Две немскоезични издания се занимават днес с проблемите на София и обещанията на нейния кмет. Австрийският Ди Пресе се спира на спора за боклуците, а германският ТАЦ описва битката за оцеляване по българските улици, съобщава Дойче веле.
"България: място за чистачи няма" гласи заглавието във вестник Ди Пресе. Това всъщност е игра на думи, защото става дума за австрийската фирма "Заубермахер", в превод - чистачи. Статията започва иронично с едно позабравено обещание:
"Ако стана кмет, ще направя от София за две години град като Виена", обеща Бойко Борисов през октомври 2005 година. Като изключим осеяните с дълбоки дупки улици и тротоари, огромният проблем с боклука демонстрира най-вече неспазеното от Борисов обещание. В криволичещите малки улици на градския център боклукът вече е излязъл извън кофите. И докато таксите за смет набъбват, шансовете на града да се снабди с модерна инсталация за преработване на боклука намаляват", отбелязва Ди Пресе.


София имала таен план

Вестникът описва накратко проблема с австрийската фирма "Заубермахер", която спечели конкурса за почистване на града, но няма да подпише договор. Причината: конкурентната фирма "Титан Чистота София" оспори конкурса с жалба до Комисията за защита на конкуренцията, която пък блокира подписването на договор със "Заубермахер".

Според Ди Пресе съдебният спор може да продължи дълго и големият въпрос е кой ще чисти засегнатите квартали с 600 хиляди жители след първи март. Вестникът цитира софийски общинари с думите: "Имаме таен план, който ще стане ясен в средата на седмицата" и обобщава: "Медии и експерти предпологат какъв е този план: градът ще бъде принуден да остави сега действащата фирма "Новера" да събира боклука и след първи март".
Опасенията са, че "Новера" може да се възползва от сега създалата се ситуация, за да увеличи тарифите си при предстоящите преговори с града. Кметът Борисов вече разсъждава на глас дали да не се откаже от частни фирми и да постави почистването на града под своя опека. В края на статията си Ди Пресе представя подробно предимствата на австрийската фирма "Заубермахер", която обещава да инвестира девет милиона евро и да създаде 500 нови работни места.

Освен с боклука гражданите на българската столица се борят и с паркираните навсякъде автомобили, става ясно от статията на журналистката Барбара Йортел, публикувана в германския всекидневник ТАЦ. Заглавието е "Пешеходците в битка за оцеляване по българските улици". С немалка доза ирония е описано безизходното положение, в което са поставени жителите на София, принудени да се промушват между стените на сградите и паркираните по тротоарите автомобили.

Каменистият път на България

"Дискриминираният по този начин пешеходец е принуден да се отклони към улицата. Тъй като и тя обаче е не по-малко задръстена, а българските шофьори обикновено не се съобразяват с поставените ограничения за скоростта, девизът гласи: "Само този, който отскочи по-бързо в страни, умира по-късно!", пише журналистката Барбара Йортел. Тя описва най-подробно катастрофалното състояние на улиците, пълни с изненади, което изисква акробатични способности от страна на пешеходците и "обичащите да ходят на висок ток българки".
В края на статията се твърди, че въпреки всичко популярността на кмета Бойко Борисов не е пострадала и че партията му има добри шансове да стане част от управлението на страната след изборите през лятото. Барбара Йортел завършва статията си с въпросите: "Дали това е апатия или пълна резигнация? Или може би резултат на болезнения опит на много българи от това, че въпреки всички надежди преди две години пътят на страната им към Европа е все пак много дълъг. И много, много каменист", четем в германския всекидневник ТАЦ. /БЛИЦ