Мрежата гори: Ако изборите бяха днес, "Възраждане" на второ място, но се оказа, че ... ГРАФИКИ

Споделян десетки пъти пост във Фейсбук съдържа резултати от предполагаемо допитване сред 5000 българи

Споделян десетки пъти пост във Фейсбук съдържа резултати от предполагаемо допитване сред 5000 българи за електоралните им нагласи. Като източник на данните в "анкетата" в публикуваната графика е посочен "БНМ Рисърч груп". А датата е "05.2022", съобщава БНР.

Твърдение: Социологическо проучване пренарежда коренно политическия пейзаж в България

 

Резултатите поставят на първо място ГЕРБ-СДС с 21,2%, на второ място "Възраждане" с 18,4%. Трети са "Продължаваме промяната" с 15,7%, а като четвърта политическа сила се нарежда ДПС с 11,3 на сто. Следват БСП 8,9% и новата формация "Български възход" с 5,6%. Едва след тях се нареждат "Има такъв народ" – 4,9% и "Демократична България - 4%.

Резултатите от предполагаемата анкета имат една основна разлика със скорошни социологически допитвания на "Алфа рисърч" и "Тренд" (виж графиките по-долу) и тя е, че резултатът на "Възраждане" е около двойно по-висок, поне според данните на "БНМ Рисърч груп".

Постът с "проучването" на БНМ не е от личен профил, а от Фейсбук страница, на която е посочено, че е свързана с "Възраждане" – публикуван е линк към уебсайта на партията. На официалната интернет страница на партията обаче няма абсолютно никаква информация за подобна социологическа анкета, нито за "БНМ Рисърч груп".

Справка в интернет не откри никакви следи от съществуването на предполагаемата социологическа агенция.

Пред БНР Боряна Димитрова, управител на социологическата агенция "Алфа рисърч", заяви, че никога не е чувала за "БНМ Рисърч груп", въпреки че "имената в бранша не са много".

"Не ни е известно да има подобна работеща агенция. Това, което прави впечатление в графиката, чисто професионално, е нереалистично високият брой интервюта - 5000. Никой не работи с такива извадки. Обикновено този "трик" се използва, за да се внушава достоверност", каза още Димитрова. 

Заключение

Данните в публикуваната във Фейсбук "анкета" на "БНМ Рисърч груп" са НЕДОСТОВЕРНИ. В интернет пространството няма и следа от подобна социологическа агенция, а две скорошни проучвания дават сходни едно с други, но различни от тези на "БНМ" резултати. От бранша също не са чували никога за социологическа агенция "БНМ Рисърч груп".