Хаджигенов обвини Слави и Радев в тежко нарушение на Конституцията при връчването на мандата
Според съпредседателя на ИБГНИ лидерът на ИТН няма право да предлага кандидат за премиер, следователно трябва да има нова процедура
Връчването на мандата на 30 юли е противоконституционно, нелегитимно и нищожно. То трябва да бъде извършено отново при спазване на Конституцията и другите норми. Защото Слави Трифонов няма право да предлага кандидат за премиер. Това твърди в свой пост съпредседателят на "Изправи се БГ! Ние идваме!" адв. Николай Хаджигенов, позовавайки се на становището на бившия депутат Николай Близнаков, съавтор на Конституцията.
"Не познавам г-н Пламен Николов, от представянето му в Панорама ми се стори симпатичен, добронамерен, любезен човек, който би искал да се хареса на повече хора, а не да влиза в конфронтация. Е, да, вярно, че му липсва основното за премиер – политическото лидерство и визионерство, политическия, а дори и просто обществен опит, а дори и поне общата политическа култура.
Ясно е, че не може политик да не знае кои са страните по Преспанския договор в разгара на кризата и обществения интерес към Македония. По-смущаващото е липсата на какъвто и да било опит в защита на обществени каузи, на принципи, на позиции. Смешен бе опитът му за измъкване, сравнявайки своите „битки“ с тези на министър Василев... Така че, вероятно, човекът може да има бъдеще като мениджър, а защо не и в науката, но засега не е показал никакви данни за политик и държавник.
Впрочем, с основание в многобройни коментари бе отбелязано, че той не е „предприемач с много богат международен опит“, а мениджър на много ниско ниво. Смущава и претенцията за хуманитарист и учен, който, обаче, няма никакви изяви в тези области. И т.н. , и т.н.
Както и да е, дори и да не е подходяща кандидатурата, щом (ако) тя е предложена по съответния конституционен ред, ще следва гласуване в Народното събрание.
Но дали бе спазена Конституцията при посочването на кандидата и връчването на мандата?
Въпросът е: Има ли право Слави Трифонов да предлага кандидат за премиер ? Струва ми се, че отговорът е недвусмислен – не, няма право.
Ясно е, че ИТН има най-голямата парламентарна група и съгласно чл.99, ал.1 на Конституцията, Президентът връчва на излъчено от нея лице първия мандат.
Но КОЕ Е ЛИЦЕТО, имащо право да получи мандата? Мисля, че Конституцията е ясна – това не е лице, определено от Председателя на съответната партия (в случая Ст.Т.), нито от ръководния и орган (Националния съвет). Това е лице, „посочено от най-голямата по численост парламентарна група“ (Конституцията, чл.99).
Посочен ли е Пламен Николов от Парламентарната група на ИТН ? Изглежда, че отговорът е: „НЕ“. Изводът – връчването на мандат за премиер на Николов вероятно е нелегитимно, тъй като е в противоречие с Конституцията.
Няма данни Парламентарната група ИТН да е гласувала г-н Николов да получи мандат за съставяне на правителство, представители на ИТН не знаят за такова гласуване. Може би все пак партията-победител да има право и да е определила кандидата по съответния ред? Ако го е направил г-н Трифонов с най-близките си хора (т.нар. Изпълнително бро), това би бил нищожен акт, тъй като ще е в нарушение Устава на партията (а Уставът е законно призната „конституция“ на всяка партия).
Съгласно Устава, Националният съвет „утвърждава кандидатите за публични и изборни длъжности по предложение на общинските събрания“ – а НС на ИТН също не е бил свикван тези дни (в НС членуват над 100 човека).
Но, както посочихме по-горе, дори и легитимно решение на ПП ИТН не е достатъчно, ако няма решение на парламентарната група.
Изводът е ясен – мандатът е връчен неправомерно. Тук, очевидно, има пропуск и на Президента Радев и неговата администрация.
Какво следва тогава ?
Имаме интересен конституционен казус. Струва ми се, че мандатът трябва да се върне и да се връчи отново на лице, излъчено легитимно от съответния орган. Този орган (Парламентарната група) може да определи пак Пламен Николов, ала може и друго лице. Става малко комично, ама като недоглеждат.... Впрочем, по-добре комично, отколкото трагикомично.
За последното ме насочва публичното заявление на г-н Николов в ПАНОРАМА – в отговор на въпроса защо и дали е склонен да остави такава висока мениджърска позиция, той отговори: „..- Аз съм все още само кандидат за позицията премиер на страната...(тоест, защо ме питате сега, не зная, рано е да Ви отговоря по същество ?!)... От друга страна, ако се наложи и се гласува от парламента този кабинет, тогава вече ще взема съответното решение как да продължа оттук нататък...“ . Моля ??
Значи г-н Николов „ще вземе съответното решение“ СЛЕД като парламентът го избере за министър-председател? Ами ако съответното решение не е очакваното (оставям фирмата си), а е другото – „Ами оставам във фирмата си, не ща да съм премиер?“ ? Щом тепърва ще се решава, значи за него има поне две опции (да остави едното или да остави другото).
Но всички ние не възприемаме така нещата – кой отговорен човек не е наясно, че решението трябва ВЕЧЕ ДА Е ВЗЕТО и кандидатът за министър-председател може да даде само един отговор на водещия ПАНОРАМА – „Разбира се, че оставям фирмата си, защото държаввата е много по-важна!“
Смях ...
Николай Близнаков
Юрист, екс-депутат от В Н С
съавтор на Конституцията