Шеф в СДС: Самозаявяването за втори мандат на Радев е малко в африкански стил
„Досега президент не е обявявал сам, че ще се кандидатира. Това го правят обикновено комитети, интелектуалци“, допълва той
„Заявяването сам за втори мандат на Румен Радев е малко в африкански стил. Дори диктатурите в Латинска Америка спазват церемониала“, коментира Илия Лазаров, бивш началник на кабинета на президента Петър Стоянов, а днес – главен секретар на СДС. Лазаров и Росен Карадимов, който беше съветник на бившия премиер Сергей Станишев, бяха гости в предаването „Тази неделя“.
„Досега президент не е обявявал сам, че ще се кандидатира. Това го правят обикновено комитети, интелектуалци“, допълва Лазаров.
Според Карадимов това е добър стил, с който се постигат две неща. „Първо – отпадат спекулациите дали ще участва в парламентарните избори и ще прави политическа партия. Има и добър синхрон между действията на президента и БСП. Президентът очерта една територията, на която БСП вече стои“, коментира той.
„Мандатът на Румен Радев беше отличителен, той нямаше никаква реална международна дейност, като изключим няколко посещения. Много слаба външна политика и изключително разделяне на българите – неща, които нито един президент не е допускал досега“, коментира Лазаров.
Карадимов пък определи последните четири години като „нетипични“. „Президентът успя да уплътни една от основните си функции – да бъде коректив. Той акумулира голяма обществена енергия и тя да бъде насочена към ясна цел, която е политическа – смяна на модела, укрепване на държавността и върховенството на правото“, допълва Карадимов.
Според него Радев е преценил, че ситуацията е такава, че президентът трябва да заеме страна.
Лазаров коментира, че президентът има прекрасни съветници, но не ги използва. „Държи се като в казармата. Не е разбрал, че е излязъл от казармата. Мисли си, че премиерът е началник щаб и трябва да изпълнява заповедите му, и оттам произлиза конфликтът му с администрацията“, смята той.
Според Карадимов президентът не е разрушил образа на обединител. „Може и да има елементи на прекрачване на границата, зависи как разбираме смисъла на институцията. Тази институция няма властови правомощия. Тя и да иска не може а промени модела“, коментира той.