Системата на образованието е сложна, всички си даваме сметка за това. Това е система с около 2500 училища, 2000 детски градини, финансирани от 269 първостепенни разпоредители с бюждет. Тя се нуждае от непрекъснато оптимизиране и то постоянно се прави. Това каза министърът на образованието и науката Меглена Кунева, в отговор на депутатски въпрос по време на парламентарния контрол.
Питането бе във връзка с прилагането на принципа "Парите следват ученика" при финансирането на училищните институции. „Делегираните бюджети не са израз на този принцип. Те са съвкупност от правомощия на директорите по отношение на управлението на бюджета, които са регламентирани в закона", каза Меглена Кунева. По думите й оценката от функциите на този механизъм е положителна по всеобщо мнение.

Министър Кунева обясни, че понятието „парите следват ученика“ не е нормативно. По думите й определянето на средствата от държавния бюждет за финансиране на разходите на образователните институции до ниво първостепенни разпоредители с бюждет – Министерство и общини, зависят и от броя на учениците. Министър Кунева заяви, че разпределителният механизъм не е базиран изцяло на бройката на учениците.

По думите ѝ 20% от средствата, получени по разходните стандарти се разпределят на база на критерии различни от броя на учениците. Министър Кунева допълни, че са налице немалък брой компенсаторни механизми за осигуряване на равен достъп до качествено и ефективно образование.