Петя Аврамова: Имаме вече събрани над 380 милиона лева от електронни винетки

Надявам се 2023 г. да имаме вече завършен финален етап на автомагистрала "Струма", заяви министърът

Надявам се 2023 г. да имаме вече завършен финален етап на автомагистрала "Струма". Освен за животните, които много обичам, най-вече искам да се погрижим и за хората, знае се че този участък - Кресненското дефиле, е много труден за преминаване. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова пред Канал 3 относно сроковете за завършване на АМ "Струма" и критиките на зелени активисти.
 
"От години имаме проблеми, всички знаят, че натискът срещу строежа на АМ Струма не е преставал от доста време, тази декларация не беше изненада, но трасето през Кресненското дефиле е одобрено след широко обществено обсъждане. Т. нар. Източен вариант е приет като най-щадящ природата и икономически целесъобразен.

Имаме подадена апликационна форма за одобрение, имаме технически въпроси и коментари, до януари трябва да изпратим нашите отговори - такава е процедурата, надявам се да имаме одобрението на ЕК, и да стартираме и последния участък през Кресненското дефиле, по ново трасе, след което предстои да бъде направена рехабилитация на съществуващото трасе.
 
В проекта са предвидени абсолютно всички мерки, които да защитят всички животински видове, да им дадат възможност за миграция през трасето, тунелчета, всичко е проектирано, ще бъде изпълнено, всички мерки и по съществуващото трасе ще бъдат изпълнени, даже някои преди цялостната рехабилитация. Има вече избран изпълнител, вече вървим и към избор за изпълнител на другия лот", каза министърът.
 
Тя не пожела да коментира политизирането на водната криза в Перник. 
 
"По-важно за мен е да се концентрираме в справянето с проблема с липсата на вода за питейно-битови нужди. Факт е, и беше изнесено от министър Нено Димов, че притокът в язовир "Студена" е бил 11 милиона кубични метра през 2019 г., а през 2018 г. е бил 41 милиона кубични метра", каза министърът. 

"Предприехме и популярни, и непопулярни действия, събрахме доста идеи от хидролози, хидрогеолози, инженери, взехме решение да финансираме всички предложения, внесени при нас, дори да не са популярни с една единствена  цел - да сме взели решение, което все пак да доведе някакъв допълнителен приток в язовир "Студена".

Финансираме с близо 2 милиона лева проект, които ВиК и прокуристът и кметът искат да изпълнят, сключваме споразумение за финансиране на проект за временно аварийно премостване на един участък, така че водата, която в момента се губи  в този участък, да се влее в язовира.

В същото време финансираме с над 300 000 лева едно предложение от инж. Атанас Русев и екип хидролози и спелеолози, с авариен план - за допълнителни водни количества към язовира", добави Аврамова. 
 
"В същото време по искане на кмета на Перник г-н Владимиров правителството вече отпусна и 2,7 милиона лева за реконструкция на пречиствателната станция. Тези утаители са необходими, ако черпим вода от мъртвия обем, за да сме сигурни, че можем да я пречистим", каза още тя.
 
Министър Аврамова изтъкна, че проблемът със засушаването в региона на Перник може би е цикличен.

"Докато следим ВиК дружествата, за да не се получи някъде наводнение, сега имаме обратния проблем - трайно засушаване, липса на дъждове и липса на приток. Между другото от хора, преживяли режима от 1992-1995 г., разбрах, че в тази вододайна зона съществува такава цикличност и че тя се случва през около 20-25 години и трае между 3 и 5 години.

Водният режим през 1992 г. по същите причини, същия приток, трае до 1995 г. Аз се надявам този път природата да бъде по-благосклонна и този път пролетното снеготопене ще напълни язовир "Студена" така, че да спре режима и неудобствата за гражданите на Перник. 
 
Извън язовир "Студена" в момента строим язовир "Луда Яна", там имаме известни проблеми с изпълнителите на строителството, в същото време вече сме построили язовир "Пловдивци", който снабдява Мадан и Рудозем". 
 
Ние имаме ангажимент като министерство да изграждаме съоръжения за водоснабдяване и канализация, имаме проект за язовир "Нейковци", трябва да обърнем внимание и на района Плевен - Ловеч, и там имаше режим, той е отменен. Там също има един проект за язовир "Черни Осъм", който трябва да бъде актуализиран", каза Аврамова.
 
По отношение на тол системата тя коментира: "Вече една година тази електронна система за събиране на такси работи добре и имаме вече събрани над 380 милиона лева от електронни винетки. Което предстои - в постановление на МС бяха одобрени тарифите за тол таксите, на база изминато разстояние.
 
От няколко месеца водим разговори с превозвачите, това събираше много хора, много мнения, много идеи, много недоволство, много емоционални моменти имаше в този консултативен съвет, който се водеше от зам.-министър Николай Нанков, в чийто ресор е въвеждане на тол системата. 
 
Това, което ние сега сме предложили, е много по-различна стойност на таксата: 18 стотинки за Евро 6 и 36 стотинки за Евро 1. Като Евро 1, Евро 2 са много рядко срещани вече пътни превозни средства, така че малко се спекулира, че сме обявили същите стойности както в първоначалния вариант. Това, което сме изчислили като приход, е между 550 и 650 милиона лева на година при така обявените и вече приети тарифи и при обхват от 6050 км.
 
За 2019 г., тъй като до 1 март трябва да въведем системата в действие, сме заложили приход за бюджета от 450 милиона лева и 290 милиона лева приходи от винетки". 
 
"Тези средства, ние сме разговаряли и на обществено-консултативен съвет, трябва да бъдат мъдро разпределени и харчени за приоритетни дейности по ремонт и изграждане на нови отсечки от републиканската пътна мрежа.

Част от тях са поети като ангажимент, с пари от тол системата ще изграждаме пътя от Видин до Ботевград, това е приоритетен, стратегически проект, той е и мой личен приоритет, но и на цяла Северозападна България, който е пътувал в този район, знае, че трафикът от Дунав мост 2 е много динамичен, има постоянно движение на ТИР-ове и тежкотоварни камиони, катастрофите са много често явление и в участъка между Мездра и Ботевград - почти постоянно явление.

В същото  време поехме ангажимент с над 400 милиона за отстраняване на свлачищни процеси по републиканската пътна мрежа", подчерта Петя Аврамова.