Под ръководството на вицепремиера и министър на туризма Марияна Николова се проведе второто заседание на Консултативния съвет по туризъм, което премина онлайн заради превантивните мерки срещу COVID-19. 

Във връзка с провеждането на обществено обсъждане по Плана за възстановяване и устойчивост на България (структуриран в четири стълба - Иновативна България, Зелена България, Свързана България и Справедлива България) работна група от министерството ще представи за включване в него на предложенията от сектор туризъм в контекста на развитието на отрасъла при новите условия. До края на седмицата министерството ще изпрати писма до членовете на съвета, за да излъчат представители, съобщи вицепремиерът.
 
Тя анонсира също, че с нейно писмо до браншовите организации е поискано по аналогия с лятото да предложат незаети хотели, които не бяха използвани, за да поемат за настаняване при необходимост хора под карантина заради ковидвируса, самоизолирали се или за болнично лечение, като държавата ще поеме разходите. Освен това ведомството ще изпрати писмо и до Министерството на образованието и науката, с което то ще бъде сезирано да се увеличат броят на учениците в професионалните гимназии по туризъм и броят на студентите в специалност туризъм във висшите учебни заведения.
 
Усилията на Министерството на туризма в рекламата през настъпващия зимен сезон са насочени преобладаващо към вътрешния пазар и съседните страни, изтъкна министърът също. Кампанията за ски ваканции ще премине под мотото „Зимните спортове укрепват Вашето здраве“.
 
Вицепремиерът припомни, че Консултативният съвет към министъра на туризма е създаден с идеята на заседанията му да се дискутират най-важните и неотложни теми, свързани с възстановяването и рестартирането на отрасъла, за които е необходимо широко обществено съгласие.
 
При първата ни среща през септември обсъдихме детайлно състоянието в сектора и последиците от пандемията. Тогава се обединихме около становището, че трябва да търсим консенсус за рестарт и за рекламата на България като безопасна и здравословна дестинация. Тази политика продължаваме заедно още по-активно, каза вицепремиерът.
 
Тя изтъкна, че правителството продължава да развива и надгражда мерките - социални, икономически и финансови, в помощ на сектора, които ще надхвърлят 2 млрд. Използвам случая да благодаря на всички, които вече ни подкрепиха, както и на партньорите от БАН. Само така заедно можем да продължим напред.
 
По данни на Световната организация на туризма (СЗО) спадът на входящия туризъм за първите 8 месеца от годината е около 70%. Изходящите туристически пътувания в световен мащаб са намалели с 700 млн., което генерира загуби от 730 млрд. долара, посочи министърът. За периода юни–август 2020 г. общият спад на всички туристи в България е 53% по данни на НСИ от места за настаняване с поне 10 легла. Чуждестранните туристи са били със 77% по-малко, докато при българските туристи той е само 16% и тук ние търсим резервите.
 
Днес отправяме поглед към зимата и готовността на големите ни курорти да приемат туристи при строги санитарни мерки. От традиционните пазари най-неблагоприятни са очакванията за пазар Русия, Израел и Великобритания. Разчитаме на туристи от съседните държави при благоприятна епидемична обстановка.
 
Акцентът тази година е насочен към българските посетители, като се надяваме да запазят високия си интерес към зимните ваканции. Според икономисти между 60% и 80% от очакваните чуждестранни туристи няма да посетят зимните курорти този сезон. Прогнозираните загуби в зимния туризъм се очертават около 250 млн. лв. Чужденците са повече от половината туристи в зимните ни курорти. Очакваният отлив е за наполовина по-малко приходи спрямо миналата година.
 
Министър Николова даде думата за на проф. Веселин Петров, директор на Института по философия и социология от БАН, за да информира за втората част от изследването "Предизвикателства пред туризма в България в контекста на глобална епидемия от COVID-19 - нагласи и практики на местата за настаняване и за хранене и развлечения“. Според презентацията, представена от доц. Алексей Пампоров, за периода 25.09.2020-05.10.2020 са анкетирани 180 места за настаняване с 10 и повече легла и 180 места за хранене и развлечение.
 
Данните сочат, че 55% от домакинствата не използват летния сезон през 2020 г. за почивка, 37% почиват в България (спрямо 44% през 2019 г.), а 4% почиват в чужбина (спрямо 10% през 2019 г.). От почивка в чужбина в полза на почивка в България се отказват 5,7% от анкетираните. Заради пандемията дейността си са замразили кафе-сладкарници (69%); питейни заведения (62%); заведения за хранене с категория 1* (46%) и 2* (40%), които се намират в София и областните градове (44%). Част от персонала си са освободили хотели с 4 и 5 * (48%) с годишен оборот над 500 хил. лв.; със 101 и повече легла и с персонал над 21 души (45%); заведения с 3 и повече звезди (54%) и с над 71 места (31%). В малките градове и селата 31% са запазили персонала си.
 
Положително е, че българите са увеличили разходите си за почивка в България. Според оценката на фирмите една трета от тях са били предпазени от фалит след понижаването на ДДС за заведенията. Мерките са успели да насърчат дейността на една четвърт от местата за настаняване. Два типа са желаните от бизнеса и обществото мерки – ваучерите за семейства и възрастни потребители и обучението на кадри за туризма, сочи още изследването.
 
Министър Николова представя и одобрените съвместно с представителите на зимните курорти, областни управители и общините и издадени с нейна заповед Указания за прилагане на противоепидемични и санитарни мерки в зимните курорти за сезон 2020/21 г. Те трябва да гарантират статуса на България като здравословна и сигурна дестинация и са насочени към по-бързото извеждане на сектора от тежката ситуация. Всички трябва да сме много отговорни, защото при неспазване на мерките грешката на някого ще е петно за целия бранш, категорична бе вицепремиерът.
 
Тя подчерта, че мерките за зимата се базират на опита на големите европейски курорти и предписват конкретни изисквания към ползването на кабинкови въжени линии, седалкови лифтове и влекове, ски училищата, за задължителното носене на маски в транспорта, на обществени места, в заведенията до консумация на храната, минимум 1.5 м дистанция и др. Контролът как се спазват изискванията вече започна и ще бъде безкомпромисен и само участието в него на всички заинтересовани ще даде добавена стойност на продукта.
 
Проведох среща с представители на Българска лавинна асоциация, които са разработили платформа за т.нар. лавинна прогноза, каза още тя. Тази година системата ще работи пилотно. Вярвам, че ще допринесе за по-голямата сигурност на туристите и жителите на зимните курорти, увери вицепремиерът.
 
Промотирането на дестинация България ще се осъществява преди всичко онлайн, разчитайки на гъвкави и иновативни подходи, заключи министърът на туризма и призова участниците в заседанието да предложат свои идеи за по-бързо излизане от кризата.