Мариана Тодорова: След изборите трябва да се състави експертна група, която да изработи нов изборен кодекс с дългосрочна визия
Когато ГЕРБ не знаят какво да направят, е по-добре да постъпват принципно, заяви говорителката на ПГ на АБВ
Когато ГЕРБ не знаят какво да направят, е по-добре да постъпват принципно. Защото компромисите, с които се опитват да угодят на партньорите си, се превръщат в грешки, които непрекъснато се мултиплицират. Това заяви по време на дебат в ефира на БНТ зам.-председателят и говорител на ПГ на АБВ Мариана Тодорова.
Тя бе категорична, че изготвянето на промени в изборното законодателство в последния момент или без предварителен анализ, е в ущърб на демокрацията и правата на избирателите и често води до решения, които са в противоречие с конституцията.
„Идеята за квадратчето „не подкрепям никого“ бе лансирана от ГЕРБ в следствие на това, че парламентът прие да има задължително гласуване. От там насетне обаче, настана неразбория. Защото е трудно да се прецени ако това квадратче участва и имаме хипотеза, че много хора са гласували с него, може да се окаже, че мнозинството, което е избрано, е нелигитимно. И това поставя под въпрос целия ни политически модел. В случая от АБВ не одобряваме това, което вчера е постигнато като споразумение за промени в Избирателния кодекс между партиите, участващи или подкрепящи управлението. Защото не може да има разлика в методиката между отделните избори. Не може за президентски и кметски избори квадратчето да се калкулира, а за парламентарни избори не.
Ако това квадратче е противоконституционно в парламентарните избори, тъй като отнема партийния плурализъм и вдига много прага за влизане в парламента и малките партии не могат да бъдат представени там, то каква е логиката то да не е противоконституционно на президентски и местни избори? Още повече, че ако се казва в закона, че за президент се избира когато са гласували повече от половината българи и повече от половината от тях са подкрепили определена личност, то тук можем да изпаднем в хипотезата, че са гласували повече от половината българи, но не и повече от половината от тях за една определена личност. Това може да постави под въпрос легитимността на бъдещия избран президент. Или трябва да оставим нещата така както са - квадратчето да не се калкулира - или то изобщо да се премахне, но да се премахне в бъдеще. Това се налага, защото образецът на бюлетината вече е ясен. Той е представен още на шести октомври и вероятно те се печатат в момента. Тази разнопосочност, различният начин, по който ще изглеждат новите бюлетини, ще внесе объркване у хората и това ще постави под въпрос нормалното провеждане на изборите. Съветът ми към ГЕРБ е: когато не знаете какво да направите, постъпете принципно. В желанието си ГЕРБ да угодят ту на единия, ту на другия си коалиционен партньор, те произведоха много грешки и всяка тяхна грешка се мултиплицира в нова такава. В резултат този Изборен кодекс няма да е устойчив. Той отново ще бъде отворен за промени. Затова ние от АБВ предлагаме и призоваваме след изборите да се състави експертна група, която да изработи нов кодекс с визия за следващите 15-20 години, за да няма тези постоянни проблеми при изборите у нас“.
Според Тодорова налагането на тежи ограниченията при процедурите за организиране на гласуването в чужбина са неработеща мярка. „Тук трябва да е ясно, че ние също сме обезпокоени от изкривения вот, който идва от Турция. Но тук е необходимо да се върши работа на най-висше дипломатическо ниво. Ние сме член на ЕС и когато отидем на Европейския съвет и Съвета на министрите, можем да поставим нашите условия всички наши партньори да ни подпомогнат при регулацията на изборите в Турция. Можем да се обърнем към международни неправителствени организации, към ПАСЕ, към ОСС за съблюдаване на правилата на изборите. Защото иначе ние ограничаваме нашите сънародници, които не са в Турция, а в Англия, в САЩ, може след време това да се случи и в Австралия.
Затова ние от АБВ предложихме, виждайки какви заявления има, да се вдигне прагът на 55 секции. Защото виждаме, че това е нормалното за момента, но смятаме, че трябва да има един общовалиден критерий за всички. Иначе нарушаваме конституционните права на нашите съграждани в чужбина. По отношение на Турция, с нея трябва да се работи и това е проблем не само на България, а на целия ЕС. И не само Турция може да ни поставя условия като размени монети свързани с политики за бежанците, а ние като част от ЕС също можем да й поставим условия да съблюдава нормите и правилата, когато на нейна територия се провеждат избори. Това е дългосрочното решение. А не някакви механични бариери, които не работят и по скоро ощетяват и накърняват правата на нашите съграждани“.