Наглост! Скопие се ослушва за 2 млрд. европари, вместо към София ги праща към Белград
През последния месец и половина сме свидетели на безпрецедентна атака на властите в РС Македония срещу Коридор 8
Пълна лъжа и манипулация са твърденията на северномакедонския премиер Християн Мицкоски, на неговия вицепремиер и министър на транспорта Александър Николоски и на други отговорни фактори в Република Северна Македония за Коридор 8. Националната компания „Железопътна инфраструктура“, която пряко отговаря за проекта, изпрати до БГНЕС пълна справка, включително и финансова за изграждането на цялата инфраструктура по Коридор 8 до македонската граница.
Със средства от Оперативната програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 България финансира подготовката на модернизацията на железопътната линия от София – Перник – Радомир – Гюешево – граница с Република Северна Македония.
По отношение на жп участъка София-Перник-Радомир е изготвен доклад от обследване и технически паспорти на съществуващите гари и междугария, които се запазват в обхвата на проекта. Също така са направени кадастрални карти и регистри. Одобрени са технически проект за жп участъка и подробен устройствен план. Изготвени са геодезически доклад и инженерно - геоложки доклад.
„Дейностите по изготвяне на разработките са приключили и предстоят да бъдат одобрени Техническия проект и подробния устройствен план от Министерство на регионалното развитие и благоустройството“, заявяват от НКЖИ.
По отношение на втората част от отсечката, която включва участъка от Радомир-Гюешево до границата с РСМ, са одобрени идейните проекти за железопътни линии Радомир-Гюешево и Гюешево-граница с РСМ.
Тук също са изпълнени всички технически детайли, необходими за строителството на тези две отсечки, включващи: изготвени технически паспорти на съществуващите гари и междугария, които се запазват в обхвата на проекта; кадастрални карти и регистри; актуализиран анализ разходи-ползи; технически проект за елементите на железопътната инфраструктура, технически спецификации и приложения, изготвени и одобрени кадастрални карти и кадастрални регистри; геодезически доклад и инженерно - геоложки доклад и изготвена стратегия за изпълнение на строителството.
В процес на изпълнение са техническото проектиране и устройствените планове.
„При подготовката и на двата участъка са извършени теренни археологически проучвания и е изготвена теренна документация“, уточняват също така от НКЖИ.
Проведени са и процедурите съгласно Закона за опазване на околната среда, включително оценка за съвместимост на проекта с предмета и целите на опазване на защитените зони.
„Имаме издадено Решение по ОВОС за инвестиционно предложение за „Модернизация на железопътната линия Радомир – Гюешево - граница с Република Северна Македония, включващо участъка от Радомир – Гюешево до входа на тунел „Деве Баир“, за което предстои да бъдем уведомени от компетентния орган - РИОСВ София, относно влизането му в сила“, посочват от НКЖИ.
Приоритетно се разработват проектни решения за участъка от гара Гюешево до входа на тунел „Деве Баир“. Планирано е в края на годината да има изготвен Технически проект в обхват и съдържание, съгласно техническите изисквания на възложителя.
Инвестициите необходими за реализиране на проектните разработки за участъка София-Перник-Радомир до Гюешево (входа на тунел „Деве Баир“) са на индикативна стойност от 2,250 млрд. лв.
При подготовката на тръжните процедури за строителство индикативните стойности на отделните участъци ще бъдат актуализирани спрямо актуалните към момента на обявяване цени.
Работи се много активно не само по участъка свързващ София с границата, но и този, който свързва столицата с Бургас.
В края на 2028 г. се очаква да бъдат завършени строителни дейности на обща стойност 2,039 млрд. лв. по направлението София-Септември. Предвижда се до 2029 г. да бъде внедрена и европейска система за управление на жп трафика в участъка от Елин Пелин до Септември.
Участъкът Септември – Пловдив е завършен по ОПТ 2007- 2013 г. и въведен в експлоатация през 2017 г. В процес на изпълнение е рехабилитация на Възел Пловдив и Пловдив – Бургас с индикативен срок на завършване 2024 г. с обща стойност 0,920 млрд. лв.
В момента се рехабилитира и жп инфраструктура по направление Карнобат – Синдел, с което се цели и удвояване на жп участъци. Там общо инвестициите по всички предвидени дейности ща са на стойност около 1,57 млрд. лв. За възел Варна се подготвя документация за обявяване на тръжна процедура за подготовка на проектни решения за рехабилитацията му.
„Изграждането на транспортната инфраструктура по Коридор 8, който свързва България с РС Македония и Албания, е от изключителна важност за нашата страна. София многократно е поставяла въпроса за неговото изграждане на най-високо ниво и е лобирала за осигуряването на европейски средства. НКЖИ работи активно по всички жп направления, които са част от коридора, като всеки проект е на различен етап на изпълнение“, заявяват от железопътната компания.
През последния месец и половина сме свидетели на безпрецедентна атака на властите в РС Македония срещу Коридор 8. Тон за поредната по същество антибългарска атака даде премиерът Мицкоски, а постепенно в нея се включиха различни политици от югозападната ни съседка.
Въпреки че финансирането на източната част на Коридор 8, която трябва да свърже Скопие с българската граница, е осигурено по линия на ЕС и заеми от ЕБВР и ЕИБ, северномакедонските власти правят всичко възможно не само да бавят проекта, но и да пренасочат средства за развитието на транспортната свързаност с Белград.
За да бъде пълен абсурда дори се стигна до твърдение като това на министъра на транспорта Николски, който обвини България, че нямала желание да довърши железопътната линия.
Лъжите и откровената дезинформация, които се разпространяват по отношение на Коридор 8, предизвикаха негативна реакция сред европейските партньори на България.
Специалният представител на Германия за Западните Балкани Мануел Сарацин подчерта стратегическото значение на тази транспортна връзка за региона.
„Транспортните коридори в Европа са от компетенцията на Брюксел. Не е в правомощията на една отделна държава да променя европейските приоритети в транспортната политика. В София разбрах, че България е озадачена и притеснена от тази заявка на Скопие. Изграждането на коридор №8 със сигурност е от стратегическо значение“, подчерта германският дипломат.
В специална декларация българското правителство изрази тревогата си от нарушаването от Скопие на международни ангажименти в областта на инфраструктурната свързаност, включително чрез пренасочване на европейските средства за изграждане на железопътния компонент на Коридор 8 към друг транспортен проект.
„Трансевропейски Коридор 8 не е просто свързване на РС Македония с България, а има за цел да повиши геостратегическата автономност на ЕС. Той се превръща и в ключов логистичен маршрут по южния фланг на НАТО от Адриатическо до Черно море и има огромно значение в настоящия геополитически момент. Отказът от изграждане на основни компоненти на Коридор 8 отслабва колективната сигурност на Алианса“, категорично е правителството на България.