Найденов: Състоянието на армията е много по-лошо, отколкото съм си представял
Войската ни съсипана като след Ньойския договор, сочи Карта на корупционния риск в отбраната
Имам основание да твърдя, че състоянието в армията е много по-лошо, отколкото дори аз съм си представял. Достатъчно е да се чуят оценките на командирите на видовете въоръжени сили. Това заяви в сутрешния блок на БНТ министърът на отбраната Ангел Найденов.
Той обясни, че оценките на командирите по отношение на материално-техническото снабдяване, по осигуряване на условията, които гарантират максимално изпълнение на техните задачи, предизвиква загриженост. „Това е най-мекият израз, който мога да използвам. Резултатът е продукт на недостатъчните финансови средства, които не са били осигурявани в рамките на изминалите 4 години“, каза Найденов.<br /> <br /> Според Найденов, в плана за развитие на въоръжените сили пише ясно, че за отбрана трябва да се отделят 1,5% от БВП. Те винаги са се движели от 1,25 до 1,35%, което означава винаги недостиг от порядъка на 150-200 млн. лева, обясни той и уточни, че 74% от всички разходи отиват за разходи на личния състав. Само 5% има за капиталови разходи и остават 5%, които да отиват за осъществяване проектите за инвестиции в модернизацията на армията.<br /> <br /> Работата на министъра на отбраната ще се основава на няколко приоритета. Първо, да се осигурят условия за добро изпълнение на отговорностите на армията и условия за изпълнение на съюзнически ангажименти между нея и министерството. Второ, да продължи процеса на трансформация на въоръжените сили – модернизация. „В следващите месеци трябва да се разработи и предложи в Народното събрание една програма за модернизация на въоръжените сили, която да се разпише по срокове, да има ясни цели и източници на финансиране", смята Найденов. Третият приоритет ще бъде осигуреността на участниците в мисии, в операции зад граница.<br /> <br /> С осигуреността на войниците зад граница не трябва да бъдат правени компромиси, смята Найденов. Той обясни, че войниците трябва да се пращат на такива операции с гаранция над 100%. Министърът на отбраната даде пример с ниското качеството на обувките на участниците ни в операцията в Афганистан. <br /> <br /> „Рискът от корупция е изследван в областите по отношение на доставките и сключването на договори, управлението на финансовия ресурс на Министерство на отбраната, след това са хората и човешкият ресурс и това са всички последици върху участието в операции и мисии. Има фрапиращи примери и голяма част от тези рискове са свързани с хората, с това, че се подготвят така документите, че в крайна сметка да има един-единствен избран за сключване на този договор, тоест те се подготвят за определена фирма“, добави Найденов. <br /> <br /> <strong>БЛИЦ ДОСИЕ :<br /> </strong><br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>Карта на корупционния риск в обраната, сочи как армията е съсипана от предишното управление като след Ньойския договор</strong></span><br /> <br /> В края на март 2013 г. Постоянният съвет по антикорупция в МО утвърждава анкетни карти за оценка на корупционния риск.<br /> Раздава ги на всички административси звена във ведомството и на второстепенните разпределители на средства. Инспекторатът на МО по времето на служебния министър Тодор Тагарев обобщава резултатите въз основа на системен анализ и миналия месец изготвя Карта на корупционния риск в отбраната, съобщава специализираният военен сайт <a target="_blank" href="https://www.pan.bg/view_article-49-17636-Risk-ot-korupciq-v-dostavkite-i-dogovorite-v-MO.html"><span style="color: rgb(128, 0, 0);">pan.bg</span></a>.<br /> <br /> "При направената оценка като най-рискови са откроени дейностите по доставките и сключването на договори.<br /> Както на всички е известно тези дейности са съсредоточени в т.нар. Дирекция "Инвестиции в отбраната".<br /> Ето какво обобщава Инспекторатът в тази област, която успя да сведе боеготовността на армейската техника до едва 20-25%.<br /> Т.е. за последните 2 години Дирекцията надмина клаузите на Ньойския договор, обезоръжавайки фундаментално българската армия.<br /> <br /> Кои според Инспектората са направленията деликатно назовавани "корупционно рискови" в областта на доставките:<br /> - "Определянето на изискванията или техническите спецификации в полза на един определен продукт или контрактор". Сиреч, утонява се предварително кое техническо изделие ще спечели търга и коя е фирмата, която ще предостави изделието за България. Шансът за печалба на всички в този затворен кръг е 100 процента. Губещи са единствено българската армия и българският данъкоплатец.<br /> <br /> Като други "корупционно рискови" направления в областта на доставките Инспекторатът на МО назовава:<br /> - "Сключването на договори за доставка при липса на конкуренция". Какво означава това?<br /> Означава, че независимо от многобройните заповеди, комисии, съвети, съгласувателни подписи и прочие в тази Дирекция съществуват механизми зад уж колективните решения, които излъчват за победител в кръга онзи, който предварително "е заслужил" победата си. Компетентното мнение на специалисти от войските, инженери и генерали кучета го яли.<br /> <br /> Изключително интересна и типично по ориенталски звучи следващата "корупционно рискова" операция според Инспектората на МО.<br /> - "Липсата на финансов разчет за целия жизнен цикъл на продукта и честите промени в договора с първоначалния печеливш, който обикновено е изпълнител и в последващи договори за осигуряване на експлоатацията". Какво се крие зад този "евентуален корупционен риск"? И защо го нарекохме ориенталски. Той е характерен за държави на Изток от нас. Фирма "Х" печели търг при правителство "У" и се е издължила на когото трябва. Идва обаче правителство "Z" и фирмата, която разчита на вече раздадените "ретрокомисионни" започва да се клати от новите шефове по доставките, които са инструмент за новите комисионни. Стартират се едни нови изисквания, нови процедури, нови договори... След влизането ни в НАТО и ЕС, този "корупционен риск" беше позабравен. При правителството на ГЕРБ обаче, бе възстановен със страшна сила.<br /> <br /> Следващият "корупционен риск", който оставяме без обяснение, защото в нашите среди е очеваден и пословичен, според Инспектората на МО е:<br /> - "Недостатъчната компетентност на служителите, които се занимават с управление на проекта и са на позиции свързани със сключване и управление на договори." Некомпетентният се управлява лесно. Каквато и работа да му дадеш ще я обърка, дори и безплатно. После му втълпяваш чувство за вина и той е твой. Може би това е причината за вътрешната забрана в Дирекцията да бъдат допускани офицери от войските при евентуален конкурс за специалисти. Иначе запазните фирми в началото възприемаха некомпетентността като остатък от тоталитарната армия, докато разбраха, че това е другото лице на корупцията в МО.<br /> <br /> Най-непретенциозният "корупционен риск" изглежда твърде неприятен, особено в анализ на Инспектората на МО:<br /> - "Липсата на изисквания към участници в търг за договори за доставка. Участие на фирми, за които се знае, че са участвали в дейности, свързани с корупция". <br /> <br /> Това вече е нещо ново! До търг вероятно са били допускани и фирми, за които се е знаело, че са корумпирани. Оказва се, че за иначе некомпетентните служители да си корумпиран е добър и достатъчен критерии за участие в търг. Това значително улеснява раздаването на... картите. Просто играчите са с опит в разцакването, който не е за изпускане."<br /> <br /> Колегите от ПАН.БГ посочват, че фиксираните сериозни корупционни практики, трябва да сезират Прокуратурата за щателна проверка в Дирекция "Инвестиции в отбраната". Добре е проверката да се извърши преди удобното напускане на сегашното ръководство на Дирекцията, поради пенсиониране. Вземането на полагащите се 20 заплати на фона на извършения погром на техниката е друг вид корупция!<br /> <br /> ПАН.БГ предлага още на министъра на отбраната Ангел Найденов да предостави на Прокуратурата въпросния документ и съдейства за организиране на обстойно разследване в областта на доставките и сключването на договорите в МО. Приканват се всички засегнати фирми, които са били притискани от "служители занимаващи се със сключване на договори с управление на доставки", за участие в корупционни схеми, да изпращат сигнали като откриват специална рубрика "Корупция при доставки и договори в МО". <br />