Новите почтени: Комитова кара пътищарите да чистят снега на двойна цена
Процедурата обаче е напълно незаконна. Причината е, че старите контракти за текущ ремонт и поддръжка не са разтрогнати, а за част от дейности, включени в тях - чистенето на снега през зимата, се възлагат нови, при това при над 50 на сто по-скъпи тарифи
Нови, по-скъпи договори, само за зимно почистване на пътищата, предлага да бъдат подписани служебният регионален министър Виолета Комитова, пише Труд бг.
От пътната агенция вече са пуснали процедурите за възлагане, като общата стойност на новите контракти ще е общо 82 млн. лв., като те ще са валидни единствено до края на зимата - до април 2022 г. Процедурата обаче е напълно незаконна, алармираха “Труд” юристи.
Причината е, че старите контракти за текущ ремонт и поддръжка не са разтрогнати, а за част от дейности, включени в тях - чистенето на снега през зимата, се възлагат нови. При това при над 50 на сто по-скъпи тарифи за предвидените дейности в контрактите.
Цените, както и в старите договори, варират според това дали шосето е магистрала, първи, втори или трети клас, дали трасето е равнинно или планинско, за колко часа трябва да бъде изчистен пътят до гладък асфалт. Всички те обаче са значително по-високи от сега действащите тарифи.
Например, ако един километър от първокласен път - планинско шосе, е трябвало да бъде изчистен през тази зима срещу средно 2000 лв., при влизане на договорите на Комитова в сила за същата дейност държавата ще плаща над 3000 лв.
Поскъпват всички предвидени по контрактите действия, включително и изтеглянето на закъсали автомобили или извозването на натрупалия сняг.
Цените за почистване на снега на магистралите също се увеличават значително, като сумата за това да караме по чист асфалт през зимата по аутобаните е от 2 до 3 пъти по-висока от тази за първокласните шосета.
Тоест за тази дейност вместо средно 6000 лв., държавата иска да плаща 9000 лв. на километър.
При това без компаниите, които сега чистят шосетата, да са поискали това увеличение, освен ако то не е било предмет на разговор “на четири очи” със собствениците на фирми, за които Комитова толкова настояваше.
Интересен е и фактът, че по тези договори отново са предвидени авансови плащания, което според Комитова досега е основният минус на старите контракти и затова иска да ги прекрати. Не става ясно кое налага поскъпването, за което протестиращите фирми въобще не са настоявали.
Търговете с новите, по-високи цени са пуснати по ускорената процедура и оферти се приемат едва 2 работни седмици - до 27 октомври.
Идеята зад бързите обществени поръчки е да има избрани изпълнители до началото на ноември, въпреки че през октомври вече бяхме изненадани от първия сняг.
Не е ясно какво ще се случи при евентуални обжалвания на конкурсите, като практиката показва, че решенията за избор на изпълнител се оспорват в мнозинството от проведените търгове у нас.
Според запознати новите договори са опит да се подменят едни компании с други, независимо, че това ще струва по-скъпо на държавата с близо 40 млн. лв. за зимния сезон. Новите контракти, предложени от Комитова, са и със срок на действие само една зима, до края на април.
Предходните контракти бяха удължени още от кабинета на тройната коалиция, именно за да се спестят пари на бюджета, тъй като цените се планират 5 или 7 години по-рано и по този начин не се влияят от инфлацията.
Заради обжалване на процедурите
Рискуват блокиране на страната от преспи
Не е ясно ще се дължат ли неустойки
Заради обжалвания на обявените преди дни от пътната агенция договори за зимно почистване на пътищата у нас, може цялата страна на бъде блокирана от преспи, алармираха пред “Труд” работещи във ведомството, които пожелаха да останат анонимни.
Според юристи възлагането на нови контракти при действащи стари за една и съща дейност е незаконно.
И ако фирмите обжалват поръчките, мотивите за възлагането, новите критерии и процедури, може да се окаже, че новите контракти ще влязат в сила най-рано през пролетта.
Така или ще се наложи държавата да възлага почистването на снега по старите договори, за което вече трябваше да е превела дължимите аванси за закупуване на препарати, сол и подготовка на техниката, или цялата страна ще бъде блокирана от снежни преспи през снежните месеци.
Не е ясно и дали държавата няма да дължи неустойки на избраните компании да почистват снега от шосетата, тъй като те имат законно сключени договори, за които няма правно основателни причини да бъдат разтрогнати, твърдят юристи.
Още повече, че неколкократно досега държавата, в лицето на служебния министър Виолета Комитова, предложи дължимите плащания към пътностроителните компании да бъдат разсрочени през следващите 2 или 3 години, като по този начин де факто призна контрактите за законни.
От започнатите от пътната агенция процедури не става ясно и кое налага да се допускат за кандидатстване и компании, които не са в Регистъра на строителите, при условие, че на такива фирми не се позволява да строят големи инфраструктурни обекти и дори жилищни сгради над 100 квадратни метра.
Защо според регионалния министър Виолета Комитова подобни компании имат капацитета да почистват магистралите от снега през зимата, като гарантират безопасно движението по тях, живота и здравето на пътуващите, питат се пътни експерти.
Ако фирмите дадат държавата на съд
Минимум 100 млн. лв. ще е щетата за бюджета
С минимум 100 млн. лв. ще бъде ощетен бюджетът, ако пътностроителните компании решат да съдят държавата за това, че не им изплаща дължимите суми за извършени качествено и в срок дейности по законно сключените договори.
Причината е, че наказателната лихва в такива случаи е 10 на сто плюс основния лихвен процент, който в момента е 0%.
Така при дължими близо 1 млрд. лева, освен тях държавата, в случай че бъде осъдена, ще трябва да плати и близо 100 млн лв. за щетите на фирмите, които ще получат средствата си със забавяне. Това е колкото сумата, която сега е предвидена за обезпечаване на чистенето на снега през зимния сезон.
Въпреки, че според юристи, до които “Труд” се допита, компаниите имат право да заведат дела, засега пътните фирми единствено водят разговори и протестират без да блокират държавата, в опит да получат дължимите им суми.
Фирмите неколкократно заявиха, че не са съгласни да кредитират държавата до 2023 г. и чак тогава да получат забавените плащания към тях, както предложи служебният кабинет.
Вместо това компаниите настояват част от дължимите вече близо 1 млрд. лв. да бъдат разплатени още до края на годината, а останалите суми - през пролетта на следващата година. Преговорите към момента продължават.