Преговорите за БДЖ се превърнаха в игра на нерви
Синдикатите са изявили готовност още днес да прекратят протеста, ако бъде подписан нов колективен трудов договор
Преговорите между синдикатите и ръководството на БДЖ вървят трудно и няма изгледи да свършат скоро. Двете страни си отправят взаимни обвинения и си разменят упреци относно легитимността на протеста, уволненията и колективния трудов договор.
Ябълката на раздора е точка първа от мартенското стачно споразумение. Тя гласи: “Работодателят не може да уволнява работници и служители поради съкращение на щата или обема на работа без съгласието на синдикатите”. От стачния комитет твърдят, че това е ставало и то няколко пъти. Изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев е принципно несъгласен с подобен текст. Той не приема синдикатите да се месят в управлението на компанията, защото те не носят отговорност за това.<br /> <br /> Ръководството не приема и текстовете от колективния трудов договор, които гласят, че те например уреждат защита от уволнение на синдикални лидери дори при дисциплинарни нарушения. <br /> <br /> Предоговорени бяха само сроковете за осигуряване на работно облекло и обувки, както и за ваучерите за храна. <br /> <br /> Двете страни спориха и за бонусната система. Председателят на Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ” Владимир Владимиров заяви: „Бонусите ще се дават, когато има печалба. Дружеството може и да ни носи печалба. Това зависи и от машиниста”. Бонусът зависи и от това – колко километра прави машинистът. Позицията на синдикатите е, че този критерий е „железен” и няма място за обсъждане. Другият въпрос е – около заплащането. Синдикатите са на мнение, че ако има изискване за владеене на чужд език, трябва да има и допълнително заплащане. <br /> <br /> Изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев смята, че за периода 2011 – 2012 г., това е абсолютна норма. Трябва да започнем да влагаме и в други ресурси, засега влагаме само в човешки ресурси, отбеляза Недев. <br /> <br /> Синдикалният лидер Петър Бунев предложи да се използват и други активи на дружеството, за да се предотвратят съкращенията. „На някои места дружеството наема сгради, при положение, че има такива”, каза той. <br /> <br /> Йордан Недев и Владимир Владимиров контрираха, че това го правят отдавна, но засега има само разходи. 515 вагона бяха продадени; сега ще се продават още 941 вагона, заявиха от ръководството. <br /> <br /> На 7 декември Софийският градски съд ще разглежда иска на ръководството на БДЖ, оспорващ легитимността на протеста.