да има време да се изработват добри закони, адекватни поправки.

Знаем нагласите на обществото, знаем, че дори биха ни обвинили, че не работим. Но ние искаме да започнат комисиите да работят много усилено, д започнем много внимателно да оглеждаме текстовете, а не за по една нощ преглеждане на закони и после да влизат в пленарна зала. Това е основната идея на внимателните корекции в Правилника на НС - такава, впрочем, е и практиката в почти всички държави.

- Ще промените ли санкциите за народните представители, по отношение на неуважителния език, който ползват спрямо своите опоненти - доста обиди хвърчат в пленарна зала през последните години? 
- Санкциите и в момента са достатъчни. Можем да помислим и за допълнителни, но тук въпросът е по-скоро да не се злоупотребява с правото. Например, с начина на водене и въобще при поставянето на процедурни въпроси. Между другото, попаднах на един доклад от 2019 година, когато процедурата по начина на водене е била разглеждана.

На комисия е било прието ограничаване - всяка парламентарна група да има само един процедурен въпрос по начина на водене в рамките на точка от дневния ред. Но тогава поради разправии между парламентарните групи, този проект не влезе в пленарна зала.

Съгласете се, че при 20 въпроса по начина на водене и 20 отговора на председателя на парламента, като всички са по 2 минути - за колко минути, за колко време става дума. Трябва да започнем да спазваме Правилника, за да имаме и ред в пленарна зала.

- Народното събрание има много важна задача да определи дата за президентския вот. Кога предлагате на колегите си да обсъдите датата за президентските избори?
- Този въпрос също го поставих на Председателския съвет. Единият въпрос беше с лятната ваканция на парламента, а другият - точно за датата на обявяване на президентските избори, тъй като това е задължение на парламента, както казахте. Там тече един срок - изборите могат да бъдат насрочени в промеждутъка 22 октомври - 22 ноември.

Затова е важно парламентът да вземе своето решение и съм помолила колегите от всички парламентарни групи да дадат своите становища по датата.