Министър Караджов потвърди думи на Борисов: Материалите поскъпнаха много

Над 40% е увеличението в цената на желязото, битумът, който използваме - 60%, всички строителни материали. Минимум 25% сме загубили, смята той

Регионалният министър коментира и проблемите със строителството на АМ "Струма" в Кресненското дефиле. Войната в Украйна за съжаление идва в момента, когато започнахме да излизаме от кризата с ковид, тя доналя инфлация в системата на икономиката.

Това коментира в "Денят започва" с Георги Любенов Гроздан Караджов, вицепремиер и министър на регионалното развитие и благоустройството.

Войната спря редица доставки на материали и суровини, това в строителния сектор се отрази може би най-драматично, посочи той.

Над 40% е увеличението в цената на желязото, битумът, който използваме - 60%, всички строителни материали, допълни Караджов. Минимум 25% сме загубили, смята той.

Единственият начин да спасим паритета на лева, е да продължим да инвестираме в инфраструктура, обясни министърът.

В срок не повече от месец трябва да се внесе решение в НС на забавените проекти заради ин хаус процедури, категоричен е Караджов.

Час по-скоро трябва да влагаме всички левове в инфраструктурни проекти, които никога повече няма да са толкова евтини, все по-скъпо ще става, обясни министърът.

Трябва да бъде разплетен този възел с АМ "Хемус". Най-вероятно 7,8, 9-ти ЛОТ трябва да бъде обявен отделен конкурс съгласно ЗОП и да победи най-добрата оферта. ЛОТ-овете от 1 до 6, по които има конкретни чертежи, са изключително важни, обясни Караджов. Цялата магистрала може да стане до 2027 година, няма да има никакво забавяне, категоричен е той.

"Хемус", въобще ин хаус-ите са едно минно поле. Заобиколени са обществените поръчки и без конкурс са възложени едни 4 милиарда работа. Сега аз и колегите ми се опитваме много внимателно да се движим по това минно поле. Ето защо много внимателно изследваме рисковете, допълни Караджов.

Регионалният министър коментира и проблемите със строителството на АМ "Струма" в Кресненското дефиле.

Драма голяма е там. Ние имаме веднъж екооценка, имаме действащ ОВОС и избрани изпълнители за строителство и надзор. И сега седим и разговаряме с едни работни групи по т.нар. Бернска конвенция, която има препоръчителен характер. Така че, ако екологията ни разреши, всичко може да започне утре.

Строителството да започне сега е и най-добрият вариант от икономическа гледна точка, тъй като офертите са на старите цени, допълни Караджов.

Вицепремиерът коментира и темата има ли напрежение в управляващата коалиция. Според него, по-истинската политика е когато има спорове и разногласия.

Правителството в крайна сметка обаче, взема прагматични решения извън партийните пристрастия. Ползата е за народа, категоричен е Гроздан Караджов.

Над 2,5 млрд. лв са в бюджета на министерството, извън тях са средствата по Плана за възстановяване и развитие, най-вероятно говорим за удвоен бюджет, допълни регионалният министър.

Припомняме, че бившият премиер на България и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов многократно е заявявал, че с инхаус поръчките и авансите за АМ "Хемус" и други инфраструктурни проекти държавата се е опитала да се презастрахова и подсигури именно срещу поскъпването на строителните материали, влагани в инфраструктурните проекти. 

Борисов многократно предупреждаваше, че започнатите от него инфраструктурни проекти ще станат твърде скъпи няма да може да се реализират от новата власт, заради решението ѝ да ги спре и да пренасочи парите другаде, неясно къде.  

Сключените договори за изграждане на цялата магистрала „Хемус“ с подизпълнители за доставка на строителни материали и техника, пестят милиони. Ако контрактите се подписваха сега, при значително поскъпналите желязо, чакъл и бетон, държавата щеше да плати за довършване на аутобана от София до Варна двойно.

Това заяви лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов още в края на миналата година, когато срещу него бяха отправен обвинения от служебните министри на строителството – Виолета Комитова и на вътрешните работи – Бойко Рашков, че сключените договори са равнозначни на кражба.